Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonfim, Rosana Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127677
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846124.pdf
Resumo: The conics form a topic of great relevance in the modern technological development; however, their study in high school, most of the time, is made from a purely analytical, decontextualized and fragmented approach. The Curriculum of Mathematics, Department of São Paulo State Education (SEE) includes the conics from the perspective of analytic geometry and with little reference to its use in our daily lives. The teaching of conics is, when it happens, for the most students, of shallow and restricted form a short period of time, which causes some contempt by the students and even some teachers who, for lack of proper training, unaware of its importance and usefulness. Our goal is to present alternatives differentiated for teaching of Conics, based on the Theory of Didactic Situations developed by Guy Brousseau, which indicates the creation of didactic situations that favor the investigation of the student and approaching the way the scientific activity is produced. We present some didactic situations that can be developed in the third year of high school and seeking a do math closer to the real life of the student, allowing the exploration and the research through the of folding paper and GeoGebra software
id UNSP_06d0a0c36558ec6afb2c7d6cd5fd3f2b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127677
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médioMatemáticaCônicasSituações DidáticasDobradurasGeoGebraThe conics form a topic of great relevance in the modern technological development; however, their study in high school, most of the time, is made from a purely analytical, decontextualized and fragmented approach. The Curriculum of Mathematics, Department of São Paulo State Education (SEE) includes the conics from the perspective of analytic geometry and with little reference to its use in our daily lives. The teaching of conics is, when it happens, for the most students, of shallow and restricted form a short period of time, which causes some contempt by the students and even some teachers who, for lack of proper training, unaware of its importance and usefulness. Our goal is to present alternatives differentiated for teaching of Conics, based on the Theory of Didactic Situations developed by Guy Brousseau, which indicates the creation of didactic situations that favor the investigation of the student and approaching the way the scientific activity is produced. We present some didactic situations that can be developed in the third year of high school and seeking a do math closer to the real life of the student, allowing the exploration and the research through the of folding paper and GeoGebra softwareAs cônicas constituem um tópico de grande relevância no desenvolvimento tecnológico moderno; porém, o seu estudo no ensino médio, na maioria das vezes, é feito sob um enfoque puramente analítico, descontextualizado e fragmentado. O Currículo de Matemática da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEE) contempla as cônicas sob a perspectiva da geometria analítica e com poucas referências ao seu uso no nosso cotidiano. O ensino das cônicas, quando acontece, para a maioria dos alunos é de forma pouco profunda e restrita a um curto período de tempo, o que acarreta algum desprezo por parte dos alunos e, até mesmo, de alguns professores que, por falta de formação adequada, desconhecem a sua importância e utilidade. Buscamos, com este trabalho, apresentar alternativas diferenciadas para o ensino das Cônicas, embasados pela Teoria das Situações Didáticas, desenvolvida por Guy Brousseau, que indica a criação de situações didáticas que favoreçam a investigação do aluno aproximando-o do modo como é produzida a atividade científica. Apresentamos algumas situações didáticas que podem ser desenvolvidas no terceiro ano do ensino médio e que buscam um fazer matemática mais próximo da vida real do aluno, propiciando a exploração e a investigação através do uso de dobraduras e do software GeoGebraCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Flávia Souza Machado da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bonfim, Rosana Silva [UNESP]2015-09-17T15:24:55Z2015-09-17T15:24:55Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis111 f. : il. color.application/pdfBONFIM, Rosana Silva. Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio. 2015. 111 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/127677000846124http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846124.pdf33004153071P0Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-03T06:07:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127677Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:47:15.081608Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
title Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
spellingShingle Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
Bonfim, Rosana Silva [UNESP]
Matemática
Cônicas
Situações Didáticas
Dobraduras
GeoGebra
title_short Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
title_full Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
title_fullStr Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
title_full_unstemmed Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
title_sort Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio
author Bonfim, Rosana Silva [UNESP]
author_facet Bonfim, Rosana Silva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Flávia Souza Machado da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonfim, Rosana Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Cônicas
Situações Didáticas
Dobraduras
GeoGebra
topic Matemática
Cônicas
Situações Didáticas
Dobraduras
GeoGebra
description The conics form a topic of great relevance in the modern technological development; however, their study in high school, most of the time, is made from a purely analytical, decontextualized and fragmented approach. The Curriculum of Mathematics, Department of São Paulo State Education (SEE) includes the conics from the perspective of analytic geometry and with little reference to its use in our daily lives. The teaching of conics is, when it happens, for the most students, of shallow and restricted form a short period of time, which causes some contempt by the students and even some teachers who, for lack of proper training, unaware of its importance and usefulness. Our goal is to present alternatives differentiated for teaching of Conics, based on the Theory of Didactic Situations developed by Guy Brousseau, which indicates the creation of didactic situations that favor the investigation of the student and approaching the way the scientific activity is produced. We present some didactic situations that can be developed in the third year of high school and seeking a do math closer to the real life of the student, allowing the exploration and the research through the of folding paper and GeoGebra software
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17T15:24:55Z
2015-09-17T15:24:55Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BONFIM, Rosana Silva. Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio. 2015. 111 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/127677
000846124
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846124.pdf
33004153071P0
identifier_str_mv BONFIM, Rosana Silva. Cônicas: Situações Didáticas para o ensino médio. 2015. 111 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2015.
000846124
33004153071P0
url http://hdl.handle.net/11449/127677
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846124.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 111 f. : il. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128700848275456