A fotografia como instrumento da documentação e preservação da memória: arte e sobrevivência no alto Vale do Ribeira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4938 |
Resumo: | The main aim of the present research is to base the photography as an instrument of historical and cultural reconstruction of the production of utilitarian of ceramic in the Alto Vale do Ribeira (State of São Paulo), one of the last areas to produce ceramic in traditional way, without the use of lathe. Such handicraft constitutes the corpus of this paper. This work try to reveal how, under that pressure, the ceramists' repertoire was deeply altered. Theoretically, the task mobilizes a group of works on the history of photography and on memory issues, as those signed by Boris Kossoy, Jorge Pedro Souza, Susan Sontag, Roland Barthes. Methodologically, it is an exhausting field research, complemented by a bibliographical research. The in loco investigation made possible the photographic registration of organizational forms of the communitarian work in three communities of Alto Vale do Ribeira and of the socioeconomic relationships of those groups. We believed we could appoint as result the woman's predominant role in the production and knowledge transmission processes, and the risk of extinction of the ceramic handcraft in those communities. Such possibility is aggravated by precariousness of the socioeconomic atmosphere in which the groups are inserted. In that aspect, the role of photography is of contributing not just for creation but also for attending the local social demand, avoiding the forgetfulness of the whole process of making ceramic still without use of lathe |
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Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4137757J3Lima, Manoel Roberto Nascimento de2016-04-26T18:16:25Z2007-10-292007-09-17Lima, Manoel Roberto Nascimento de. A fotografia como instrumento da documentação e preservação da memória: arte e sobrevivência no alto Vale do Ribeira. 2007. 120 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4938The main aim of the present research is to base the photography as an instrument of historical and cultural reconstruction of the production of utilitarian of ceramic in the Alto Vale do Ribeira (State of São Paulo), one of the last areas to produce ceramic in traditional way, without the use of lathe. Such handicraft constitutes the corpus of this paper. This work try to reveal how, under that pressure, the ceramists' repertoire was deeply altered. Theoretically, the task mobilizes a group of works on the history of photography and on memory issues, as those signed by Boris Kossoy, Jorge Pedro Souza, Susan Sontag, Roland Barthes. Methodologically, it is an exhausting field research, complemented by a bibliographical research. The in loco investigation made possible the photographic registration of organizational forms of the communitarian work in three communities of Alto Vale do Ribeira and of the socioeconomic relationships of those groups. We believed we could appoint as result the woman's predominant role in the production and knowledge transmission processes, and the risk of extinction of the ceramic handcraft in those communities. Such possibility is aggravated by precariousness of the socioeconomic atmosphere in which the groups are inserted. In that aspect, the role of photography is of contributing not just for creation but also for attending the local social demand, avoiding the forgetfulness of the whole process of making ceramic still without use of latheO objetivo principal da presente pesquisa é fundamentar a fotografia como instrumento de reconstrução histórica e cultural da produção de utilitários de cerâmica no Alto Vale do Ribeiro, uma das últimas regiões a produzir a cerâmica no modo tradicional, sem o uso do torno. Tal artesanato constitui o corpus do mestrado. Trata-se de mostrar como, sob essa pressão, foi alterado profundamente o repertório dos ceramistas. Teoricamente, o trabalho mobiliza um conjunto de obras sobre a história da fotografia e a questão da memória, a exemplo daqueles assinados por Boris Kossoy, Jorge Pedro Souza, Susan Sontag, Roland Barthes. Metodologicamente, trata-se de uma exaustiva pesquisa de campo, que é complementada por uma pesquisa bibliográfica. A investigação in loco possibilitou o registro fotográfico das formas de organização do trabalho comunitário em três comunidades, das relações sócio-econômicas dos grupos e suas alternativas de trabalho. Acreditamos poder apontar como resultado o papel predominante da mulher no processo de produção e de transmissão de conhecimento, e o risco de extinção do artesanato de cerâmica nessas comunidades. Tal possibilidade é agravada pela precariedade do ambiente sócio-econômico em que os grupos estão inseridos. Nesse aspecto, o papel da fotografia é o de contribuir não apenas para a criação como para o atendimento da demanda social local, evitando o esquecimento de todo o processo de fazer cerâmica ainda sem o uso do tornoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13720/Manoel%20Roberto%20Nascimento%20de%20Lima.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoFotografiaMemória fotográficaMemória e históriaFotografia documentariaFotojornalismoMemoriaRibeira do Iguape, Rio, Vale, SPPhotographyphotojournalismphotographic memoryMemoryHistoryCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA fotografia como instrumento da documentação e preservação da memória: arte e sobrevivência no alto Vale do Ribeirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTManoel Roberto Nascimento de Lima.pdf.txtManoel Roberto Nascimento de Lima.pdf.txtExtracted texttext/plain176537https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4938/3/Manoel%20Roberto%20Nascimento%20de%20Lima.pdf.txtf6f09c8800f44223318f87b346e44f82MD53ORIGINALManoel Roberto Nascimento de Lima.pdfapplication/pdf5629892https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4938/1/Manoel%20Roberto%20Nascimento%20de%20Lima.pdfdde85d3a18f9a030262a34a454a73532MD51THUMBNAILManoel Roberto Nascimento de Lima.pdf.jpgManoel Roberto Nascimento de Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4938/2/Manoel%20Roberto%20Nascimento%20de%20Lima.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/49382022-04-28 19:14:20.176oai:repositorio.pucsp.br:handle/4938Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:14:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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