Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Lúcia Ferreira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8360
Resumo: The objective of this essay is to demonstrate the importance of the Principle of Publicity towards the concretization of democracy in front of the power system. For this, we delined a brief scenery of the brasilian military dictatorial period in order to demonstrate the first fase of the process of democratization transition from the dictatorial regime to democractic regime and that the second fase consolidation is not concluded. We concepted the term principle to emphasize its importance in the legal system and we delineated the Democratic Principle as structuring or politicalconstitutional, therefore dependent on other principles or sub-principles for its implementation. Considering the existence of the interrelationship and the interdependency between the principles, we analyzed the Principles of Legality and the Supremacy of Public Interest; we discoursed about the Principle of Publicity as intrinsic to democracy and we passed to the fundamentals rights of truth and of information as logic developments of that Principle. Then we developed an explanations about the power system and its implications in actual society, like the individualism that leads to the loss of public space, and the occultation of informations that places us in a scenary where the democracy loses its strength. The result of all analysis was the confirmation of the relevance of the Principle of Publicity to make the people conscious of its role as citizen and that it is necessary to combine the people conscience with its mobilization to consolidate the democracy
id PUC_SP-1_5e886e5fd38ba910f298a278603a2595
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/8360
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pugliesi, Márciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4208878J1Lopes, Lúcia Ferreira2016-04-26T20:28:10Z2008-11-122008-10-30Lopes, Lúcia Ferreira. Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8360The objective of this essay is to demonstrate the importance of the Principle of Publicity towards the concretization of democracy in front of the power system. For this, we delined a brief scenery of the brasilian military dictatorial period in order to demonstrate the first fase of the process of democratization transition from the dictatorial regime to democractic regime and that the second fase consolidation is not concluded. We concepted the term principle to emphasize its importance in the legal system and we delineated the Democratic Principle as structuring or politicalconstitutional, therefore dependent on other principles or sub-principles for its implementation. Considering the existence of the interrelationship and the interdependency between the principles, we analyzed the Principles of Legality and the Supremacy of Public Interest; we discoursed about the Principle of Publicity as intrinsic to democracy and we passed to the fundamentals rights of truth and of information as logic developments of that Principle. Then we developed an explanations about the power system and its implications in actual society, like the individualism that leads to the loss of public space, and the occultation of informations that places us in a scenary where the democracy loses its strength. The result of all analysis was the confirmation of the relevance of the Principle of Publicity to make the people conscious of its role as citizen and that it is necessary to combine the people conscience with its mobilization to consolidate the democracyO objetivo do presente trabalho é demonstrar a importância do Princípio da Publicidade para a concretização da democracia diante do sistema de poder. Para isso, traçamos um breve panorama do período ditatorial militar brasileiro com o fim de demonstrar a primeira fase do processo de democratização transição do regime ditatorial para o regime democrático e que a segunda fase consolidação permanece inconclusa. Conceituamos o termo princípio para ressaltar sua relevância e delineamos o Princípio Democrático como estruturante ou políticoconstitucional e, como tal, dependente de outros princípios ou sub-princípios para sua efetivação. Considerando a existência da inter-relação e da interdependência entre os princípios, analisamos os Princípios da Legalidade e da Supremacia do Interesse Público; discorremos sobre o Princípio da Publicidade como intrínseco à democracia e passamos aos direitos fundamentais à verdade e à informação como desdobramentos lógicos de tal Princípio. Desenvolvemos então, uma explanação sobre o sistema de poder e suas implicações na sociedade atual, tais como o individualismo que leva a perda do espaço público, e a sonegação de informações que nos coloca num cenário onde a democracia perde sua força. O resultado de todas as análises foi a confirmação da relevância do Princípio da Publicidade para que o povo se conscientize de seu papel de cidadão, e que é necessário combinar a consciência do povo com a sua mobilização para que a democracia seja consolidadaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/17268/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em DireitoPUC-SPBRFaculdade de DireitoPrincípio da publicidadePoderBrasil -- Politica e governo -- 1964-1985Democracia -- BrasilDireitos fundamentais -- BrasilLiberdade de informacao -- BrasilPublicidade -- BrasilDemocracyPrinciple of publicityPowerCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITODemocracia, princípio da publicidade e sistema de poderinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucia Ferreira Lopes.pdf.txtLucia Ferreira Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain188847https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8360/3/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf.txtaade9b4a5e2664779d58eac6acf35c73MD53ORIGINALLucia Ferreira Lopes.pdfapplication/pdf537611https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8360/1/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf22298cb66ceb5f05b75049d0f6268307MD51THUMBNAILLucia Ferreira Lopes.pdf.jpgLucia Ferreira Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2730https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8360/2/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf.jpg6a6b4bec83df2a5975a05a2db2601d03MD52handle/83602022-08-22 18:12:12.919oai:repositorio.pucsp.br:handle/8360Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-22T21:12:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
title Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
spellingShingle Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
Lopes, Lúcia Ferreira
Princípio da publicidade
Poder
Brasil -- Politica e governo -- 1964-1985
Democracia -- Brasil
Direitos fundamentais -- Brasil
Liberdade de informacao -- Brasil
Publicidade -- Brasil
Democracy
Principle of publicity
Power
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
title_short Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
title_full Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
title_fullStr Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
title_full_unstemmed Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
title_sort Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder
author Lopes, Lúcia Ferreira
author_facet Lopes, Lúcia Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pugliesi, Márcio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4208878J1
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Lúcia Ferreira
contributor_str_mv Pugliesi, Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv Princípio da publicidade
Poder
Brasil -- Politica e governo -- 1964-1985
Democracia -- Brasil
Direitos fundamentais -- Brasil
Liberdade de informacao -- Brasil
Publicidade -- Brasil
topic Princípio da publicidade
Poder
Brasil -- Politica e governo -- 1964-1985
Democracia -- Brasil
Direitos fundamentais -- Brasil
Liberdade de informacao -- Brasil
Publicidade -- Brasil
Democracy
Principle of publicity
Power
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
dc.subject.eng.fl_str_mv Democracy
Principle of publicity
Power
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
description The objective of this essay is to demonstrate the importance of the Principle of Publicity towards the concretization of democracy in front of the power system. For this, we delined a brief scenery of the brasilian military dictatorial period in order to demonstrate the first fase of the process of democratization transition from the dictatorial regime to democractic regime and that the second fase consolidation is not concluded. We concepted the term principle to emphasize its importance in the legal system and we delineated the Democratic Principle as structuring or politicalconstitutional, therefore dependent on other principles or sub-principles for its implementation. Considering the existence of the interrelationship and the interdependency between the principles, we analyzed the Principles of Legality and the Supremacy of Public Interest; we discoursed about the Principle of Publicity as intrinsic to democracy and we passed to the fundamentals rights of truth and of information as logic developments of that Principle. Then we developed an explanations about the power system and its implications in actual society, like the individualism that leads to the loss of public space, and the occultation of informations that places us in a scenary where the democracy loses its strength. The result of all analysis was the confirmation of the relevance of the Principle of Publicity to make the people conscious of its role as citizen and that it is necessary to combine the people conscience with its mobilization to consolidate the democracy
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-12
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-10-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T20:28:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lopes, Lúcia Ferreira. Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8360
identifier_str_mv Lopes, Lúcia Ferreira. Democracia, princípio da publicidade e sistema de poder. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Direito
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Direito
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8360/3/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8360/1/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8360/2/Lucia%20Ferreira%20Lopes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv aade9b4a5e2664779d58eac6acf35c73
22298cb66ceb5f05b75049d0f6268307
6a6b4bec83df2a5975a05a2db2601d03
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277778425544704