Uma aula no videogame

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Leonardo M A
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18130
Resumo: This Master research addresses the potential that games have to go beyond entertainment. Before thought of as a tool and object oriented exclusively for entertainment, games have become a media whose ways of interacting with your own content and content itself come to the attention of millions of people, creating situations and providing narrative possibilities, entertainment, cognitive allied its power playful and evocative. The research aims to regard the act of playing games with learning, as a form of expression of digital life, situating it as an ongoing act of thinking and way of living in the XXI century. Discusses some of the changes that digital media has brought to society and the role of games in this scenario, from the idea of digital life. Presents the arguments and reasons for believing that the digital life emerges as an extension to atomic life we know, and one of its possibilities lies in the production of games that allow you to study and reflect on human knowledge, as the result of experience through the act of playing can be integrated as a personal experience and add value to human life. Apply the concepts and examples in a model case of a proposal of a historic game, showing that the conceptual framework becomes crucial for the organization of a possible act of play
id PUC_SP-1_5f9088f00636dd2ba1cc1996b8a81e26
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18130
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Petry, Luís CarlosSilva, Leonardo M A2016-04-29T14:23:21Z2013-11-262013-10-28Silva, Leonardo M A. Uma aula no videogame. 2013. 136 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18130This Master research addresses the potential that games have to go beyond entertainment. Before thought of as a tool and object oriented exclusively for entertainment, games have become a media whose ways of interacting with your own content and content itself come to the attention of millions of people, creating situations and providing narrative possibilities, entertainment, cognitive allied its power playful and evocative. The research aims to regard the act of playing games with learning, as a form of expression of digital life, situating it as an ongoing act of thinking and way of living in the XXI century. Discusses some of the changes that digital media has brought to society and the role of games in this scenario, from the idea of digital life. Presents the arguments and reasons for believing that the digital life emerges as an extension to atomic life we know, and one of its possibilities lies in the production of games that allow you to study and reflect on human knowledge, as the result of experience through the act of playing can be integrated as a personal experience and add value to human life. Apply the concepts and examples in a model case of a proposal of a historic game, showing that the conceptual framework becomes crucial for the organization of a possible act of playA presente pesquisa de mestrado aborda o potencial dos games de irem além de uma atividade de entretenimento. Antes eles eram pensados como ferramentas voltadas, exclusivamente, para a diversão. Os games tornaram-se uma mídia cuja maneira de interação com seu conteúdo e o próprio conteúdo em si chegaram ao conhecimento de milhões de pessoas propiciando situações e possibilidades narrativas, de entretenimento e de cognição que apresentam-se aliadas ao lúdico e evocativo. A pesquisa objetiva a relação do ato de jogar games como aprendizado, como uma das formas de expressão da vida digital, situando-se como um contínuo ato de reflexão e modo de existir no século XXI. Discute-se algumas das mudanças que a mídia digital trouxe para a sociedade e o papel dos games dentro deste cenário, a partir da ideia de vida digital. Apresentam-se os argumentos e razões para se pensar que a vida digital surge como uma extensão para a vida "atômica" que conhecemos e, em uma de suas possibilidades, reside na produção de games que permitem estudar e se refletir sobre o conhecimento humano. De fato, o resultado da experiência de se jogar pode ser integrado a uma experiência pessoal e agrega valor à vida humana. Este estudo aplica os conceitos apresentados em exemplos e num caso modelo que é uma proposta de game histórico, mostrando que a estrutura conceitual se faz fundamental para a organização de um possível ato de jogarapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37098/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaGamesVida digitalTopofilosofiaAprendizagemGamesDigital lifeLearningTopophifosofyCNPQ::ENGENHARIASUma aula no videogameinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLeonardo M A Silva.pdf.txtLeonardo M A Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain297312https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18130/3/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf.txt5e585681eafe67425e57fc7484075e4bMD53ORIGINALLeonardo M A Silva.pdfapplication/pdf2071300https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18130/1/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf88695abd53493c4b9157c3fb161e716cMD51THUMBNAILLeonardo M A Silva.pdf.jpgLeonardo M A Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2793https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18130/2/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf.jpgf50190840f52eaeda14a77766cc45d8cMD52handle/181302022-06-13 10:30:10.769oai:repositorio.pucsp.br:handle/18130Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-13T13:30:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma aula no videogame
title Uma aula no videogame
spellingShingle Uma aula no videogame
Silva, Leonardo M A
Games
Vida digital
Topofilosofia
Aprendizagem
Games
Digital life
Learning
Topophifosofy
CNPQ::ENGENHARIAS
title_short Uma aula no videogame
title_full Uma aula no videogame
title_fullStr Uma aula no videogame
title_full_unstemmed Uma aula no videogame
title_sort Uma aula no videogame
author Silva, Leonardo M A
author_facet Silva, Leonardo M A
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Petry, Luís Carlos
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Leonardo M A
contributor_str_mv Petry, Luís Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Games
Vida digital
Topofilosofia
Aprendizagem
topic Games
Vida digital
Topofilosofia
Aprendizagem
Games
Digital life
Learning
Topophifosofy
CNPQ::ENGENHARIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Games
Digital life
Learning
Topophifosofy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS
description This Master research addresses the potential that games have to go beyond entertainment. Before thought of as a tool and object oriented exclusively for entertainment, games have become a media whose ways of interacting with your own content and content itself come to the attention of millions of people, creating situations and providing narrative possibilities, entertainment, cognitive allied its power playful and evocative. The research aims to regard the act of playing games with learning, as a form of expression of digital life, situating it as an ongoing act of thinking and way of living in the XXI century. Discusses some of the changes that digital media has brought to society and the role of games in this scenario, from the idea of digital life. Presents the arguments and reasons for believing that the digital life emerges as an extension to atomic life we know, and one of its possibilities lies in the production of games that allow you to study and reflect on human knowledge, as the result of experience through the act of playing can be integrated as a personal experience and add value to human life. Apply the concepts and examples in a model case of a proposal of a historic game, showing that the conceptual framework becomes crucial for the organization of a possible act of play
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-11-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-10-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:23:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Leonardo M A. Uma aula no videogame. 2013. 136 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18130
identifier_str_mv Silva, Leonardo M A. Uma aula no videogame. 2013. 136 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18130/3/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18130/1/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18130/2/Leonardo%20M%20A%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5e585681eafe67425e57fc7484075e4b
88695abd53493c4b9157c3fb161e716c
f50190840f52eaeda14a77766cc45d8c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277797453004800