Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Thamaris
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35800
Resumo: This dissertation will describe the inclusive education and its challenges to be implemented in the public education system, covering three civil society organizations - OSC with more than twenty years working in education for disabled people – PCD. From their experience it will be presented the challenges faced and the recent achievements, their opinions with regards to the current policy and how the OSC can help in the change process. The methodology which was adopted considered research with OSC using structured interview covering the vision of these OSC with regards to the current education policy their challenges and improvements and their implementation in public schools. The results and conclusions of the study show two important issues in the current system that can be improved. The first one deals with the necessity of approximating schools and the OSC aiming to make use of the existing OSC´s experience in public schools. The second one shows the relevance of the law makers and how they improve the existing law promoting public audiences motivating all sectors of the society to participate in the process
id PUC_SP-1_60a0661cb9286f1ae5647c4d1be0f572
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/35800
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Digam, AliceRibeiro, Thamaris2023-07-05T19:51:39Z2023-07-05T19:51:39Z2015-10-16Ribeiro, Thamaris. Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão de Projetos Sociais em Organizações do Terceiro Setor) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35800This dissertation will describe the inclusive education and its challenges to be implemented in the public education system, covering three civil society organizations - OSC with more than twenty years working in education for disabled people – PCD. From their experience it will be presented the challenges faced and the recent achievements, their opinions with regards to the current policy and how the OSC can help in the change process. The methodology which was adopted considered research with OSC using structured interview covering the vision of these OSC with regards to the current education policy their challenges and improvements and their implementation in public schools. The results and conclusions of the study show two important issues in the current system that can be improved. The first one deals with the necessity of approximating schools and the OSC aiming to make use of the existing OSC´s experience in public schools. The second one shows the relevance of the law makers and how they improve the existing law promoting public audiences motivating all sectors of the society to participate in the processEssa dissertação aborda o tema da educação inclusiva e seus desafios para implementação na rede pública de ensino Brasileira. Essa realidade será apresentada e discutida a partir da visão de três organizações de sociedade civil – OSC com mais de vinte anos atuando na educação de pessoas com deficiência - PCD. A partir de suas experiências serão apresentados os desafios enfrentados e as conquistas recentes, suas opiniões a respeito da política vigente e como as próprias organizações de sociedade civil podem auxiliar no processo de mudança. A metodologia utilizada foi uma pesquisa com OSC por meio de uma entrevista estruturada que aborda a visão dessas OSC em relação à política de educação inclusiva vigente e os desafios e benefícios da implementação dessa política em escolas públicas. Os resultados e conclusões do estudo demonstram dois importantes pontos de aperfeiçoamento do sistema atual. O primeiro diz respeito à necessidade de aproximação entre as escolas e OSC procurando aproveitar a experiência das OSC no sistema de educação público. Também será destacada a relevância dos legisladores aprimorarem a lei vigente por meio da execução de audiências públicas incentivando a participação ativa de todos os segmentos da sociedadeporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Gestão de Projetos Sociais em Organizações do Terceiro SetorPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOSEducação inclusivaEscolas públicasOrganização de sociedade civilPessoas com deficiênciaInclusive educationPublic schoolsCivil society organizationsDisabled peopleEducação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTHAMARIS RIBEIRO.pdfapplication/pdf273470https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35800/1/THAMARIS%20RIBEIRO.pdff6a68c8e556315d9b3e11587af6a1b14MD51TEXTTHAMARIS RIBEIRO.pdf.txtTHAMARIS RIBEIRO.pdf.txtExtracted texttext/plain118350https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35800/2/THAMARIS%20RIBEIRO.pdf.txtea2d38acf3425ead3896420d6cdccb1aMD52THUMBNAILTHAMARIS RIBEIRO.pdf.jpgTHAMARIS RIBEIRO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1127https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35800/3/THAMARIS%20RIBEIRO.pdf.jpg57c0018954879be5a848a75dca4498e5MD53handle/358002023-07-06 01:44:24.046oai:repositorio.pucsp.br:handle/35800Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:44:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
title Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
spellingShingle Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
Ribeiro, Thamaris
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS
Educação inclusiva
Escolas públicas
Organização de sociedade civil
Pessoas com deficiência
Inclusive education
Public schools
Civil society organizations
Disabled people
title_short Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
title_full Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
title_fullStr Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
title_full_unstemmed Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
title_sort Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência
author Ribeiro, Thamaris
author_facet Ribeiro, Thamaris
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Digam, Alice
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Thamaris
contributor_str_mv Digam, Alice
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS
Educação inclusiva
Escolas públicas
Organização de sociedade civil
Pessoas com deficiência
Inclusive education
Public schools
Civil society organizations
Disabled people
dc.subject.por.fl_str_mv Educação inclusiva
Escolas públicas
Organização de sociedade civil
Pessoas com deficiência
dc.subject.eng.fl_str_mv Inclusive education
Public schools
Civil society organizations
Disabled people
description This dissertation will describe the inclusive education and its challenges to be implemented in the public education system, covering three civil society organizations - OSC with more than twenty years working in education for disabled people – PCD. From their experience it will be presented the challenges faced and the recent achievements, their opinions with regards to the current policy and how the OSC can help in the change process. The methodology which was adopted considered research with OSC using structured interview covering the vision of these OSC with regards to the current education policy their challenges and improvements and their implementation in public schools. The results and conclusions of the study show two important issues in the current system that can be improved. The first one deals with the necessity of approximating schools and the OSC aiming to make use of the existing OSC´s experience in public schools. The second one shows the relevance of the law makers and how they improve the existing law promoting public audiences motivating all sectors of the society to participate in the process
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-10-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:51:39Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:51:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ribeiro, Thamaris. Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão de Projetos Sociais em Organizações do Terceiro Setor) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35800
identifier_str_mv Ribeiro, Thamaris. Educação inclusiva: percepções de OSC que atuam com pessoas com deficiência. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão de Projetos Sociais em Organizações do Terceiro Setor) - Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Gestão de Projetos Sociais em Organizações do Terceiro Setor
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35800/1/THAMARIS%20RIBEIRO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35800/2/THAMARIS%20RIBEIRO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35800/3/THAMARIS%20RIBEIRO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f6a68c8e556315d9b3e11587af6a1b14
ea2d38acf3425ead3896420d6cdccb1a
57c0018954879be5a848a75dca4498e5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277908762492928