A construção do sucesso na Revista Veja
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5308 |
Resumo: | This research intends to examine the discursive construction ways of figures of professional success in news coverage of the Brazilian weekly magazine Veja between 1968 and 2007. Those figures are individuals and companies of solid success highlighted by the announcer because of competence, high position in acting area, steady financial condition and so on. Using discourse analysis, this study aims to analyze how Veja establishes themes and figures of success, outlining, through the magazine speaker perspective, the communication contract established between the magazine and readers. From the narrative point of view, this work investigates which are the subjects and their valuable goods and how specificities are build (how to become a figure of success, how to reach that stage, what it means to be such a figure, etc.), and trace the passionate way of the characters of the narrative, linking such analysis to the figurative and thematic construction, to finally understand the reason for the prominence of the character and the kind of success made visible by the media, from the examination of the simulacra of success actually built by the reports |
id |
PUC_SP-1_61c1ed4c437a902df0bab71d8bbed5d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/5308 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Prado, José Luiz Aidarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4201854T6Barros, Eduardo Paes de2016-04-26T18:18:42Z2010-07-222010-05-18Barros, Eduardo Paes de. A construção do sucesso na Revista Veja. 2010. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5308This research intends to examine the discursive construction ways of figures of professional success in news coverage of the Brazilian weekly magazine Veja between 1968 and 2007. Those figures are individuals and companies of solid success highlighted by the announcer because of competence, high position in acting area, steady financial condition and so on. Using discourse analysis, this study aims to analyze how Veja establishes themes and figures of success, outlining, through the magazine speaker perspective, the communication contract established between the magazine and readers. From the narrative point of view, this work investigates which are the subjects and their valuable goods and how specificities are build (how to become a figure of success, how to reach that stage, what it means to be such a figure, etc.), and trace the passionate way of the characters of the narrative, linking such analysis to the figurative and thematic construction, to finally understand the reason for the prominence of the character and the kind of success made visible by the media, from the examination of the simulacra of success actually built by the reportsEsta pesquisa busca examinar os modos de construção discursiva das figuras do sucesso profissional nas reportagens de capa da revista semanal Veja, da Editora Abril, entre 1968 e 2007. São consideradas figuras de sucesso as pessoas físicas e jurídicas destacadas pelo enunciador tendo em vista a competência, alta posição na área de atuação, elevada condição financeira etc. Utilizando o método de discurso, esta pesquisa visa analisar como Veja constrói os temas e as figuras do sucesso, delineando, pela perspectiva do enunciador da revista, os contratos de comunicação estabelecidos com os leitores. Do ponto de vista narrativo, trata-se de investigar quais os sujeitos e seus objetos de valor e como são construídas as modalizações (como se tornar uma figura de sucesso, como fazer para chegar a esse patamar, o que significa ser tal figura etc.), e traçar o percurso passional dos sujeitos da narrativa, ligando tal análise à construção figurativa e temática, para entender finalmente a razão do destaque da personagem e o tipo de sucesso tornado visível pela mídia, a partir do exame dos simulacros de sucesso efetivamente construídos pelas reportagensCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13811/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoMídia semanalAgenda midiáticaSimulacrosComunicacao de massaSucessoSuccessVeja magazineWeekly mediaMedia discourseSimulacrumVeja (Revista)CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA construção do sucesso na Revista Vejainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEduardo Paes de Barros.pdf.txtEduardo Paes de Barros.pdf.txtExtracted texttext/plain208782https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5308/3/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf.txt2a62cd2fe99a77b32db6b49ea5bdf004MD53ORIGINALEduardo Paes de Barros.pdfapplication/pdf7912488https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5308/1/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf647db5a5ed6f04a02af66490ce9b9bcbMD51THUMBNAILEduardo Paes de Barros.pdf.jpgEduardo Paes de Barros.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5308/2/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/53082022-04-28 19:16:54.257oai:repositorio.pucsp.br:handle/5308Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:16:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A construção do sucesso na Revista Veja |
title |
A construção do sucesso na Revista Veja |
spellingShingle |
A construção do sucesso na Revista Veja Barros, Eduardo Paes de Mídia semanal Agenda midiática Simulacros Comunicacao de massa Sucesso Success Veja magazine Weekly media Media discourse Simulacrum Veja (Revista) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A construção do sucesso na Revista Veja |
title_full |
A construção do sucesso na Revista Veja |
title_fullStr |
A construção do sucesso na Revista Veja |
title_full_unstemmed |
A construção do sucesso na Revista Veja |
title_sort |
A construção do sucesso na Revista Veja |
author |
Barros, Eduardo Paes de |
author_facet |
Barros, Eduardo Paes de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4201854T6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Eduardo Paes de |
contributor_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia semanal Agenda midiática Simulacros Comunicacao de massa Sucesso |
topic |
Mídia semanal Agenda midiática Simulacros Comunicacao de massa Sucesso Success Veja magazine Weekly media Media discourse Simulacrum Veja (Revista) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Success Veja magazine Weekly media Media discourse Simulacrum Veja (Revista) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This research intends to examine the discursive construction ways of figures of professional success in news coverage of the Brazilian weekly magazine Veja between 1968 and 2007. Those figures are individuals and companies of solid success highlighted by the announcer because of competence, high position in acting area, steady financial condition and so on. Using discourse analysis, this study aims to analyze how Veja establishes themes and figures of success, outlining, through the magazine speaker perspective, the communication contract established between the magazine and readers. From the narrative point of view, this work investigates which are the subjects and their valuable goods and how specificities are build (how to become a figure of success, how to reach that stage, what it means to be such a figure, etc.), and trace the passionate way of the characters of the narrative, linking such analysis to the figurative and thematic construction, to finally understand the reason for the prominence of the character and the kind of success made visible by the media, from the examination of the simulacra of success actually built by the reports |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:18:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barros, Eduardo Paes de. A construção do sucesso na Revista Veja. 2010. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5308 |
identifier_str_mv |
Barros, Eduardo Paes de. A construção do sucesso na Revista Veja. 2010. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5308 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5308/3/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5308/1/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5308/2/Eduardo%20Paes%20de%20Barros.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2a62cd2fe99a77b32db6b49ea5bdf004 647db5a5ed6f04a02af66490ce9b9bcb cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277773740507136 |