Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430 |
Resumo: | This dissertation aims to develop writing skills by following teaching steps. For this research, the subjects were senior high school students of a state school in Lorena SP, for approximately two months. As a theoretical foundation, for the concept of text and textuality, the basis relied in Beaugrande and Dressler (1981) and Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). Concerning the strategic development, the model adopted was Kintsch and Van Dijk (1983) and Van Dijk (1977, 2002). The text planning was founded in Serafini (2004) and, finally, the corpus analysis was based in Siqueira (1997) and Costa Val (1994). This work intends to contribute for a writing methodology teaching, for according to evaluating observations made public in the results of evaluation systems such as Saresp, ENEM AND Vestibular, the students exhibit a strong lack of writing skills. This work deals with the standpoint that the difficult presented is due to the artificial conditions of production, that is, there is a lack of ability in planning the text. Thus, in this work the conception of the text was made from a procedural view, the necessary operations for the text production are taken in account |
id |
PUC_SP-1_61c9409a8c09bb0260b4ea228b478aa8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14430 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Siqueira, João Hilton Sayeg deSantos, Elaine Cristina de Abreu2016-04-28T19:34:11Z2007-05-282007-05-04Santos, Elaine Cristina de Abreu. Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430This dissertation aims to develop writing skills by following teaching steps. For this research, the subjects were senior high school students of a state school in Lorena SP, for approximately two months. As a theoretical foundation, for the concept of text and textuality, the basis relied in Beaugrande and Dressler (1981) and Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). Concerning the strategic development, the model adopted was Kintsch and Van Dijk (1983) and Van Dijk (1977, 2002). The text planning was founded in Serafini (2004) and, finally, the corpus analysis was based in Siqueira (1997) and Costa Val (1994). This work intends to contribute for a writing methodology teaching, for according to evaluating observations made public in the results of evaluation systems such as Saresp, ENEM AND Vestibular, the students exhibit a strong lack of writing skills. This work deals with the standpoint that the difficult presented is due to the artificial conditions of production, that is, there is a lack of ability in planning the text. Thus, in this work the conception of the text was made from a procedural view, the necessary operations for the text production are taken in accountEsta dissertação tem por objetivo desenvolver habilidades de escrita por meio de um ensino por etapas. Para a realização dessa pesquisa, trabalhamos com alunos do último ano do ensino médio de uma escola estadual de Lorena, durante aproximadamente dois meses. Como construto teórico, para o conceito de texto e textualidade, baseamo-nos nas pesquisas de Beaugrande e Dressler (1981) e Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). No que se refere ao processamento estratégico, adotamos o modelo de Kintsch e Van Dijk (1983) e Van Dijk (1977, 2002). Para o planejamento do texto, apoiamo-nos em Serafini (2004) e, por fim, para análise do corpus, baseamo-nos em Siqueira (1997) e Costa Val (1994). O trabalho em questão pretende contribuir para uma metodologia do ensino de redação, visto que segundo observações avaliativas divulgadas nos resultados de sistemas de avaliação tais como Saresp, ENEM, vestibular, os alunos apresentam dificuldades para escrever. Nossa hipótese é que os alunos têm dificuldades para escrever devido às condições artificiais de produção, ou seja, devido à falta de habilidade para planejar o texto. Desse modo, neste trabalho concebemos o texto por uma ótica procedural, ou seja, interessam-nos as operações necessárias (etapas) para a produção textualapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29791/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesatextualidadeprocessohabilidadeestratégiaetapasEscritaComposicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar)Lingua portuguesa -- Composicao e exerciciostextualityprocessskillstrategyphasesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAProdução textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElaine C A Santos.pdf.txtElaine C A Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain181782https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/3/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.txt8f9744459c2db0c268b640e86092a5d9MD53ORIGINALElaine C A Santos.pdfapplication/pdf1011287https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/1/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf0b7093fdb0e0cec0eedab4d79dfcd8c6MD51THUMBNAILElaine C A Santos.pdf.jpgElaine C A Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2151https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/2/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.jpgc62a59cdcbd97a81386262edf7bea213MD52handle/144302022-04-28 09:53:24.105oai:repositorio.pucsp.br:handle/14430Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:53:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
title |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
spellingShingle |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional Santos, Elaine Cristina de Abreu textualidade processo habilidade estratégia etapas Escrita Composicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar) Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios textuality process skill strategy phases CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
title_full |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
title_fullStr |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
title_full_unstemmed |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
title_sort |
Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional |
author |
Santos, Elaine Cristina de Abreu |
author_facet |
Santos, Elaine Cristina de Abreu |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Elaine Cristina de Abreu |
contributor_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
textualidade processo habilidade estratégia etapas Escrita Composicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar) Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios |
topic |
textualidade processo habilidade estratégia etapas Escrita Composicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar) Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios textuality process skill strategy phases CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
textuality process skill strategy phases |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This dissertation aims to develop writing skills by following teaching steps. For this research, the subjects were senior high school students of a state school in Lorena SP, for approximately two months. As a theoretical foundation, for the concept of text and textuality, the basis relied in Beaugrande and Dressler (1981) and Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). Concerning the strategic development, the model adopted was Kintsch and Van Dijk (1983) and Van Dijk (1977, 2002). The text planning was founded in Serafini (2004) and, finally, the corpus analysis was based in Siqueira (1997) and Costa Val (1994). This work intends to contribute for a writing methodology teaching, for according to evaluating observations made public in the results of evaluation systems such as Saresp, ENEM AND Vestibular, the students exhibit a strong lack of writing skills. This work deals with the standpoint that the difficult presented is due to the artificial conditions of production, that is, there is a lack of ability in planning the text. Thus, in this work the conception of the text was made from a procedural view, the necessary operations for the text production are taken in account |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-05-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Elaine Cristina de Abreu. Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430 |
identifier_str_mv |
Santos, Elaine Cristina de Abreu. Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/3/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/1/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/2/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8f9744459c2db0c268b640e86092a5d9 0b7093fdb0e0cec0eedab4d79dfcd8c6 c62a59cdcbd97a81386262edf7bea213 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277817764970496 |