Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elaine Cristina de Abreu
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430
Resumo: This dissertation aims to develop writing skills by following teaching steps. For this research, the subjects were senior high school students of a state school in Lorena SP, for approximately two months. As a theoretical foundation, for the concept of text and textuality, the basis relied in Beaugrande and Dressler (1981) and Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). Concerning the strategic development, the model adopted was Kintsch and Van Dijk (1983) and Van Dijk (1977, 2002). The text planning was founded in Serafini (2004) and, finally, the corpus analysis was based in Siqueira (1997) and Costa Val (1994). This work intends to contribute for a writing methodology teaching, for according to evaluating observations made public in the results of evaluation systems such as Saresp, ENEM AND Vestibular, the students exhibit a strong lack of writing skills. This work deals with the standpoint that the difficult presented is due to the artificial conditions of production, that is, there is a lack of ability in planning the text. Thus, in this work the conception of the text was made from a procedural view, the necessary operations for the text production are taken in account
id PUC_SP-1_61c9409a8c09bb0260b4ea228b478aa8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14430
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Siqueira, João Hilton Sayeg deSantos, Elaine Cristina de Abreu2016-04-28T19:34:11Z2007-05-282007-05-04Santos, Elaine Cristina de Abreu. Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430This dissertation aims to develop writing skills by following teaching steps. For this research, the subjects were senior high school students of a state school in Lorena SP, for approximately two months. As a theoretical foundation, for the concept of text and textuality, the basis relied in Beaugrande and Dressler (1981) and Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). Concerning the strategic development, the model adopted was Kintsch and Van Dijk (1983) and Van Dijk (1977, 2002). The text planning was founded in Serafini (2004) and, finally, the corpus analysis was based in Siqueira (1997) and Costa Val (1994). This work intends to contribute for a writing methodology teaching, for according to evaluating observations made public in the results of evaluation systems such as Saresp, ENEM AND Vestibular, the students exhibit a strong lack of writing skills. This work deals with the standpoint that the difficult presented is due to the artificial conditions of production, that is, there is a lack of ability in planning the text. Thus, in this work the conception of the text was made from a procedural view, the necessary operations for the text production are taken in accountEsta dissertação tem por objetivo desenvolver habilidades de escrita por meio de um ensino por etapas. Para a realização dessa pesquisa, trabalhamos com alunos do último ano do ensino médio de uma escola estadual de Lorena, durante aproximadamente dois meses. Como construto teórico, para o conceito de texto e textualidade, baseamo-nos nas pesquisas de Beaugrande e Dressler (1981) e Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). No que se refere ao processamento estratégico, adotamos o modelo de Kintsch e Van Dijk (1983) e Van Dijk (1977, 2002). Para o planejamento do texto, apoiamo-nos em Serafini (2004) e, por fim, para análise do corpus, baseamo-nos em Siqueira (1997) e Costa Val (1994). O trabalho em questão pretende contribuir para uma metodologia do ensino de redação, visto que segundo observações avaliativas divulgadas nos resultados de sistemas de avaliação tais como Saresp, ENEM, vestibular, os alunos apresentam dificuldades para escrever. Nossa hipótese é que os alunos têm dificuldades para escrever devido às condições artificiais de produção, ou seja, devido à falta de habilidade para planejar o texto. Desse modo, neste trabalho concebemos o texto por uma ótica procedural, ou seja, interessam-nos as operações necessárias (etapas) para a produção textualapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29791/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesatextualidadeprocessohabilidadeestratégiaetapasEscritaComposicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar)Lingua portuguesa -- Composicao e exerciciostextualityprocessskillstrategyphasesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAProdução textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElaine C A Santos.pdf.txtElaine C A Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain181782https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/3/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.txt8f9744459c2db0c268b640e86092a5d9MD53ORIGINALElaine C A Santos.pdfapplication/pdf1011287https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/1/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf0b7093fdb0e0cec0eedab4d79dfcd8c6MD51THUMBNAILElaine C A Santos.pdf.jpgElaine C A Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2151https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/2/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.jpgc62a59cdcbd97a81386262edf7bea213MD52handle/144302022-04-28 09:53:24.105oai:repositorio.pucsp.br:handle/14430Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:53:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
title Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
spellingShingle Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
Santos, Elaine Cristina de Abreu
textualidade
processo
habilidade
estratégia
etapas
Escrita
Composicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar)
Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios
textuality
process
skill
strategy
phases
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
title_full Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
title_fullStr Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
title_full_unstemmed Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
title_sort Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional
author Santos, Elaine Cristina de Abreu
author_facet Santos, Elaine Cristina de Abreu
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elaine Cristina de Abreu
contributor_str_mv Siqueira, João Hilton Sayeg de
dc.subject.por.fl_str_mv textualidade
processo
habilidade
estratégia
etapas
Escrita
Composicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar)
Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios
topic textualidade
processo
habilidade
estratégia
etapas
Escrita
Composicao (Linguagem) -- Estudo e ensino (Elementar)
Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios
textuality
process
skill
strategy
phases
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv textuality
process
skill
strategy
phases
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This dissertation aims to develop writing skills by following teaching steps. For this research, the subjects were senior high school students of a state school in Lorena SP, for approximately two months. As a theoretical foundation, for the concept of text and textuality, the basis relied in Beaugrande and Dressler (1981) and Koch (1989, 1993, 2000, 1997, 2003, 2004). Concerning the strategic development, the model adopted was Kintsch and Van Dijk (1983) and Van Dijk (1977, 2002). The text planning was founded in Serafini (2004) and, finally, the corpus analysis was based in Siqueira (1997) and Costa Val (1994). This work intends to contribute for a writing methodology teaching, for according to evaluating observations made public in the results of evaluation systems such as Saresp, ENEM AND Vestibular, the students exhibit a strong lack of writing skills. This work deals with the standpoint that the difficult presented is due to the artificial conditions of production, that is, there is a lack of ability in planning the text. Thus, in this work the conception of the text was made from a procedural view, the necessary operations for the text production are taken in account
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-05-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Elaine Cristina de Abreu. Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430
identifier_str_mv Santos, Elaine Cristina de Abreu. Produção textual escrita: uma abordagem sociocognitiva interacional. 2007. 109 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14430
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/3/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/1/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14430/2/Elaine%20C%20A%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8f9744459c2db0c268b640e86092a5d9
0b7093fdb0e0cec0eedab4d79dfcd8c6
c62a59cdcbd97a81386262edf7bea213
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277817764970496