Produção textual na escola: a argumentação em foco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cristiane Ribeiro da
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544
Resumo: Although many expressive studies of written text have appeared in the last few years, ideas and actions to improve this area of teaching are still necessary and ways to develop it have not been exhausted. With this in mind, this study was developed with the objective of teaching written argumentative text. Based on studies of Text Linguistics - such as Koch (2002, 2003, 2004, 2005 and 2006), Koch & Elias (2006) and Beaugrande (1997) - we adopted the perspective of viewing the text as a process in which meaning is produced by participants as they interact. We also follow theoretical aspects of genres and textual types as presented by Bakhtin (1979/2003), Marcuschi (2005 and 2006), Bazerman (2006) and Schneuwly & Dolz (2004). We would specifically like to highlight Charaudeau s (2008) analysis of types of argumentative text. Bearing in mind the objective of our work, we methodically catalogued activities of argumentative text production in four didactical High School manuals. We then analyzed two articles of opinion published in the newspaper, the Folha de São Paulo, and created, as an example, a suggestion for the teaching of argument
id PUC_SP-1_f3495fcdb09b422d160f1c68fd42c510
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14544
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4230924P7Silva, Cristiane Ribeiro da2016-04-28T19:34:32Z2009-02-172008-10-22Silva, Cristiane Ribeiro da. Produção textual na escola: a argumentação em foco. 2008. 119 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544Although many expressive studies of written text have appeared in the last few years, ideas and actions to improve this area of teaching are still necessary and ways to develop it have not been exhausted. With this in mind, this study was developed with the objective of teaching written argumentative text. Based on studies of Text Linguistics - such as Koch (2002, 2003, 2004, 2005 and 2006), Koch & Elias (2006) and Beaugrande (1997) - we adopted the perspective of viewing the text as a process in which meaning is produced by participants as they interact. We also follow theoretical aspects of genres and textual types as presented by Bakhtin (1979/2003), Marcuschi (2005 and 2006), Bazerman (2006) and Schneuwly & Dolz (2004). We would specifically like to highlight Charaudeau s (2008) analysis of types of argumentative text. Bearing in mind the objective of our work, we methodically catalogued activities of argumentative text production in four didactical High School manuals. We then analyzed two articles of opinion published in the newspaper, the Folha de São Paulo, and created, as an example, a suggestion for the teaching of argumentEmbora tenham surgido nos últimos anos muitos estudos expressivos acerca do da produção textual na escola, reflexões e ações para melhorar essa área de ensino continuam necessárias e as possibilidades de desenvolver esse tema não se esgotam. Diante disso, este estudo foi desenvolvido com o objetivo de contribuir para o ensino de produção do texto argumentativo escrito. Adotamos a perspectiva de texto como um processo em que os sentidos são produzidos pelos interlocutores no momento da interação, à luz dos estudos da Lingüística Textual, sobretudo os de Koch (2002, 2003, 2004, 2005 e 2006), Koch & Elias (2006) e Beaugrande (1997). Baseamo-nos também em aspectos teóricos sobre gêneros e tipos textuais apresentados por Bakhtin (1979 / 2003), Marcuschi (2005 e 2006), Bazerman (2006) e Schneuwly & Dolz (2004). Especificamente sobre o tipo textual argumentativo, destacamos o estudo de Charaudeau (2008). Tendo-se em vista o objetivo do trabalho, metodologicamente, foi feito um levantamento de atividades sobre produção de textos argumentativos em quatro manuais didáticos de Ensino Médio. Em seguida, fizemos uma análise de dois artigos de opinião publicados no jornal Folha de São Paulo e, a partir disso, elaboramos, a título de exemplificação, uma proposta de ensino da argumentaçãoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30230/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEscritaGênero textualArgumentacaoLingua portuguesa -- Composicao e exerciciosLingua portuguesa -- Estudo e ensinoWrittenGenresArgumentCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAProdução textual na escola: a argumentação em focoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCristiane Ribeiro da Silva.pdf.txtCristiane Ribeiro da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain165005https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/3/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.txte4993a4ab94a45b782ad784a34af4a7aMD53ORIGINALCristiane Ribeiro da Silva.pdfapplication/pdf2215069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/1/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdfc72b707e4fe27dbf22b41e9b9b840beeMD51THUMBNAILCristiane Ribeiro da Silva.pdf.jpgCristiane Ribeiro da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/2/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/145442022-04-27 21:52:11.734oai:repositorio.pucsp.br:handle/14544Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:52:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Produção textual na escola: a argumentação em foco
title Produção textual na escola: a argumentação em foco
spellingShingle Produção textual na escola: a argumentação em foco
Silva, Cristiane Ribeiro da
Escrita
Gênero textual
Argumentacao
Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Written
Genres
Argument
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Produção textual na escola: a argumentação em foco
title_full Produção textual na escola: a argumentação em foco
title_fullStr Produção textual na escola: a argumentação em foco
title_full_unstemmed Produção textual na escola: a argumentação em foco
title_sort Produção textual na escola: a argumentação em foco
author Silva, Cristiane Ribeiro da
author_facet Silva, Cristiane Ribeiro da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4230924P7
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cristiane Ribeiro da
contributor_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita
Gênero textual
Argumentacao
Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
topic Escrita
Gênero textual
Argumentacao
Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Written
Genres
Argument
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Written
Genres
Argument
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description Although many expressive studies of written text have appeared in the last few years, ideas and actions to improve this area of teaching are still necessary and ways to develop it have not been exhausted. With this in mind, this study was developed with the objective of teaching written argumentative text. Based on studies of Text Linguistics - such as Koch (2002, 2003, 2004, 2005 and 2006), Koch & Elias (2006) and Beaugrande (1997) - we adopted the perspective of viewing the text as a process in which meaning is produced by participants as they interact. We also follow theoretical aspects of genres and textual types as presented by Bakhtin (1979/2003), Marcuschi (2005 and 2006), Bazerman (2006) and Schneuwly & Dolz (2004). We would specifically like to highlight Charaudeau s (2008) analysis of types of argumentative text. Bearing in mind the objective of our work, we methodically catalogued activities of argumentative text production in four didactical High School manuals. We then analyzed two articles of opinion published in the newspaper, the Folha de São Paulo, and created, as an example, a suggestion for the teaching of argument
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-10-22
dc.date.available.fl_str_mv 2009-02-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Cristiane Ribeiro da. Produção textual na escola: a argumentação em foco. 2008. 119 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544
identifier_str_mv Silva, Cristiane Ribeiro da. Produção textual na escola: a argumentação em foco. 2008. 119 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/3/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/1/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/2/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e4993a4ab94a45b782ad784a34af4a7a
c72b707e4fe27dbf22b41e9b9b840bee
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277896713306112