Produção textual na escola: a argumentação em foco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544 |
Resumo: | Although many expressive studies of written text have appeared in the last few years, ideas and actions to improve this area of teaching are still necessary and ways to develop it have not been exhausted. With this in mind, this study was developed with the objective of teaching written argumentative text. Based on studies of Text Linguistics - such as Koch (2002, 2003, 2004, 2005 and 2006), Koch & Elias (2006) and Beaugrande (1997) - we adopted the perspective of viewing the text as a process in which meaning is produced by participants as they interact. We also follow theoretical aspects of genres and textual types as presented by Bakhtin (1979/2003), Marcuschi (2005 and 2006), Bazerman (2006) and Schneuwly & Dolz (2004). We would specifically like to highlight Charaudeau s (2008) analysis of types of argumentative text. Bearing in mind the objective of our work, we methodically catalogued activities of argumentative text production in four didactical High School manuals. We then analyzed two articles of opinion published in the newspaper, the Folha de São Paulo, and created, as an example, a suggestion for the teaching of argument |
id |
PUC_SP-1_f3495fcdb09b422d160f1c68fd42c510 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14544 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4230924P7Silva, Cristiane Ribeiro da2016-04-28T19:34:32Z2009-02-172008-10-22Silva, Cristiane Ribeiro da. Produção textual na escola: a argumentação em foco. 2008. 119 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544Although many expressive studies of written text have appeared in the last few years, ideas and actions to improve this area of teaching are still necessary and ways to develop it have not been exhausted. With this in mind, this study was developed with the objective of teaching written argumentative text. Based on studies of Text Linguistics - such as Koch (2002, 2003, 2004, 2005 and 2006), Koch & Elias (2006) and Beaugrande (1997) - we adopted the perspective of viewing the text as a process in which meaning is produced by participants as they interact. We also follow theoretical aspects of genres and textual types as presented by Bakhtin (1979/2003), Marcuschi (2005 and 2006), Bazerman (2006) and Schneuwly & Dolz (2004). We would specifically like to highlight Charaudeau s (2008) analysis of types of argumentative text. Bearing in mind the objective of our work, we methodically catalogued activities of argumentative text production in four didactical High School manuals. We then analyzed two articles of opinion published in the newspaper, the Folha de São Paulo, and created, as an example, a suggestion for the teaching of argumentEmbora tenham surgido nos últimos anos muitos estudos expressivos acerca do da produção textual na escola, reflexões e ações para melhorar essa área de ensino continuam necessárias e as possibilidades de desenvolver esse tema não se esgotam. Diante disso, este estudo foi desenvolvido com o objetivo de contribuir para o ensino de produção do texto argumentativo escrito. Adotamos a perspectiva de texto como um processo em que os sentidos são produzidos pelos interlocutores no momento da interação, à luz dos estudos da Lingüística Textual, sobretudo os de Koch (2002, 2003, 2004, 2005 e 2006), Koch & Elias (2006) e Beaugrande (1997). Baseamo-nos também em aspectos teóricos sobre gêneros e tipos textuais apresentados por Bakhtin (1979 / 2003), Marcuschi (2005 e 2006), Bazerman (2006) e Schneuwly & Dolz (2004). Especificamente sobre o tipo textual argumentativo, destacamos o estudo de Charaudeau (2008). Tendo-se em vista o objetivo do trabalho, metodologicamente, foi feito um levantamento de atividades sobre produção de textos argumentativos em quatro manuais didáticos de Ensino Médio. Em seguida, fizemos uma análise de dois artigos de opinião publicados no jornal Folha de São Paulo e, a partir disso, elaboramos, a título de exemplificação, uma proposta de ensino da argumentaçãoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30230/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEscritaGênero textualArgumentacaoLingua portuguesa -- Composicao e exerciciosLingua portuguesa -- Estudo e ensinoWrittenGenresArgumentCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAProdução textual na escola: a argumentação em focoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCristiane Ribeiro da Silva.pdf.txtCristiane Ribeiro da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain165005https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/3/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.txte4993a4ab94a45b782ad784a34af4a7aMD53ORIGINALCristiane Ribeiro da Silva.pdfapplication/pdf2215069https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/1/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdfc72b707e4fe27dbf22b41e9b9b840beeMD51THUMBNAILCristiane Ribeiro da Silva.pdf.jpgCristiane Ribeiro da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/2/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/145442022-04-27 21:52:11.734oai:repositorio.pucsp.br:handle/14544Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:52:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
title |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
spellingShingle |
Produção textual na escola: a argumentação em foco Silva, Cristiane Ribeiro da Escrita Gênero textual Argumentacao Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Written Genres Argument CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
title_full |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
title_fullStr |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
title_full_unstemmed |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
title_sort |
Produção textual na escola: a argumentação em foco |
author |
Silva, Cristiane Ribeiro da |
author_facet |
Silva, Cristiane Ribeiro da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4230924P7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cristiane Ribeiro da |
contributor_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita Gênero textual Argumentacao Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios Lingua portuguesa -- Estudo e ensino |
topic |
Escrita Gênero textual Argumentacao Lingua portuguesa -- Composicao e exercicios Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Written Genres Argument CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Written Genres Argument |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
Although many expressive studies of written text have appeared in the last few years, ideas and actions to improve this area of teaching are still necessary and ways to develop it have not been exhausted. With this in mind, this study was developed with the objective of teaching written argumentative text. Based on studies of Text Linguistics - such as Koch (2002, 2003, 2004, 2005 and 2006), Koch & Elias (2006) and Beaugrande (1997) - we adopted the perspective of viewing the text as a process in which meaning is produced by participants as they interact. We also follow theoretical aspects of genres and textual types as presented by Bakhtin (1979/2003), Marcuschi (2005 and 2006), Bazerman (2006) and Schneuwly & Dolz (2004). We would specifically like to highlight Charaudeau s (2008) analysis of types of argumentative text. Bearing in mind the objective of our work, we methodically catalogued activities of argumentative text production in four didactical High School manuals. We then analyzed two articles of opinion published in the newspaper, the Folha de São Paulo, and created, as an example, a suggestion for the teaching of argument |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-10-22 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-02-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Cristiane Ribeiro da. Produção textual na escola: a argumentação em foco. 2008. 119 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544 |
identifier_str_mv |
Silva, Cristiane Ribeiro da. Produção textual na escola: a argumentação em foco. 2008. 119 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14544 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/3/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/1/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14544/2/Cristiane%20Ribeiro%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e4993a4ab94a45b782ad784a34af4a7a c72b707e4fe27dbf22b41e9b9b840bee cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277896713306112 |