A formação permanente dos professores de educação física no contexto da política educacional do Município de Suzano-SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wellington Dantas da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9810
Resumo: Given the number of counties that recently started to enter the Physical Education curriculum in the early years of elementary school and the importance of ongoing training for the professional development of teachers of this subject, we sought through this study highlight the contributions and limitations arising from the ongoing formation process developed in the city of Suzano-SP, during the 2011-2012 biennium, according to the physical education teachers who worked in municipal schools. During this period, the City Department of Education, considering the structural principles of his educational policy, developed a specific process of ongoing training for physical education teachers, emphasizing the involvement and participation of teachers in the organization of training activities. Thus, based on a qualitative research approach, performed a descriptive study of the survey type in order to achieve the proposed through an analysis of the interpretations of the study subjects in relation to the training model offered by the city of Suzano goal. The data collection instruments used for this task were a questionnaire with open and closed questions and a semistructured interview. Results point out limitations in the development of the educational process, such as: a still remarkable dependence on an expert to legitimize the training offered. Moreover, the exchange of ideas and experiences among stakeholders was viewed positively, bringing teachers of the problems faced by network and own fellow professionals
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During this period, the City Department of Education, considering the structural principles of his educational policy, developed a specific process of ongoing training for physical education teachers, emphasizing the involvement and participation of teachers in the organization of training activities. Thus, based on a qualitative research approach, performed a descriptive study of the survey type in order to achieve the proposed through an analysis of the interpretations of the study subjects in relation to the training model offered by the city of Suzano goal. The data collection instruments used for this task were a questionnaire with open and closed questions and a semistructured interview. Results point out limitations in the development of the educational process, such as: a still remarkable dependence on an expert to legitimize the training offered. Moreover, the exchange of ideas and experiences among stakeholders was viewed positively, bringing teachers of the problems faced by network and own fellow professionalsDiante do número de municípios paulistas que nos últimos tempos passaram a inserir a disciplina de Educação Física na matriz curricular dos primeiros anos do Ensino Fundamental e da relevância da formação permanente para o desenvolvimento profissional dos professores desta disciplina, buscou-se por meio deste estudo evidenciar as contribuições e as limitações decorrentes do processo de formação permanente desenvolvido no município de Suzano-SP, no decorrer do biênio 2011-2012, em função dos professores de educação física que atuavam nas escolas da rede municipal. Nesse período, a Secretaria Municipal de Educação, considerando os princípios estruturantes de sua Política Educacional, desenvolveu um processo de formação permanente específico para os professores de educação física, priorizando o envolvimento e a participação dos professores na organização das ações formativas. Dessa maneira, com base numa abordagem qualitativa de pesquisa, realizou-se um estudo descritivo do tipo levantamento no intuito de alcançar o objetivo proposto por meio de uma análise das interpretações dos sujeitos de pesquisa em relação ao modelo de formação oferecido pelo município de Suzano. Os instrumentos de coleta de dados utilizados para esta tarefa foram o questionário, com questões abertas e fechadas, e uma entrevista semiestruturada. Os resultados apontam limitações no desenvolvimento do processo formativo, como por exemplo: a dependência ainda marcante de um especialista para legitimar a formação oferecida. Por outro lado, a troca de ideias e experiências entre os envolvidos foi vista de forma positiva, aproximando os professores dos problemas enfrentados pela rede e pelos próprios companheiros de profissãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22822/Wellington%20Dantas%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPolíticas EducacionaisFormação permanentePolíticas de Formação Permanente. Educação FísicaEducational policyOngoing formationPolicies for ongoing formationPhysical educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOA formação permanente dos professores de educação física no contexto da política educacional do Município de Suzano-SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWellington Dantas da Silva.pdf.txtWellington Dantas da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain256234https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9810/3/Wellington%20Dantas%20da%20Silva.pdf.txt7fc7e20da93ca0f33907932634b4b128MD53ORIGINALWellington Dantas da Silva.pdfapplication/pdf895002https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9810/1/Wellington%20Dantas%20da%20Silva.pdf601b5eecc69e0f382363dd4c03357452MD51THUMBNAILWellington Dantas da Silva.pdf.jpgWellington Dantas da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9810/2/Wellington%20Dantas%20da%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/98102023-06-28 10:43:59.387oai:repositorio.pucsp.br:handle/9810Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T13:43:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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