Comportamento de consumo: uma análise dos fatores que controlam a escolha de bebidas, com base no modelo na perspectiva comportamental, de Foxall
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16801 |
Resumo: | Consumer behavior is a key issue in modern society and one of the pillars of occidental economies. This research investigated consumer behavior for beverages (beer, soda and juice) through the analysis of one year choices for 423 consumers in the city of Sao Paulo. Such choices were analyzed according to a model (the Behavioral Perspective Model) developed by Gordon Foxall. This model split the benefits (reinforcements) of the brands in both utilitarian and informative and it was created based on Behavior Analysis interpretation of behavior. This study aimed to understand how these benefits (utilitarian and informative) control consumer choices, identifying the levels of loyalty and fidelity of consumers to these benefits. The findings confirm some patterns previously discovered in past studies: a) there was considerable loyalty towards high informative benefits; b) there was considerable loyalty towards low utilitarian benefits; c) loyalty towards specific utilitarian and informative levels were slightly superior to the one s previously identified in other similar studies; d) price did not appeared as a relevant factor in determining brand volume of each main category brand |
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Luna, Sergio Vasconcelos deRosenthal, Benjamin2016-04-29T13:18:04Z2007-09-052007-06-01Rosenthal, Benjamin. Consumer behavior: an analysis of the variables that control choices in beverages, based on the behavioral perspective model, from Foxall. 2007. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16801Consumer behavior is a key issue in modern society and one of the pillars of occidental economies. This research investigated consumer behavior for beverages (beer, soda and juice) through the analysis of one year choices for 423 consumers in the city of Sao Paulo. Such choices were analyzed according to a model (the Behavioral Perspective Model) developed by Gordon Foxall. This model split the benefits (reinforcements) of the brands in both utilitarian and informative and it was created based on Behavior Analysis interpretation of behavior. This study aimed to understand how these benefits (utilitarian and informative) control consumer choices, identifying the levels of loyalty and fidelity of consumers to these benefits. The findings confirm some patterns previously discovered in past studies: a) there was considerable loyalty towards high informative benefits; b) there was considerable loyalty towards low utilitarian benefits; c) loyalty towards specific utilitarian and informative levels were slightly superior to the one s previously identified in other similar studies; d) price did not appeared as a relevant factor in determining brand volume of each main category brandO comportamento de consumo é um assunto-chave na sociedade atual, sendo há muito um dos principais motores das economias ocidentais ou das economicamente ocidentalizadas. Esta pesquisa investigou o comportamento de consumo de bebidas (cerveja, refrigerante e suco), em São Paulo, pela análise das escolhas de 423 consumidores durante 1 ano (8 meses para suco). Essas escolhas foram analisadas com o emprego de um modelo o Behavioral Perspective Model (ou o Modelo na Perspectiva Comportamental) elaborado por Gordon Foxall. Este modelo divide os benefícios das marcas em utilitários e informativos e foi montado com base na forma como a Análise do Comportamento enxerga o comportamento. Este estudo buscou entender como esses reforços (benefícios) utilitários e informativos controlam as escolhas dos consumidores, identificando os níveis de lealdade e fidelidade dos consumidores a estes reforços. As descobertas confirmam alguns padrões identificados em estudos anteriores: a) houve grande lealdade a reforços informativos elevados; b) houve alta lealdade a reforços utilitários baixos; c) as medidas de lealdade a níveis específicos de reforços informativos e utilitários foram ligeiramente superiores às verificadas em estudos anteriores; d) preço não se mostrou um fator relevante na determinação do volume das principais marcas de cada categoriaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35561/Benjamin%20Rosenthal.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBRPsicologiaBehaviorismoComportamento de consumoMarcasBebidasAnalise do comportamentoBebidas -- ConsumoComportamento do consumidorConsumidores -- AtitudesMarketingBehaviorismConsumer behaviorBehavior perspective modelBrandsBeveragesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALComportamento de consumo: uma análise dos fatores que controlam a escolha de bebidas, com base no modelo na perspectiva comportamental, de FoxallConsumer behavior: an analysis of the variables that control choices in beverages, based on the behavioral perspective model, from Foxallinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTBenjamin Rosenthal.pdf.txtBenjamin Rosenthal.pdf.txtExtracted texttext/plain195668https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16801/3/Benjamin%20Rosenthal.pdf.txt446e121d05ff39929b918396beeb408cMD53ORIGINALBenjamin Rosenthal.pdfapplication/pdf932498https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16801/1/Benjamin%20Rosenthal.pdf8768962c03634621066dc3588b4b678fMD51THUMBNAILBenjamin Rosenthal.pdf.jpgBenjamin Rosenthal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16801/2/Benjamin%20Rosenthal.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/168012022-04-27 18:53:57.796oai:repositorio.pucsp.br:handle/16801Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T21:53:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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