Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Britto, Silvia Regina Firmino
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814
Resumo: Psychopedagogy goes beyond the study of the learning process in a specific sense, as it is a field of practices and reflections. This is because it covers the family, the school, the teacher, the student, social interactions, emotions and other issues that go beyond teaching and learning. This work describes the diagnosis and psychopedagogical assistance of Heron, a boy who has learning difficulties. He was categorized as a student disinterested in school, considered inattentive by his family, he struggles and makes mistakes, he carries out school tasks, without really understanding their usefulness . Through the psychopedagogical intervention, we tried to identify the cause and treat the symptom of his lack of comprehension . Considering that learning is emotionally linked to the family system, we tried to involve the family in Heron's learning process, due to the bond of dependence, overprotection as well as permissiveness by his parents. His development of key traits such as responsibility and autonomy were stunted
id PUC_SP-1_6585f37a6091ba51b638fde3cc4a8351
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/39814
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Gasparian, Maria Cecília CastroBritto, Silvia Regina Firmino2023-11-09T19:43:10Z2023-11-09T19:43:10Z2020-09-23Britto, Silvia Regina Firmino. Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família. 2020. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814Psychopedagogy goes beyond the study of the learning process in a specific sense, as it is a field of practices and reflections. This is because it covers the family, the school, the teacher, the student, social interactions, emotions and other issues that go beyond teaching and learning. This work describes the diagnosis and psychopedagogical assistance of Heron, a boy who has learning difficulties. He was categorized as a student disinterested in school, considered inattentive by his family, he struggles and makes mistakes, he carries out school tasks, without really understanding their usefulness . Through the psychopedagogical intervention, we tried to identify the cause and treat the symptom of his lack of comprehension . Considering that learning is emotionally linked to the family system, we tried to involve the family in Heron's learning process, due to the bond of dependence, overprotection as well as permissiveness by his parents. His development of key traits such as responsibility and autonomy were stuntedA psicopedagogia ultrapassa o estudo do processo de aprendizagem em sentido específico, pois é um campo de práticas e reflexões. Isto porque abrange a família, a escola, o professor, o aluno, as interações sociais, as emoções e outras questões que vão além do ensinar e do aprender. Neste trabalho descreve-se o diagnóstico e o atendimento psicopedagógico de Heron, um menino que apresenta dificuldades de aprendizagem. Apontado como aluno desinteressado pela escola, considerado desatento pela família, busca entre erros e acertos realizar as tarefas escolares, sem compreender ao certo a sua utilidade. Por meio da intervenção psicopedagógica procurou-se identificar a causa e tratar o sintoma do não aprender. Considerando que o aprender esta emocionalmente ligado ao sistema familiar, empenhou-se em envolver a família no processo de aprendizagem de Heron, uma vez que o laço de dependência, a superproteção e a permissividade, principalmente dos pais, impediam o desenvolvimento da responsabilidade e autonomia da criançaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALPsicopedagogiaDificuldades de aprendizagemFamíliaPsychopedagogyLearning difficultiesFamilyRessignificando a dificuldade de aprendizagem com a famíliainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdfapplication/pdf1785925https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/1/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdfd8762931529b631822cfc0d8f7ae4440MD51TEXTSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.txtSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain72362https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/2/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.txt33df25c00120b561636f1f8e8bcfee01MD52THUMBNAILSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.jpgSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1328https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/3/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.jpg6bda45acb0bcde904364a95ce0c88b30MD53handle/398142023-11-10 01:04:21.049oai:repositorio.pucsp.br:handle/39814Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-10T04:04:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
title Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
spellingShingle Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
Britto, Silvia Regina Firmino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Psicopedagogia
Dificuldades de aprendizagem
Família
Psychopedagogy
Learning difficulties
Family
title_short Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
title_full Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
title_fullStr Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
title_full_unstemmed Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
title_sort Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
author Britto, Silvia Regina Firmino
author_facet Britto, Silvia Regina Firmino
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gasparian, Maria Cecília Castro
dc.contributor.author.fl_str_mv Britto, Silvia Regina Firmino
contributor_str_mv Gasparian, Maria Cecília Castro
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Psicopedagogia
Dificuldades de aprendizagem
Família
Psychopedagogy
Learning difficulties
Family
dc.subject.por.fl_str_mv Psicopedagogia
Dificuldades de aprendizagem
Família
dc.subject.eng.fl_str_mv Psychopedagogy
Learning difficulties
Family
description Psychopedagogy goes beyond the study of the learning process in a specific sense, as it is a field of practices and reflections. This is because it covers the family, the school, the teacher, the student, social interactions, emotions and other issues that go beyond teaching and learning. This work describes the diagnosis and psychopedagogical assistance of Heron, a boy who has learning difficulties. He was categorized as a student disinterested in school, considered inattentive by his family, he struggles and makes mistakes, he carries out school tasks, without really understanding their usefulness . Through the psychopedagogical intervention, we tried to identify the cause and treat the symptom of his lack of comprehension . Considering that learning is emotionally linked to the family system, we tried to involve the family in Heron's learning process, due to the bond of dependence, overprotection as well as permissiveness by his parents. His development of key traits such as responsibility and autonomy were stunted
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-09-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-09T19:43:10Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-09T19:43:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Britto, Silvia Regina Firmino. Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família. 2020. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814
identifier_str_mv Britto, Silvia Regina Firmino. Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família. 2020. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Psicopedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/1/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/2/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/3/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d8762931529b631822cfc0d8f7ae4440
33df25c00120b561636f1f8e8bcfee01
6bda45acb0bcde904364a95ce0c88b30
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277908092452864