Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814 |
Resumo: | Psychopedagogy goes beyond the study of the learning process in a specific sense, as it is a field of practices and reflections. This is because it covers the family, the school, the teacher, the student, social interactions, emotions and other issues that go beyond teaching and learning. This work describes the diagnosis and psychopedagogical assistance of Heron, a boy who has learning difficulties. He was categorized as a student disinterested in school, considered inattentive by his family, he struggles and makes mistakes, he carries out school tasks, without really understanding their usefulness . Through the psychopedagogical intervention, we tried to identify the cause and treat the symptom of his lack of comprehension . Considering that learning is emotionally linked to the family system, we tried to involve the family in Heron's learning process, due to the bond of dependence, overprotection as well as permissiveness by his parents. His development of key traits such as responsibility and autonomy were stunted |
id |
PUC_SP-1_6585f37a6091ba51b638fde3cc4a8351 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/39814 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Gasparian, Maria Cecília CastroBritto, Silvia Regina Firmino2023-11-09T19:43:10Z2023-11-09T19:43:10Z2020-09-23Britto, Silvia Regina Firmino. Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família. 2020. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814Psychopedagogy goes beyond the study of the learning process in a specific sense, as it is a field of practices and reflections. This is because it covers the family, the school, the teacher, the student, social interactions, emotions and other issues that go beyond teaching and learning. This work describes the diagnosis and psychopedagogical assistance of Heron, a boy who has learning difficulties. He was categorized as a student disinterested in school, considered inattentive by his family, he struggles and makes mistakes, he carries out school tasks, without really understanding their usefulness . Through the psychopedagogical intervention, we tried to identify the cause and treat the symptom of his lack of comprehension . Considering that learning is emotionally linked to the family system, we tried to involve the family in Heron's learning process, due to the bond of dependence, overprotection as well as permissiveness by his parents. His development of key traits such as responsibility and autonomy were stuntedA psicopedagogia ultrapassa o estudo do processo de aprendizagem em sentido específico, pois é um campo de práticas e reflexões. Isto porque abrange a família, a escola, o professor, o aluno, as interações sociais, as emoções e outras questões que vão além do ensinar e do aprender. Neste trabalho descreve-se o diagnóstico e o atendimento psicopedagógico de Heron, um menino que apresenta dificuldades de aprendizagem. Apontado como aluno desinteressado pela escola, considerado desatento pela família, busca entre erros e acertos realizar as tarefas escolares, sem compreender ao certo a sua utilidade. Por meio da intervenção psicopedagógica procurou-se identificar a causa e tratar o sintoma do não aprender. Considerando que o aprender esta emocionalmente ligado ao sistema familiar, empenhou-se em envolver a família no processo de aprendizagem de Heron, uma vez que o laço de dependência, a superproteção e a permissividade, principalmente dos pais, impediam o desenvolvimento da responsabilidade e autonomia da criançaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALPsicopedagogiaDificuldades de aprendizagemFamíliaPsychopedagogyLearning difficultiesFamilyRessignificando a dificuldade de aprendizagem com a famíliainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdfapplication/pdf1785925https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/1/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdfd8762931529b631822cfc0d8f7ae4440MD51TEXTSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.txtSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain72362https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/2/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.txt33df25c00120b561636f1f8e8bcfee01MD52THUMBNAILSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.jpgSilvia Regina Firmino Britto - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1328https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/3/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.jpg6bda45acb0bcde904364a95ce0c88b30MD53handle/398142023-11-10 01:04:21.049oai:repositorio.pucsp.br:handle/39814Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-10T04:04:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
title |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
spellingShingle |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família Britto, Silvia Regina Firmino CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Psicopedagogia Dificuldades de aprendizagem Família Psychopedagogy Learning difficulties Family |
title_short |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
title_full |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
title_fullStr |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
title_full_unstemmed |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
title_sort |
Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família |
author |
Britto, Silvia Regina Firmino |
author_facet |
Britto, Silvia Regina Firmino |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gasparian, Maria Cecília Castro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Britto, Silvia Regina Firmino |
contributor_str_mv |
Gasparian, Maria Cecília Castro |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Psicopedagogia Dificuldades de aprendizagem Família Psychopedagogy Learning difficulties Family |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicopedagogia Dificuldades de aprendizagem Família |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psychopedagogy Learning difficulties Family |
description |
Psychopedagogy goes beyond the study of the learning process in a specific sense, as it is a field of practices and reflections. This is because it covers the family, the school, the teacher, the student, social interactions, emotions and other issues that go beyond teaching and learning. This work describes the diagnosis and psychopedagogical assistance of Heron, a boy who has learning difficulties. He was categorized as a student disinterested in school, considered inattentive by his family, he struggles and makes mistakes, he carries out school tasks, without really understanding their usefulness . Through the psychopedagogical intervention, we tried to identify the cause and treat the symptom of his lack of comprehension . Considering that learning is emotionally linked to the family system, we tried to involve the family in Heron's learning process, due to the bond of dependence, overprotection as well as permissiveness by his parents. His development of key traits such as responsibility and autonomy were stunted |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-09-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-09T19:43:10Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-09T19:43:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Britto, Silvia Regina Firmino. Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família. 2020. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814 |
identifier_str_mv |
Britto, Silvia Regina Firmino. Ressignificando a dificuldade de aprendizagem com a família. 2020. Monografia de Especialização (Especialização em Psicopedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Psicopedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/1/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/2/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39814/3/Silvia%20Regina%20Firmino%20Britto%20-%20Monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d8762931529b631822cfc0d8f7ae4440 33df25c00120b561636f1f8e8bcfee01 6bda45acb0bcde904364a95ce0c88b30 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277908092452864 |