Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Roberta Strazzacappa de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313
Resumo: The teaching of geography must be at the service of the population if thinking about the content and practice of geography teachers in public schools of São Paulo, through the Curriculum Proposal 2008 Geography of the Secretary of Education of São Paulo (SEE/SP). The term Didactic Transposition is rediscussed by Yves Chevallard in his book La Transposition Didatique (1985), which shows the transpositions that suffers when knowledge of the scientific field goes to school, stressing about the importance of understanding this process by those who deal with the teaching of science subjects. Chevallard allows the articulation of the epistemological analysis with the training analysis. The wise learn is interested to the Didactic Transposition because certain requirements involved in preparing didactic knowledge, are already being influenced by the constitution of wise knowledge, or at least, from the discursive formulation of this knowledge. This work is a dialogue between the didactic transposition and the Curriculum Ministry of Education of São Paulo
id PUC_SP-1_6b0793a8507441191f72ff0ac9f71efa
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/12313
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Buitoni, Marisia Margarida Santiagohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4308577D1Carvalho, Roberta Strazzacappa de2016-04-27T18:15:44Z2014-02-262013-12-06Carvalho, Roberta Strazzacappa de. Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313The teaching of geography must be at the service of the population if thinking about the content and practice of geography teachers in public schools of São Paulo, through the Curriculum Proposal 2008 Geography of the Secretary of Education of São Paulo (SEE/SP). The term Didactic Transposition is rediscussed by Yves Chevallard in his book La Transposition Didatique (1985), which shows the transpositions that suffers when knowledge of the scientific field goes to school, stressing about the importance of understanding this process by those who deal with the teaching of science subjects. Chevallard allows the articulation of the epistemological analysis with the training analysis. The wise learn is interested to the Didactic Transposition because certain requirements involved in preparing didactic knowledge, are already being influenced by the constitution of wise knowledge, or at least, from the discursive formulation of this knowledge. This work is a dialogue between the didactic transposition and the Curriculum Ministry of Education of São PauloO ensino da geografia precisa estar a serviço da população em se pensar o conteúdo e a prática do professor de Geografia das escolas públicas de São Paulo, através da Proposta Curricular 2008 de Geografia da Secretaria de Estado daEducação de São Paulo (SEE/SP). O termo Transposição Didática é rediscutido por Yves Chevallard em seu livro La Transposition Didatique (1985), em que mostra as transposições que um saber sofre quando passa do campo científico para a escola, alertando para a importância da compreensão deste processo por aqueles que lidam com o ensino das disciplinas científicas. Chevallard permite a articulação da análise epistemológica com a análise didática. O saber sábio interessa para a Transposição Didática, porque certas exigências que intervém na preparação didática do saber, já estão influenciadas a partir da constituição do saber sábio, ou ao menos, a partir da formulação discursiva desse saber. Esse trabalho é um diálogo entre a transposição didática e o Currículo da Secretaria de Estado da Educação de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25326/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em GeografiaPUC-SPBRFaculdade de Ciências SociaisTransposição didáticaEnsino de GeografiaProposta CurricularTransposition didatiqueTeaching of GeographyCurriculum ProposalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIATransposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.txtRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain142153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/3/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.txt5c208584b3a8728eb15eba46511ac1faMD53ORIGINALRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdfapplication/pdf448021https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/1/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf1d8a76b5a6bd91489d0b4e1dd7ecce5aMD51THUMBNAILRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.jpgRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1952https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/2/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.jpg93aa883fa7175d145626dac91fc24351MD52handle/123132022-04-27 19:04:49.324oai:repositorio.pucsp.br:handle/12313Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T22:04:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
title Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
spellingShingle Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
Carvalho, Roberta Strazzacappa de
Transposição didática
Ensino de Geografia
Proposta Curricular
Transposition didatique
Teaching of Geography
Curriculum Proposal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
title_full Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
title_fullStr Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
title_full_unstemmed Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
title_sort Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
author Carvalho, Roberta Strazzacappa de
author_facet Carvalho, Roberta Strazzacappa de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Buitoni, Marisia Margarida Santiago
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4308577D1
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Roberta Strazzacappa de
contributor_str_mv Buitoni, Marisia Margarida Santiago
dc.subject.por.fl_str_mv Transposição didática
Ensino de Geografia
Proposta Curricular
topic Transposição didática
Ensino de Geografia
Proposta Curricular
Transposition didatique
Teaching of Geography
Curriculum Proposal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Transposition didatique
Teaching of Geography
Curriculum Proposal
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The teaching of geography must be at the service of the population if thinking about the content and practice of geography teachers in public schools of São Paulo, through the Curriculum Proposal 2008 Geography of the Secretary of Education of São Paulo (SEE/SP). The term Didactic Transposition is rediscussed by Yves Chevallard in his book La Transposition Didatique (1985), which shows the transpositions that suffers when knowledge of the scientific field goes to school, stressing about the importance of understanding this process by those who deal with the teaching of science subjects. Chevallard allows the articulation of the epistemological analysis with the training analysis. The wise learn is interested to the Didactic Transposition because certain requirements involved in preparing didactic knowledge, are already being influenced by the constitution of wise knowledge, or at least, from the discursive formulation of this knowledge. This work is a dialogue between the didactic transposition and the Curriculum Ministry of Education of São Paulo
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-06
dc.date.available.fl_str_mv 2014-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T18:15:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Carvalho, Roberta Strazzacappa de. Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313
identifier_str_mv Carvalho, Roberta Strazzacappa de. Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Geografia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/3/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/1/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/2/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5c208584b3a8728eb15eba46511ac1fa
1d8a76b5a6bd91489d0b4e1dd7ecce5a
93aa883fa7175d145626dac91fc24351
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277984043958272