Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313 |
Resumo: | The teaching of geography must be at the service of the population if thinking about the content and practice of geography teachers in public schools of São Paulo, through the Curriculum Proposal 2008 Geography of the Secretary of Education of São Paulo (SEE/SP). The term Didactic Transposition is rediscussed by Yves Chevallard in his book La Transposition Didatique (1985), which shows the transpositions that suffers when knowledge of the scientific field goes to school, stressing about the importance of understanding this process by those who deal with the teaching of science subjects. Chevallard allows the articulation of the epistemological analysis with the training analysis. The wise learn is interested to the Didactic Transposition because certain requirements involved in preparing didactic knowledge, are already being influenced by the constitution of wise knowledge, or at least, from the discursive formulation of this knowledge. This work is a dialogue between the didactic transposition and the Curriculum Ministry of Education of São Paulo |
id |
PUC_SP-1_6b0793a8507441191f72ff0ac9f71efa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/12313 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Buitoni, Marisia Margarida Santiagohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4308577D1Carvalho, Roberta Strazzacappa de2016-04-27T18:15:44Z2014-02-262013-12-06Carvalho, Roberta Strazzacappa de. Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313The teaching of geography must be at the service of the population if thinking about the content and practice of geography teachers in public schools of São Paulo, through the Curriculum Proposal 2008 Geography of the Secretary of Education of São Paulo (SEE/SP). The term Didactic Transposition is rediscussed by Yves Chevallard in his book La Transposition Didatique (1985), which shows the transpositions that suffers when knowledge of the scientific field goes to school, stressing about the importance of understanding this process by those who deal with the teaching of science subjects. Chevallard allows the articulation of the epistemological analysis with the training analysis. The wise learn is interested to the Didactic Transposition because certain requirements involved in preparing didactic knowledge, are already being influenced by the constitution of wise knowledge, or at least, from the discursive formulation of this knowledge. This work is a dialogue between the didactic transposition and the Curriculum Ministry of Education of São PauloO ensino da geografia precisa estar a serviço da população em se pensar o conteúdo e a prática do professor de Geografia das escolas públicas de São Paulo, através da Proposta Curricular 2008 de Geografia da Secretaria de Estado daEducação de São Paulo (SEE/SP). O termo Transposição Didática é rediscutido por Yves Chevallard em seu livro La Transposition Didatique (1985), em que mostra as transposições que um saber sofre quando passa do campo científico para a escola, alertando para a importância da compreensão deste processo por aqueles que lidam com o ensino das disciplinas científicas. Chevallard permite a articulação da análise epistemológica com a análise didática. O saber sábio interessa para a Transposição Didática, porque certas exigências que intervém na preparação didática do saber, já estão influenciadas a partir da constituição do saber sábio, ou ao menos, a partir da formulação discursiva desse saber. Esse trabalho é um diálogo entre a transposição didática e o Currículo da Secretaria de Estado da Educação de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25326/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em GeografiaPUC-SPBRFaculdade de Ciências SociaisTransposição didáticaEnsino de GeografiaProposta CurricularTransposition didatiqueTeaching of GeographyCurriculum ProposalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIATransposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.txtRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain142153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/3/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.txt5c208584b3a8728eb15eba46511ac1faMD53ORIGINALRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdfapplication/pdf448021https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/1/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf1d8a76b5a6bd91489d0b4e1dd7ecce5aMD51THUMBNAILRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.jpgRoberta Strazzacappa de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1952https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/2/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.jpg93aa883fa7175d145626dac91fc24351MD52handle/123132022-04-27 19:04:49.324oai:repositorio.pucsp.br:handle/12313Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T22:04:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
title |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
spellingShingle |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo Carvalho, Roberta Strazzacappa de Transposição didática Ensino de Geografia Proposta Curricular Transposition didatique Teaching of Geography Curriculum Proposal CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
title_full |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
title_fullStr |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
title_sort |
Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo |
author |
Carvalho, Roberta Strazzacappa de |
author_facet |
Carvalho, Roberta Strazzacappa de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Buitoni, Marisia Margarida Santiago |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4308577D1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Roberta Strazzacappa de |
contributor_str_mv |
Buitoni, Marisia Margarida Santiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transposição didática Ensino de Geografia Proposta Curricular |
topic |
Transposição didática Ensino de Geografia Proposta Curricular Transposition didatique Teaching of Geography Curriculum Proposal CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Transposition didatique Teaching of Geography Curriculum Proposal |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
The teaching of geography must be at the service of the population if thinking about the content and practice of geography teachers in public schools of São Paulo, through the Curriculum Proposal 2008 Geography of the Secretary of Education of São Paulo (SEE/SP). The term Didactic Transposition is rediscussed by Yves Chevallard in his book La Transposition Didatique (1985), which shows the transpositions that suffers when knowledge of the scientific field goes to school, stressing about the importance of understanding this process by those who deal with the teaching of science subjects. Chevallard allows the articulation of the epistemological analysis with the training analysis. The wise learn is interested to the Didactic Transposition because certain requirements involved in preparing didactic knowledge, are already being influenced by the constitution of wise knowledge, or at least, from the discursive formulation of this knowledge. This work is a dialogue between the didactic transposition and the Curriculum Ministry of Education of São Paulo |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-12-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T18:15:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Carvalho, Roberta Strazzacappa de. Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313 |
identifier_str_mv |
Carvalho, Roberta Strazzacappa de. Transposição didática do ensino da geografia: a proposta curricular 2008 da Secretaria da Educação de São Paulo. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Geografia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/3/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/1/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12313/2/Roberta%20Strazzacappa%20de%20Carvalho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5c208584b3a8728eb15eba46511ac1fa 1d8a76b5a6bd91489d0b4e1dd7ecce5a 93aa883fa7175d145626dac91fc24351 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277984043958272 |