Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Testa, Danilo Baptista
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488
Resumo: This work aims to propose some questions about reading comprehension of the textual genre comic strip in elementary school, based on principles of Social Semiotics and studies related to reading and textual genres. The research justifies itself because the comic strips are a textual genre to be privileged in the classroom, following the guidelines by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular). We also have to bring out that comic strips are appearing in school supplies and have, more recently, found in social media a support and, at the same time, guaranteed their acceptance among children, young people and adults as a creative form of communication. Bearing in mind the objective of this research, Armandinho's comic strips, produced by Alexandre Beck, were selected for analysis. In general, our work calls attention to the necessity of working comic strips reading in classroom in a perspective which brings out the reader’s role as an active subject who appeals to several strategies to produce any sense in the text
id PUC_SP-1_6c9c2fe33b39c3c1f2b0ae06b0722087
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31488
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sellan, Aparecida Regina BorgesTesta, Danilo Baptista2023-02-28T22:44:42Z2023-02-28T22:44:42Z2021-12-01Testa, Danilo Baptista . Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho. 2021. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488This work aims to propose some questions about reading comprehension of the textual genre comic strip in elementary school, based on principles of Social Semiotics and studies related to reading and textual genres. The research justifies itself because the comic strips are a textual genre to be privileged in the classroom, following the guidelines by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular). We also have to bring out that comic strips are appearing in school supplies and have, more recently, found in social media a support and, at the same time, guaranteed their acceptance among children, young people and adults as a creative form of communication. Bearing in mind the objective of this research, Armandinho's comic strips, produced by Alexandre Beck, were selected for analysis. In general, our work calls attention to the necessity of working comic strips reading in classroom in a perspective which brings out the reader’s role as an active subject who appeals to several strategies to produce any sense in the textEste trabalho tem por objetivo propor questões a respeito da compreensão de leitura do gênero textual tira no ensino básico, tendo por base princípios da Sociossemiótica e estudos referentes à leitura e aos gêneros textuais. A pesquisa se justifica uma vez que as tiras são um gênero textual a ser privilegiado em sala, seguindo as orientações dos PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) e da BNCC (Base Nacional Comum Curricular). Há de ser destacar também que as tiras cômicas estão cada vez mais presentes nos materiais didáticos e têm, mais recentemente, encontrado nas redes sociais um suporte que a abraçou e, ao mesmo tempo, garantiu sua aceitação em meio a crianças, jovens e adultos, como uma forma sofisticada de comunicação. Tendo em vista o objetivo da pesquisa, foram selecionadas, para exemplificação, as tiras de Armandinho, produzidas por Alexandre Beck. De modo geral, o trabalho chama atenção para a necessidade de se trabalhar a leitura de tiras em sala de aula em uma perspectiva que revalorize o papel do leitor como sujeito ativo, que recorre a várias estratégias para produzir sentidoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESATirasLeituraProdução de sentidoComic stripsReadingSense productionUma proposta de leitura para as tiras de Armandinhoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDanilo Baptista Testa - Monografia.pdfapplication/pdf10859133https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/1/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdff95406b676b4a812003b38a8986671e6MD51TEXTDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.txtDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain119934https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/2/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.txt98c9f5cd782679cac6adf7e70a66d3fcMD52THUMBNAILDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.jpgDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1166https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/3/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.jpg22ce3e677fbed0e277b741e129c8be5fMD53handle/314882023-03-03 10:06:02.152oai:repositorio.pucsp.br:handle/31488Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-03T13:06:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
title Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
spellingShingle Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
Testa, Danilo Baptista
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Tiras
Leitura
Produção de sentido
Comic strips
Reading
Sense production
title_short Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
title_full Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
title_fullStr Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
title_full_unstemmed Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
title_sort Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
author Testa, Danilo Baptista
author_facet Testa, Danilo Baptista
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sellan, Aparecida Regina Borges
dc.contributor.author.fl_str_mv Testa, Danilo Baptista
contributor_str_mv Sellan, Aparecida Regina Borges
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Tiras
Leitura
Produção de sentido
Comic strips
Reading
Sense production
dc.subject.por.fl_str_mv Tiras
Leitura
Produção de sentido
dc.subject.eng.fl_str_mv Comic strips
Reading
Sense production
description This work aims to propose some questions about reading comprehension of the textual genre comic strip in elementary school, based on principles of Social Semiotics and studies related to reading and textual genres. The research justifies itself because the comic strips are a textual genre to be privileged in the classroom, following the guidelines by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular). We also have to bring out that comic strips are appearing in school supplies and have, more recently, found in social media a support and, at the same time, guaranteed their acceptance among children, young people and adults as a creative form of communication. Bearing in mind the objective of this research, Armandinho's comic strips, produced by Alexandre Beck, were selected for analysis. In general, our work calls attention to the necessity of working comic strips reading in classroom in a perspective which brings out the reader’s role as an active subject who appeals to several strategies to produce any sense in the text
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-02-28T22:44:42Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-02-28T22:44:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Testa, Danilo Baptista . Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho. 2021. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488
identifier_str_mv Testa, Danilo Baptista . Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho. 2021. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/1/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/2/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/3/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f95406b676b4a812003b38a8986671e6
98c9f5cd782679cac6adf7e70a66d3fc
22ce3e677fbed0e277b741e129c8be5f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277865574793216