Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488 |
Resumo: | This work aims to propose some questions about reading comprehension of the textual genre comic strip in elementary school, based on principles of Social Semiotics and studies related to reading and textual genres. The research justifies itself because the comic strips are a textual genre to be privileged in the classroom, following the guidelines by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular). We also have to bring out that comic strips are appearing in school supplies and have, more recently, found in social media a support and, at the same time, guaranteed their acceptance among children, young people and adults as a creative form of communication. Bearing in mind the objective of this research, Armandinho's comic strips, produced by Alexandre Beck, were selected for analysis. In general, our work calls attention to the necessity of working comic strips reading in classroom in a perspective which brings out the reader’s role as an active subject who appeals to several strategies to produce any sense in the text |
id |
PUC_SP-1_6c9c2fe33b39c3c1f2b0ae06b0722087 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31488 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sellan, Aparecida Regina BorgesTesta, Danilo Baptista2023-02-28T22:44:42Z2023-02-28T22:44:42Z2021-12-01Testa, Danilo Baptista . Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho. 2021. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488This work aims to propose some questions about reading comprehension of the textual genre comic strip in elementary school, based on principles of Social Semiotics and studies related to reading and textual genres. The research justifies itself because the comic strips are a textual genre to be privileged in the classroom, following the guidelines by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular). We also have to bring out that comic strips are appearing in school supplies and have, more recently, found in social media a support and, at the same time, guaranteed their acceptance among children, young people and adults as a creative form of communication. Bearing in mind the objective of this research, Armandinho's comic strips, produced by Alexandre Beck, were selected for analysis. In general, our work calls attention to the necessity of working comic strips reading in classroom in a perspective which brings out the reader’s role as an active subject who appeals to several strategies to produce any sense in the textEste trabalho tem por objetivo propor questões a respeito da compreensão de leitura do gênero textual tira no ensino básico, tendo por base princípios da Sociossemiótica e estudos referentes à leitura e aos gêneros textuais. A pesquisa se justifica uma vez que as tiras são um gênero textual a ser privilegiado em sala, seguindo as orientações dos PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) e da BNCC (Base Nacional Comum Curricular). Há de ser destacar também que as tiras cômicas estão cada vez mais presentes nos materiais didáticos e têm, mais recentemente, encontrado nas redes sociais um suporte que a abraçou e, ao mesmo tempo, garantiu sua aceitação em meio a crianças, jovens e adultos, como uma forma sofisticada de comunicação. Tendo em vista o objetivo da pesquisa, foram selecionadas, para exemplificação, as tiras de Armandinho, produzidas por Alexandre Beck. De modo geral, o trabalho chama atenção para a necessidade de se trabalhar a leitura de tiras em sala de aula em uma perspectiva que revalorize o papel do leitor como sujeito ativo, que recorre a várias estratégias para produzir sentidoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESATirasLeituraProdução de sentidoComic stripsReadingSense productionUma proposta de leitura para as tiras de Armandinhoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDanilo Baptista Testa - Monografia.pdfapplication/pdf10859133https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/1/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdff95406b676b4a812003b38a8986671e6MD51TEXTDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.txtDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain119934https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/2/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.txt98c9f5cd782679cac6adf7e70a66d3fcMD52THUMBNAILDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.jpgDanilo Baptista Testa - Monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1166https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/3/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.jpg22ce3e677fbed0e277b741e129c8be5fMD53handle/314882023-03-03 10:06:02.152oai:repositorio.pucsp.br:handle/31488Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-03T13:06:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
title |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
spellingShingle |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho Testa, Danilo Baptista CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Tiras Leitura Produção de sentido Comic strips Reading Sense production |
title_short |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
title_full |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
title_fullStr |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
title_sort |
Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho |
author |
Testa, Danilo Baptista |
author_facet |
Testa, Danilo Baptista |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sellan, Aparecida Regina Borges |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Testa, Danilo Baptista |
contributor_str_mv |
Sellan, Aparecida Regina Borges |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Tiras Leitura Produção de sentido Comic strips Reading Sense production |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tiras Leitura Produção de sentido |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Comic strips Reading Sense production |
description |
This work aims to propose some questions about reading comprehension of the textual genre comic strip in elementary school, based on principles of Social Semiotics and studies related to reading and textual genres. The research justifies itself because the comic strips are a textual genre to be privileged in the classroom, following the guidelines by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular). We also have to bring out that comic strips are appearing in school supplies and have, more recently, found in social media a support and, at the same time, guaranteed their acceptance among children, young people and adults as a creative form of communication. Bearing in mind the objective of this research, Armandinho's comic strips, produced by Alexandre Beck, were selected for analysis. In general, our work calls attention to the necessity of working comic strips reading in classroom in a perspective which brings out the reader’s role as an active subject who appeals to several strategies to produce any sense in the text |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-28T22:44:42Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-28T22:44:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Testa, Danilo Baptista . Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho. 2021. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488 |
identifier_str_mv |
Testa, Danilo Baptista . Uma proposta de leitura para as tiras de Armandinho. 2021. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31488 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/1/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/2/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31488/3/Danilo%20Baptista%20Testa%20-%20Monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f95406b676b4a812003b38a8986671e6 98c9f5cd782679cac6adf7e70a66d3fc 22ce3e677fbed0e277b741e129c8be5f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277865574793216 |