Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaeta, Maria Cecília Damas
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006
Resumo: This research aims at demonstrating that the lato sensu post graduation courses can become an option for the formation and development of university teachers. Today we observe a clear demand for the pedagogical background and an evident gap for related spaces towards this process, since the stricto sensu post graduation programs are mainly aimed at the development of research and researchers. From the principles of the action-research in a qualitative approach, it does an initial theoretical-reflective data gathering encompassing the fields of integrated curriculum, teaching knowledge and tourism. Later, the investigation on creation, implementation, evaluation and reformulation of a Teacher development course in tourism and related areas has brought elements to answer to the problem posed. It concludes that this level of education can become an option for the development of university and college teachers, provided that they are base on a consistent and serious educational proposal, in a curriculum judiciously designed according to the principles of the subject area intended and with a properly qualified faculty
id PUC_SP-1_6cba6a97b8ee5544592a2d78f27a3cdd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10006
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Masetto, Marcos TarcisoGaeta, Maria Cecília Damas2016-04-27T14:32:03Z2008-01-222007-10-18Gaeta, Maria Cecília Damas. Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses. 2007. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006This research aims at demonstrating that the lato sensu post graduation courses can become an option for the formation and development of university teachers. Today we observe a clear demand for the pedagogical background and an evident gap for related spaces towards this process, since the stricto sensu post graduation programs are mainly aimed at the development of research and researchers. From the principles of the action-research in a qualitative approach, it does an initial theoretical-reflective data gathering encompassing the fields of integrated curriculum, teaching knowledge and tourism. Later, the investigation on creation, implementation, evaluation and reformulation of a Teacher development course in tourism and related areas has brought elements to answer to the problem posed. It concludes that this level of education can become an option for the development of university and college teachers, provided that they are base on a consistent and serious educational proposal, in a curriculum judiciously designed according to the principles of the subject area intended and with a properly qualified facultyEsta pesquisa tem por objetivo investigar se os cursos de pós-graduação lato sensu podem se tornar uma opção para a formação e o desenvolvimento dos docentes do ensino superior. Verifica-se clara demanda por formação pedagógica e evidente lacuna por espaços pertinentes para esse processo, uma vez que os cursos de pós-graduação stricto sensu estão principalmente voltados para o desenvolvimento da pesquisa e de pesquisadores. A partir dos princípios da pesquisa-ação em uma abordagem qualitativa, o estudo faz levantamento teórico-reflexivo abrangendo os campos de currículo integrado, sabedoria docente e turismo. A seguir, a investigação sobre a criação, implantação, avaliação e reformulação de um curso de Docência para o ensino superior em turismo e áreas afins traz elementos para responder o problema proposto. Conclui que esse nível de ensino pode se tornar uma opção para a formação de professores do ensino superior desde que fundamentados em proposta educacional consistente e séria, em currículo desenhado criteriosamente conforme os princípios da área de estudos que pretende abranger e corpo docente adequadamente preparadoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23128/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoFormação de professoresEnsino superiorInovação curricularPós-graduação lato sensuProfessores universitarios -- Formacao profissionalTeacher development coursesUniversity educationCurriculum innovationLato sensu post-graduationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensuAcademic formation for university level courses: an inovation on lato sensu coursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.txtMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.txtExtracted texttext/plain435440https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/3/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.txt71e486eea799580d8c4d2cd39c7caad6MD53ORIGINALMaria Cecilia Damas Gaeta.pdfapplication/pdf1384573https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/1/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf369e91aaea81e61b95a27cab4ce80d94MD51THUMBNAILMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.jpgMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/2/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/100062022-04-28 05:43:51.178oai:repositorio.pucsp.br:handle/10006Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:43:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses
title Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
spellingShingle Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
Gaeta, Maria Cecília Damas
Formação de professores
Ensino superior
Inovação curricular
Pós-graduação lato sensu
Professores universitarios -- Formacao profissional
Teacher development courses
University education
Curriculum innovation
Lato sensu post-graduation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
title_full Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
title_fullStr Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
title_full_unstemmed Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
title_sort Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
author Gaeta, Maria Cecília Damas
author_facet Gaeta, Maria Cecília Damas
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Masetto, Marcos Tarciso
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaeta, Maria Cecília Damas
contributor_str_mv Masetto, Marcos Tarciso
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Ensino superior
Inovação curricular
Pós-graduação lato sensu
Professores universitarios -- Formacao profissional
topic Formação de professores
Ensino superior
Inovação curricular
Pós-graduação lato sensu
Professores universitarios -- Formacao profissional
Teacher development courses
University education
Curriculum innovation
Lato sensu post-graduation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Teacher development courses
University education
Curriculum innovation
Lato sensu post-graduation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aims at demonstrating that the lato sensu post graduation courses can become an option for the formation and development of university teachers. Today we observe a clear demand for the pedagogical background and an evident gap for related spaces towards this process, since the stricto sensu post graduation programs are mainly aimed at the development of research and researchers. From the principles of the action-research in a qualitative approach, it does an initial theoretical-reflective data gathering encompassing the fields of integrated curriculum, teaching knowledge and tourism. Later, the investigation on creation, implementation, evaluation and reformulation of a Teacher development course in tourism and related areas has brought elements to answer to the problem posed. It concludes that this level of education can become an option for the development of university and college teachers, provided that they are base on a consistent and serious educational proposal, in a curriculum judiciously designed according to the principles of the subject area intended and with a properly qualified faculty
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-10-18
dc.date.available.fl_str_mv 2008-01-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Gaeta, Maria Cecília Damas. Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses. 2007. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006
identifier_str_mv Gaeta, Maria Cecília Damas. Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses. 2007. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/3/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/1/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/2/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 71e486eea799580d8c4d2cd39c7caad6
369e91aaea81e61b95a27cab4ce80d94
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277998431469568