Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006 |
Resumo: | This research aims at demonstrating that the lato sensu post graduation courses can become an option for the formation and development of university teachers. Today we observe a clear demand for the pedagogical background and an evident gap for related spaces towards this process, since the stricto sensu post graduation programs are mainly aimed at the development of research and researchers. From the principles of the action-research in a qualitative approach, it does an initial theoretical-reflective data gathering encompassing the fields of integrated curriculum, teaching knowledge and tourism. Later, the investigation on creation, implementation, evaluation and reformulation of a Teacher development course in tourism and related areas has brought elements to answer to the problem posed. It concludes that this level of education can become an option for the development of university and college teachers, provided that they are base on a consistent and serious educational proposal, in a curriculum judiciously designed according to the principles of the subject area intended and with a properly qualified faculty |
id |
PUC_SP-1_6cba6a97b8ee5544592a2d78f27a3cdd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10006 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Masetto, Marcos TarcisoGaeta, Maria Cecília Damas2016-04-27T14:32:03Z2008-01-222007-10-18Gaeta, Maria Cecília Damas. Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses. 2007. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006This research aims at demonstrating that the lato sensu post graduation courses can become an option for the formation and development of university teachers. Today we observe a clear demand for the pedagogical background and an evident gap for related spaces towards this process, since the stricto sensu post graduation programs are mainly aimed at the development of research and researchers. From the principles of the action-research in a qualitative approach, it does an initial theoretical-reflective data gathering encompassing the fields of integrated curriculum, teaching knowledge and tourism. Later, the investigation on creation, implementation, evaluation and reformulation of a Teacher development course in tourism and related areas has brought elements to answer to the problem posed. It concludes that this level of education can become an option for the development of university and college teachers, provided that they are base on a consistent and serious educational proposal, in a curriculum judiciously designed according to the principles of the subject area intended and with a properly qualified facultyEsta pesquisa tem por objetivo investigar se os cursos de pós-graduação lato sensu podem se tornar uma opção para a formação e o desenvolvimento dos docentes do ensino superior. Verifica-se clara demanda por formação pedagógica e evidente lacuna por espaços pertinentes para esse processo, uma vez que os cursos de pós-graduação stricto sensu estão principalmente voltados para o desenvolvimento da pesquisa e de pesquisadores. A partir dos princípios da pesquisa-ação em uma abordagem qualitativa, o estudo faz levantamento teórico-reflexivo abrangendo os campos de currículo integrado, sabedoria docente e turismo. A seguir, a investigação sobre a criação, implantação, avaliação e reformulação de um curso de Docência para o ensino superior em turismo e áreas afins traz elementos para responder o problema proposto. Conclui que esse nível de ensino pode se tornar uma opção para a formação de professores do ensino superior desde que fundamentados em proposta educacional consistente e séria, em currículo desenhado criteriosamente conforme os princípios da área de estudos que pretende abranger e corpo docente adequadamente preparadoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23128/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoFormação de professoresEnsino superiorInovação curricularPós-graduação lato sensuProfessores universitarios -- Formacao profissionalTeacher development coursesUniversity educationCurriculum innovationLato sensu post-graduationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensuAcademic formation for university level courses: an inovation on lato sensu coursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.txtMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.txtExtracted texttext/plain435440https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/3/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.txt71e486eea799580d8c4d2cd39c7caad6MD53ORIGINALMaria Cecilia Damas Gaeta.pdfapplication/pdf1384573https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/1/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf369e91aaea81e61b95a27cab4ce80d94MD51THUMBNAILMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.jpgMaria Cecilia Damas Gaeta.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/2/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/100062022-04-28 05:43:51.178oai:repositorio.pucsp.br:handle/10006Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:43:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses |
title |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
spellingShingle |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu Gaeta, Maria Cecília Damas Formação de professores Ensino superior Inovação curricular Pós-graduação lato sensu Professores universitarios -- Formacao profissional Teacher development courses University education Curriculum innovation Lato sensu post-graduation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
title_full |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
title_fullStr |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
title_full_unstemmed |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
title_sort |
Formação docente para o ensino superior: uma inovação em cursos de lato sensu |
author |
Gaeta, Maria Cecília Damas |
author_facet |
Gaeta, Maria Cecília Damas |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Masetto, Marcos Tarciso |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaeta, Maria Cecília Damas |
contributor_str_mv |
Masetto, Marcos Tarciso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Ensino superior Inovação curricular Pós-graduação lato sensu Professores universitarios -- Formacao profissional |
topic |
Formação de professores Ensino superior Inovação curricular Pós-graduação lato sensu Professores universitarios -- Formacao profissional Teacher development courses University education Curriculum innovation Lato sensu post-graduation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher development courses University education Curriculum innovation Lato sensu post-graduation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aims at demonstrating that the lato sensu post graduation courses can become an option for the formation and development of university teachers. Today we observe a clear demand for the pedagogical background and an evident gap for related spaces towards this process, since the stricto sensu post graduation programs are mainly aimed at the development of research and researchers. From the principles of the action-research in a qualitative approach, it does an initial theoretical-reflective data gathering encompassing the fields of integrated curriculum, teaching knowledge and tourism. Later, the investigation on creation, implementation, evaluation and reformulation of a Teacher development course in tourism and related areas has brought elements to answer to the problem posed. It concludes that this level of education can become an option for the development of university and college teachers, provided that they are base on a consistent and serious educational proposal, in a curriculum judiciously designed according to the principles of the subject area intended and with a properly qualified faculty |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-10-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gaeta, Maria Cecília Damas. Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses. 2007. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006 |
identifier_str_mv |
Gaeta, Maria Cecília Damas. Academic formation for university level courses: an inovation on lato sensu courses. 2007. 213 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/3/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/1/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10006/2/Maria%20Cecilia%20Damas%20Gaeta.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
71e486eea799580d8c4d2cd39c7caad6 369e91aaea81e61b95a27cab4ce80d94 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277998431469568 |