Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9740 |
Resumo: | The Youngster and Adult Education (YAE) faces major challenges related to contemporary social and economic needs. If this system once has had the stigma that was enough to teach adults and adolescents who dropped out or never went to school to read and write his name, today YAE has the challenge of providing a broad and inclusive education that enables its students to not only be part of the labor market, but also to worthy and effective a social inclusion. Due to these new goals sought by YAE, the pedagogical and management planning of this teaching modality need to be aligned with contemporary social, cultural and economic conditions. Therefore, the large-scale assessments done to diagnose the skills and competencies of students and offer portraits of the macro institutional activity, may appear as valuable tools for the development of actions and interventional projects aimed at the adequacy of management and pedagogical actions to improve the quality of education for the students and the performance of the educational systems. In this scenario, this study is meant to perform the analysis of an evaluation project on Youngster and Adult Education program as a way to demonstrate the importance of conducting an external assessment also to this type of teaching modality |
id |
PUC_SP-1_6d2afc1c2e8f3447609ac7b0b027e19a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9740 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Abramowicz, Merehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4496726Y5Miranda, Juliana2016-04-27T14:31:12Z2013-10-302013-10-16Miranda, Juliana. Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas. 2013. 75 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9740The Youngster and Adult Education (YAE) faces major challenges related to contemporary social and economic needs. If this system once has had the stigma that was enough to teach adults and adolescents who dropped out or never went to school to read and write his name, today YAE has the challenge of providing a broad and inclusive education that enables its students to not only be part of the labor market, but also to worthy and effective a social inclusion. Due to these new goals sought by YAE, the pedagogical and management planning of this teaching modality need to be aligned with contemporary social, cultural and economic conditions. Therefore, the large-scale assessments done to diagnose the skills and competencies of students and offer portraits of the macro institutional activity, may appear as valuable tools for the development of actions and interventional projects aimed at the adequacy of management and pedagogical actions to improve the quality of education for the students and the performance of the educational systems. In this scenario, this study is meant to perform the analysis of an evaluation project on Youngster and Adult Education program as a way to demonstrate the importance of conducting an external assessment also to this type of teaching modalityA Educação de Jovens e Adultos (EJA) enfrenta grandes desafios relacionados às necessidades sociais e econômicas contemporâneas. Se algum dia essa modalidade já teve o estigma de que bastava ensinar adultos e adolescentes, que abandonaram ou nunca frequentaram a escola, a ler e a escrever seu nome, hoje a EJA tem o desafio de oferecer um ensino amplo e inclusivo que possibilite aos estudantes não só uma inclusão no mercado de trabalho, mas também uma inclusão social digna e efetiva. Devido aos novos objetivos almejados pela EJA, os planejamentos pedagógicos e de gestão dessa modalidade de ensino necessitam estar alinhados às necessidades sociais, econômicas e culturais da atualidade. Para tanto, as avaliações em larga escala que diagnosticam competências e habilidades dos estudantes e oferecem retratos macros da atuação institucional podem figurar como valiosas ferramentas para a elaboração de ações e projetos de intervenção que visem à adequação da gestão dos programas e das ações pedagógicas para a melhoria da qualidade da educação, da formação dos estudantes e da atuação de redes e sistemas educacionais. Nesse cenário, o estudo aqui apresentado tem o objetivo de analisar um projeto de avaliação na Educação de Jovens e Adultos a fim de demonstrar a importância da realização de uma avaliação externa aplicada em larga escala também para essa modalidade de ensinoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22753/Juliana%20Miranda.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoAvaliação educacional externaEducação de Jovens e Adultos (EJA).Educational assessmentYoungster and Adult Education (YAE).CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOAvaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJuliana Miranda.pdf.txtJuliana Miranda.pdf.txtExtracted texttext/plain157996https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9740/3/Juliana%20Miranda.pdf.txta69726126f4775f89dd86aee175e97fcMD53ORIGINALJuliana Miranda.pdfapplication/pdf326367https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9740/1/Juliana%20Miranda.pdf4e9dfbb5df0229c6baae1c2ec4764943MD51THUMBNAILJuliana Miranda.pdf.jpgJuliana Miranda.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9740/2/Juliana%20Miranda.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/97402022-04-27 09:18:05.905oai:repositorio.pucsp.br:handle/9740Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:18:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
title |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
spellingShingle |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas Miranda, Juliana Avaliação educacional externa Educação de Jovens e Adultos (EJA). Educational assessment Youngster and Adult Education (YAE). CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
title_full |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
title_fullStr |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
title_full_unstemmed |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
title_sort |
Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas |
author |
Miranda, Juliana |
author_facet |
Miranda, Juliana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4496726Y5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Juliana |
contributor_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação educacional externa Educação de Jovens e Adultos (EJA). |
topic |
Avaliação educacional externa Educação de Jovens e Adultos (EJA). Educational assessment Youngster and Adult Education (YAE). CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Educational assessment Youngster and Adult Education (YAE). |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
The Youngster and Adult Education (YAE) faces major challenges related to contemporary social and economic needs. If this system once has had the stigma that was enough to teach adults and adolescents who dropped out or never went to school to read and write his name, today YAE has the challenge of providing a broad and inclusive education that enables its students to not only be part of the labor market, but also to worthy and effective a social inclusion. Due to these new goals sought by YAE, the pedagogical and management planning of this teaching modality need to be aligned with contemporary social, cultural and economic conditions. Therefore, the large-scale assessments done to diagnose the skills and competencies of students and offer portraits of the macro institutional activity, may appear as valuable tools for the development of actions and interventional projects aimed at the adequacy of management and pedagogical actions to improve the quality of education for the students and the performance of the educational systems. In this scenario, this study is meant to perform the analysis of an evaluation project on Youngster and Adult Education program as a way to demonstrate the importance of conducting an external assessment also to this type of teaching modality |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-10-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Miranda, Juliana. Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas. 2013. 75 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9740 |
identifier_str_mv |
Miranda, Juliana. Avaliação externa na educação de jovens e adultos: análises e perspectivas. 2013. 75 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9740/3/Juliana%20Miranda.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9740/1/Juliana%20Miranda.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9740/2/Juliana%20Miranda.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a69726126f4775f89dd86aee175e97fc 4e9dfbb5df0229c6baae1c2ec4764943 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277871686942720 |