Contribuição dos povos originários na educação cidadã
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41659 |
Resumo: | The main objective of this work was to study indigenous culture as part of the social context that carries the heritage of diversity and the struggle of indigenous peoples for their rights and equality, with a view to civic and inclusive Education, which favors breaking down prejudices. Therefore, I emphasize that the objective of this research is to understand and study school legislation that favors the learning and development of children, through civic and inclusive education, presenting educational projects that explain the contribution of indigenous culture. The research is qualitative and in terms of objectives, its nature is exploratory, and in the collection of bibliographic data. (GIL, 2007). As a theoretical framework to achieve the objectives of this research, there are mainly Daniel Munduruku, Cristino Wapichana, Damião Cavalcante and Luandson Silva. Thus, reflection on proposals, strategies and methodologies that seek to improve the development and learning process of children is evident, based on the criteria of knowledge about indigenous peoples. Continuity on this topic is important because few people have formal knowledge about rights, and it is with this work that we can bring and highlight the struggles of original peoples |
id |
PUC_SP-1_6e29424a5f27f47ffb3288b8965c347e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/41659 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita Vivianihttp://lattes.cnpq.br/4649673607966294Gomes, Bruna Beatriz2024-06-03T18:48:11Z2024-06-03T18:48:11Z2024-02-10Gomes, Bruna Beatriz. Contribuição dos povos originários na educação cidadã. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41659The main objective of this work was to study indigenous culture as part of the social context that carries the heritage of diversity and the struggle of indigenous peoples for their rights and equality, with a view to civic and inclusive Education, which favors breaking down prejudices. Therefore, I emphasize that the objective of this research is to understand and study school legislation that favors the learning and development of children, through civic and inclusive education, presenting educational projects that explain the contribution of indigenous culture. The research is qualitative and in terms of objectives, its nature is exploratory, and in the collection of bibliographic data. (GIL, 2007). As a theoretical framework to achieve the objectives of this research, there are mainly Daniel Munduruku, Cristino Wapichana, Damião Cavalcante and Luandson Silva. Thus, reflection on proposals, strategies and methodologies that seek to improve the development and learning process of children is evident, based on the criteria of knowledge about indigenous peoples. Continuity on this topic is important because few people have formal knowledge about rights, and it is with this work that we can bring and highlight the struggles of original peoplesO presente trabalho teve por objetivo principal estudar a cultura indígena como parte do contexto social que carrega a herança da diversidade e a luta dos povos originários por seus direitos e igualdade, tendo em vista uma Educação cidadã e inclusiva, que favorece a quebra de preconceitos. Portanto, ressalto que o objetivo dessa pesquisa é compreender e estudar a legislação escolar que favorece a aprendizagem e desenvolvimento das crianças, por uma Educação cidadã e inclusiva, apresentando projetos educacionais que explicitem a contribuição da cultura indígena. A pesquisa é qualitativa e quanto aos objetivos, sua natureza é exploratória, e na coleta de dados bibliográficos. (GIL, 2007). Como marco teórico para alcançar os objetivos da presente pesquisa, tem-se principalmente Daniel Munduruku, Cristino Wapichana, Damião Cavalcante e Luandson Silva. Assim, evidencia-se refletir em propostas, estratégias e metodologias que buscam melhorar o processo de desenvolvimento e aprendizagem das crianças, nos critérios do conhecimento sobre os povos indígenas. É importante a continuidade nesse tema porque são poucas pessoas que têm um conhecimento formal sobre os direitos e, é com esse trabalho que podemos trazer e ressaltar as lutas dos povos origináriosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPovos originários do NordesteInterculturalidadeResistênciaDecolonialismoOriginal peoples of the NortheastInterculturalityResistanceDecolonialismContribuição dos povos originários na educação cidadãinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCópia de Cópia de TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna Beatriz Gomes.pdfapplication/pdf521406https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41659/1/Co%cc%81pia%20de%20Co%cc%81pia%20de%20TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna%20Beatriz%20Gomes.pdffcacffa806e689db93e170005c18cf46MD51TEXTCópia de Cópia de TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna Beatriz Gomes.pdf.txtCópia de Cópia de TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna Beatriz Gomes.pdf.txtExtracted texttext/plain62352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41659/2/Co%cc%81pia%20de%20Co%cc%81pia%20de%20TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna%20Beatriz%20Gomes.pdf.txt5c0791c6d360b078136c51b32cdf58baMD52THUMBNAILCópia de Cópia de TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna Beatriz Gomes.pdf.jpgCópia de Cópia de TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna Beatriz Gomes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1116https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41659/3/Co%cc%81pia%20de%20Co%cc%81pia%20de%20TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna%20Beatriz%20Gomes.pdf.jpg8438214db6c505cdbc50958c71bd3bd9MD53handle/416592024-06-04 01:02:50.543oai:repositorio.pucsp.br:handle/41659Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-04T04:02:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
title |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
spellingShingle |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã Gomes, Bruna Beatriz CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Povos originários do Nordeste Interculturalidade Resistência Decolonialismo Original peoples of the Northeast Interculturality Resistance Decolonialism |
title_short |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
title_full |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
title_fullStr |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
title_full_unstemmed |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
title_sort |
Contribuição dos povos originários na educação cidadã |
author |
Gomes, Bruna Beatriz |
author_facet |
Gomes, Bruna Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4649673607966294 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Bruna Beatriz |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Povos originários do Nordeste Interculturalidade Resistência Decolonialismo Original peoples of the Northeast Interculturality Resistance Decolonialism |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Povos originários do Nordeste Interculturalidade Resistência Decolonialismo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Original peoples of the Northeast Interculturality Resistance Decolonialism |
description |
The main objective of this work was to study indigenous culture as part of the social context that carries the heritage of diversity and the struggle of indigenous peoples for their rights and equality, with a view to civic and inclusive Education, which favors breaking down prejudices. Therefore, I emphasize that the objective of this research is to understand and study school legislation that favors the learning and development of children, through civic and inclusive education, presenting educational projects that explain the contribution of indigenous culture. The research is qualitative and in terms of objectives, its nature is exploratory, and in the collection of bibliographic data. (GIL, 2007). As a theoretical framework to achieve the objectives of this research, there are mainly Daniel Munduruku, Cristino Wapichana, Damião Cavalcante and Luandson Silva. Thus, reflection on proposals, strategies and methodologies that seek to improve the development and learning process of children is evident, based on the criteria of knowledge about indigenous peoples. Continuity on this topic is important because few people have formal knowledge about rights, and it is with this work that we can bring and highlight the struggles of original peoples |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-06-03T18:48:11Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-06-03T18:48:11Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-02-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gomes, Bruna Beatriz. Contribuição dos povos originários na educação cidadã. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41659 |
identifier_str_mv |
Gomes, Bruna Beatriz. Contribuição dos povos originários na educação cidadã. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41659 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41659/1/Co%cc%81pia%20de%20Co%cc%81pia%20de%20TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna%20Beatriz%20Gomes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41659/2/Co%cc%81pia%20de%20Co%cc%81pia%20de%20TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna%20Beatriz%20Gomes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41659/3/Co%cc%81pia%20de%20Co%cc%81pia%20de%20TCC_FINAL_BRUNA_212023_Bruna%20Beatriz%20Gomes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fcacffa806e689db93e170005c18cf46 5c0791c6d360b078136c51b32cdf58ba 8438214db6c505cdbc50958c71bd3bd9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277866947379200 |