As estrambóticas aventuras de Cornélio Pires e a cultura caipira no cenário hegemônico da cultura brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Arlete Fonseca de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3425
Resumo: This research refers to the artistic and cultural production of Cornelius Pires (1884-1958) and the historical context of the country from the effects of colonization in the socio-economic and cultural, the presence of different ethnic groups and their inter-relations that have contributed to the formation of the regional culture paulista, the rustic. This background is relevant in the light of the stigmas attached to the rustics in view of "poverty" of São Paulo and its inhabitants by the end of the nineteenth century compared to other national locations and the downside of these distorted views with the resumption of popular culture on the part of intellectuals and artists by means of movements such as regionalism and the Modernism in search of a possible national identity. The justifications of these questions relate to historical tension that exists between popular culture and erudite culture and in the mediation of these two notions the contribution of laughter, humor as a way to smoothen the communication and insertion of the popular space in hegemonic society. Thus did Cornelius Pires, with his style facing the rural theme plus the humor in its production and penetrated hegemonic spaces allowing communication between the antagonisms present in our society such as: rural and urban, tradition and modernity, popular and erudite
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This background is relevant in the light of the stigmas attached to the rustics in view of "poverty" of São Paulo and its inhabitants by the end of the nineteenth century compared to other national locations and the downside of these distorted views with the resumption of popular culture on the part of intellectuals and artists by means of movements such as regionalism and the Modernism in search of a possible national identity. The justifications of these questions relate to historical tension that exists between popular culture and erudite culture and in the mediation of these two notions the contribution of laughter, humor as a way to smoothen the communication and insertion of the popular space in hegemonic society. Thus did Cornelius Pires, with his style facing the rural theme plus the humor in its production and penetrated hegemonic spaces allowing communication between the antagonisms present in our society such as: rural and urban, tradition and modernity, popular and eruditeA presente pesquisa refere-se à produção artística e cultural de Cornélio Pires (1884-1958) e ao contexto histórico do país a partir dos efeitos da colonização no campo socioeconômico e cultural, da presença de diferentes etnias e suas inter-relações que contribuíram para a formação da cultura regional paulista, a caipira. Essa contextualização é relevante em função dos estigmas atribuídos ao caipira em vista da pobreza de São Paulo e seus habitantes até fins do século XIX, comparado a outras localidades nacionais e o reverso dessas concepções distorcidas com a retomada da cultura popular por parte de intelectuais e artistas por meio de movimentos como o Regionalismo e o Modernismo, na busca de uma possível identidade nacional. As justificativas dessas questões referem-se à tensão histórica que existe entre cultura popular e cultura erudita e na mediação dessas duas concepções, a contribuição do riso, do humor como forma de suavizar a comunicação e inserção do popular no espaço hegemônico da sociedade. Assim fez Cornélio Pires, com seu estilo voltado para a temática rural acrescido do humor em sua produção, adentrando espaços hegemônicos e possibilitando a comunicação entre os antagonismos presentes em nossa sociedade como: rural e urbano, tradição e modernidade, popular e eruditoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12141/Arlete%20Fonseca%20de%20Andrade.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisCornélio PiresCultura caipiraHistória do BrasilRegionalismoModernismoCultura popularCultura eruditaMediação culturalHumorRustic cultureHistory of BrazilRegionalismModernismPopular cultureErudite cultureCultural mediationHumorCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASAs estrambóticas aventuras de Cornélio Pires e a cultura caipira no cenário hegemônico da cultura brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTArlete Fonseca de Andrade.pdf.txtArlete Fonseca de Andrade.pdf.txtExtracted texttext/plain286637https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3425/3/Arlete%20Fonseca%20de%20Andrade.pdf.txt33af53d6dd3572c4c00737402c4e7d46MD53ORIGINALArlete Fonseca de Andrade.pdfapplication/pdf3808359https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3425/1/Arlete%20Fonseca%20de%20Andrade.pdffc9f03750c109e884cd87527a55b7d29MD51THUMBNAILArlete Fonseca de Andrade.pdf.jpgArlete Fonseca de Andrade.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3425/2/Arlete%20Fonseca%20de%20Andrade.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/34252022-04-28 18:25:34.718oai:repositorio.pucsp.br:handle/3425Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:25:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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