A revisão curricular do curso de licenciatura em história da Universidade Federal do Acre (1996-2005): relações de poder e resistência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Tânia Mara Rezende
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10232
Resumo: This work is focused on the analysis of the curriculum reform of the Teaching Degree Course on History of the Federal University of Acre (Ufac) which took place from 1996 to 2005. To accomplish this objective, it prioritizes the review of curriculum official normalization and prescriptions from Ministério da Educação (MEC) (Brazilian Ministry of Education) directed to the organization of bachelor degree courses to teachers in Brazil. This study is based on the bibliography review, sources such as Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Law of Directives and Principles of the Brazilian National Education), Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (Brazilian National Curriculum Directives for the Graduation Degree of Basic Education Teachers), bachelor course as of 2000, Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em História (Brazilian National Curriculum Directives for the Graduation Course on History) as of 2001 and Ufac internal documentation. It aims at, as a central focus point, identifying how the members of the Academic Course at that time took over the leading role of the process and how power and resistance relations developed among the members of the group. The resistance category is handled from Giroux (1983) point of view which defines it as an intentional human action capable of producing emancipation; on the other hand, the power category is analyzed from the perspective of Apple (1989) studies to whom power consists of how men, based on their cultural and politic actions, create opposite conditions to the control over their works. This investigation intends to contribute to think over the propositions coming from MEC and how they were accepted in the preparation of the Pedagogical Project of the History Teaching Degree Course of Ufac indicating achievements and regressions brought to History teachers graduation in Acre
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This study is based on the bibliography review, sources such as Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Law of Directives and Principles of the Brazilian National Education), Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (Brazilian National Curriculum Directives for the Graduation Degree of Basic Education Teachers), bachelor course as of 2000, Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em História (Brazilian National Curriculum Directives for the Graduation Course on History) as of 2001 and Ufac internal documentation. It aims at, as a central focus point, identifying how the members of the Academic Course at that time took over the leading role of the process and how power and resistance relations developed among the members of the group. The resistance category is handled from Giroux (1983) point of view which defines it as an intentional human action capable of producing emancipation; on the other hand, the power category is analyzed from the perspective of Apple (1989) studies to whom power consists of how men, based on their cultural and politic actions, create opposite conditions to the control over their works. This investigation intends to contribute to think over the propositions coming from MEC and how they were accepted in the preparation of the Pedagogical Project of the History Teaching Degree Course of Ufac indicating achievements and regressions brought to History teachers graduation in AcreEste trabalho tem por escopo a análise da reforma curricular do Curso de Licenciatura em História da Universidade Federal do Acre (Ufac), que se processou no período de 1996 a 2005. Para a consecução desse objetivo, prioriza o exame das normatizações e prescrições curriculares oficiais do Ministério da Educação (MEC) direcionadas à organização de cursos de formação inicial de professores no Brasil. O estudo ampara-se na revisão bibliográfica, em fontes como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica, em curso de nível superior de 2000, as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em História de 2001 e em documentos internos à Ufac. Intenta, como foco central, identificar como os membros do Colegiado do Curso à época assumiram o protagonismo desse processo, e como se deram as relações de poder e resistência entre membros do grupo. A categoria de resistência é tratada do ponto de vista de Giroux (1983), que a caracteriza como ação humana intencional capaz de produzir emancipação; a categoria de poder, por sua vez, é analisada da perspectiva dos estudos de Apple (1989), para quem o poder consiste na forma como os homens, pautados em suas ações político-culturais, criam condições de oposição ao controle sobre seus trabalhos. Esta investigação pretende contribuir para a reflexão sobre as proposições advindas do MEC e sobre o modo como foram acolhidas na elaboração do Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em História da Ufac, indicando conquistas e retrocessos trazidos para a formação de professores de História no AcreCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22317/Tania%20Mara%20Rezende%20Machado.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoRevisão curricularLicenciaturaLicenciatura em históriaPoderResistênciaCurriculum reviewTeaching degreeHistory teaching degreePowerResistanceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA revisão curricular do curso de licenciatura em história da Universidade Federal do Acre (1996-2005): relações de poder e resistênciaCurriculum review of the teaching degree course on History of the Federal University of Acre (1996-2005): relations of power and resistanceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTania Mara Rezende Machado.pdf.txtTania Mara Rezende Machado.pdf.txtExtracted texttext/plain482886https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10232/3/Tania%20Mara%20Rezende%20Machado.pdf.txt54cf69edfae7f34259d6ba9e9310a723MD53ORIGINALTania Mara Rezende Machado.pdfapplication/pdf1564495https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10232/1/Tania%20Mara%20Rezende%20Machado.pdfdd01c1375005b31ac768fc95c079379cMD51THUMBNAILTania Mara Rezende Machado.pdf.jpgTania Mara Rezende Machado.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3890https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10232/2/Tania%20Mara%20Rezende%20Machado.pdf.jpg01ca087655e56ceaf4b1c2c9eed972b0MD52handle/102322022-04-28 04:16:10.478oai:repositorio.pucsp.br:handle/10232Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:16:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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