Um estudo sobre a Instituzioni Analitiche de Maria Gaetana Agnesi: álgebra e análise na Itália setecentista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Roseli Alves de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20005
Resumo: In this work we present a study on the introduction of the Algebra and Analysis in Milan in the eighteenth century, with the focus on the work entitled Instituzioni Analitiche ad uso della giuveniu Italiana, published by Maria Gaetana Agnesi (1718-1799) in 1748. Divided into two large volumes, the Instituzioni Analitiche includes knowledge related to Algebra and Calculus, which began to be disseminated at that time. These new fields of mathematical research, however, have developed and spread in a very complex scenario in which intertwined issues of religious, political and economic, and were closely related to the knowledge of a new emerging science. This work aims to: contextualize and identify which mathematical knowledge were mobilized and discussed the work of Agnesi. In addition, we seek among others, present some evidence to place the Instituzioni Analitiche in the process leading to modern expertise. Therefore, we analyzed the first volume of Instituzioni Analitiche on which we focus specific analyzes. The study of this work, as well as the quadratic equation solving Agnesi, showed us the multifaceted character of eighteenth-century mathematics, manifested in Agnesi predilection to publish a pure mathematical work in a context that stood out studies of mixed mathematics. The issues of epistemological and mathematics involved in the work of Agnesi point to the intricate and complex process of building the modern mathematical knowledge providing a more contextualized and updated view of history that can be exploited by mathematics educators
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These new fields of mathematical research, however, have developed and spread in a very complex scenario in which intertwined issues of religious, political and economic, and were closely related to the knowledge of a new emerging science. This work aims to: contextualize and identify which mathematical knowledge were mobilized and discussed the work of Agnesi. In addition, we seek among others, present some evidence to place the Instituzioni Analitiche in the process leading to modern expertise. Therefore, we analyzed the first volume of Instituzioni Analitiche on which we focus specific analyzes. The study of this work, as well as the quadratic equation solving Agnesi, showed us the multifaceted character of eighteenth-century mathematics, manifested in Agnesi predilection to publish a pure mathematical work in a context that stood out studies of mixed mathematics. The issues of epistemological and mathematics involved in the work of Agnesi point to the intricate and complex process of building the modern mathematical knowledge providing a more contextualized and updated view of history that can be exploited by mathematics educatorsNeste trabalho apresentamos um estudo sobre a introdução da Álgebra e da Análise em Milão no século XVIII, tendo por foco a obra intitulada Instituzioni Analitiche ad uso della giuveniu Italiana, publicada por Maria Gaetana Agnesi (1718-1799) em 1748. Dividida em dois grandes volumes, a Instituzioni Analitiche abarca conhecimentos ligados à Álgebra e ao Cálculo, que começaram a ser disseminados naquela época. Esses novos campos de investigação matemática, entretanto, se desenvolveram e se disseminaram num cenário bastante complexo em que se entrelaçaram questões de ordem religiosa, política e econômica, e estavam estreitamente relacionadas ao conhecimento de uma nova ciência emergente. Assim, este trabalho tem como objetivos: contextualizar e identificar quais conhecimentos matemáticos foram mobilizados e abordados na obra de Agnesi. Além disso, buscamos entre outros pontos, apresentar alguns indícios que situam a Instituzioni Analitiche no processo que conduziu à especialização moderna. Para tanto, analisamos o primeiro volume de Instituzioni Analitiche, sobre a qual incidimos análises específicas. O estudo dessa obra, bem como a resolução de equação quadrática de Agnesi, revelou-nos o caráter multifacetado das matemáticas setecentistas, manifestado na predileção de Agnesi em publicar uma obra de matemática pura num contexto em que se destacavam estudos de matemáticas mistas. As questões de ordem epistemológica e matemática implicadas na obra de Agnesi apontam para o intrincado e complexo processo da construção do conhecimento matemático moderno propiciando uma visão mais contextualizada e atualizada de história que pode ser explorada por educadores matemáticosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESPontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSPapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/42016/Roseli%20Alves%20de%20Moura.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaMatemática - HistóriaEducação Matemática - ItáliaÁlgebraMathematic - HistoryMathematic Education - ItalyAlgebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUm estudo sobre a Instituzioni Analitiche de Maria Gaetana Agnesi: álgebra e análise na Itália setecentistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRoseli Alves de Moura.pdf.txtRoseli Alves de Moura.pdf.txtExtracted texttext/plain465655https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20005/4/Roseli%20Alves%20de%20Moura.pdf.txt3bf480a39c1207b2bc0ad53da82a7a9aMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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