Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261 |
Resumo: | This assignment had as the main objective to investigate the dynamic of Mathematic and Mathematic Teaching relationship. Based on methodological presuppositions of Cultural History, the developed research requested the development of a study about the relationship between the dynamics of the academic culture and elementary school in the context of Modern Mathematic Movement (MMM) in Brazil, placed between the 1950 and 1980 decades. For the analysis of this matter, three characters were considered to be representative among the mathematic community from that time in reason of their expressive involvement in the MMM, they were: Omar Catunda, Benedito Castrucci and Luiz Henrique Jacy Monteiro. Thus, we decided to portray their scientific productions and proposals related to mathematics teaching, using didactic books, school document files and personal files, etc., as sources. The MMM was approached from its origins in the international scenario and from its insertion in the national education. This assignment emphasized in its conclusions how the relationship among mathematicians and mathematic teaching changes as time goes by and is established in a determinate historical period, besides that, in these dynamics relationships, academic culture feeds itself from elementary school and viceverse, causing a backward feeding relationship |
id |
PUC_SP-1_4901c7cbf9e84dd90de9b8db7aeeb678 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11261 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Valente, Wagner Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778599P7Duarte, Aparecida Rodrigues Silva2016-04-27T16:58:28Z2007-11-292007-06-06Duarte, Aparecida Rodrigues Silva. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil. 2007. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261This assignment had as the main objective to investigate the dynamic of Mathematic and Mathematic Teaching relationship. Based on methodological presuppositions of Cultural History, the developed research requested the development of a study about the relationship between the dynamics of the academic culture and elementary school in the context of Modern Mathematic Movement (MMM) in Brazil, placed between the 1950 and 1980 decades. For the analysis of this matter, three characters were considered to be representative among the mathematic community from that time in reason of their expressive involvement in the MMM, they were: Omar Catunda, Benedito Castrucci and Luiz Henrique Jacy Monteiro. Thus, we decided to portray their scientific productions and proposals related to mathematics teaching, using didactic books, school document files and personal files, etc., as sources. The MMM was approached from its origins in the international scenario and from its insertion in the national education. This assignment emphasized in its conclusions how the relationship among mathematicians and mathematic teaching changes as time goes by and is established in a determinate historical period, besides that, in these dynamics relationships, academic culture feeds itself from elementary school and viceverse, causing a backward feeding relationshipEste trabalho, de natureza histórica, teve como objetivo central investigar a dinâmica das relações entre Matemática e Educação Matemática. Valendo-nos de pressupostos metodológicos da História Cultural, a pesquisa desenvolvida implicou na realização de um estudo da dinâmica das relações entre cultura acadêmica e cultura escolar no contexto do Movimento da Matemática Moderna (MMM) no Brasil, nas décadas de 1950 a 1980. Para a análise dessa questão, tomamos os matemáticos Omar Catunda, Benedito Castrucci e Luiz Henrique Jacy Monteiro como personagens representativas da comunidade matemática daquela época, quando tiveram expressivo envolvimento com o MMM. Procuramos, então, retratar suas produções científicas e propostas para o ensino da matemática, utilizando como fontes livros didáticos, documentos de arquivos escolares e de arquivos pessoais, etc. O MMM foi abordado a partir de suas origens no cenário internacional e da sua inserção na educação nacional. O trabalho, em suas conclusões, enfatizou como as relações entre matemáticos e o ensino de matemática transformam-se ao longo do tempo e estão estabelecidas num determinado período histórico, além disso, na dinâmica dessas relações, a cultura acadêmica nutre-se da cultura escolar e esta, do mesmo modo, também se nutre da cultura acadêmica, acarretando uma relação de retro alimentaçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23313/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoHistória da educação matemáticaHistória da educação matemática no BrasilEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoMathematic educationMathematic education historyMathematic education history in BrazilCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMatemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.txtAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.txtExtracted texttext/plain958772https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/3/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.txt4f7e13ae500657d441e724def6bed81aMD53ORIGINALAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdfapplication/pdf1668203https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/1/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf2d948160d6ae669cc0e0d259bde4e618MD51THUMBNAILAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.jpgAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3621https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/2/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.jpgbd82b10a27c04aee9d6cfc12ccd4a15bMD52handle/112612022-04-28 05:50:17.823oai:repositorio.pucsp.br:handle/11261Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:50:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
title |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
spellingShingle |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil Duarte, Aparecida Rodrigues Silva História da educação matemática História da educação matemática no Brasil Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Mathematic education Mathematic education history Mathematic education history in Brazil CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
title_full |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
title_fullStr |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
title_full_unstemmed |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
title_sort |
Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil |
author |
Duarte, Aparecida Rodrigues Silva |
author_facet |
Duarte, Aparecida Rodrigues Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778599P7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Aparecida Rodrigues Silva |
contributor_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da educação matemática História da educação matemática no Brasil Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
História da educação matemática História da educação matemática no Brasil Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Mathematic education Mathematic education history Mathematic education history in Brazil CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematic education Mathematic education history Mathematic education history in Brazil |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This assignment had as the main objective to investigate the dynamic of Mathematic and Mathematic Teaching relationship. Based on methodological presuppositions of Cultural History, the developed research requested the development of a study about the relationship between the dynamics of the academic culture and elementary school in the context of Modern Mathematic Movement (MMM) in Brazil, placed between the 1950 and 1980 decades. For the analysis of this matter, three characters were considered to be representative among the mathematic community from that time in reason of their expressive involvement in the MMM, they were: Omar Catunda, Benedito Castrucci and Luiz Henrique Jacy Monteiro. Thus, we decided to portray their scientific productions and proposals related to mathematics teaching, using didactic books, school document files and personal files, etc., as sources. The MMM was approached from its origins in the international scenario and from its insertion in the national education. This assignment emphasized in its conclusions how the relationship among mathematicians and mathematic teaching changes as time goes by and is established in a determinate historical period, besides that, in these dynamics relationships, academic culture feeds itself from elementary school and viceverse, causing a backward feeding relationship |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-11-29 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-06-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Duarte, Aparecida Rodrigues Silva. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil. 2007. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261 |
identifier_str_mv |
Duarte, Aparecida Rodrigues Silva. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil. 2007. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/3/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/1/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/2/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4f7e13ae500657d441e724def6bed81a 2d948160d6ae669cc0e0d259bde4e618 bd82b10a27c04aee9d6cfc12ccd4a15b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277998426226688 |