Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Aparecida Rodrigues Silva
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261
Resumo: This assignment had as the main objective to investigate the dynamic of Mathematic and Mathematic Teaching relationship. Based on methodological presuppositions of Cultural History, the developed research requested the development of a study about the relationship between the dynamics of the academic culture and elementary school in the context of Modern Mathematic Movement (MMM) in Brazil, placed between the 1950 and 1980 decades. For the analysis of this matter, three characters were considered to be representative among the mathematic community from that time in reason of their expressive involvement in the MMM, they were: Omar Catunda, Benedito Castrucci and Luiz Henrique Jacy Monteiro. Thus, we decided to portray their scientific productions and proposals related to mathematics teaching, using didactic books, school document files and personal files, etc., as sources. The MMM was approached from its origins in the international scenario and from its insertion in the national education. This assignment emphasized in its conclusions how the relationship among mathematicians and mathematic teaching changes as time goes by and is established in a determinate historical period, besides that, in these dynamics relationships, academic culture feeds itself from elementary school and viceverse, causing a backward feeding relationship
id PUC_SP-1_4901c7cbf9e84dd90de9b8db7aeeb678
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11261
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Valente, Wagner Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778599P7Duarte, Aparecida Rodrigues Silva2016-04-27T16:58:28Z2007-11-292007-06-06Duarte, Aparecida Rodrigues Silva. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil. 2007. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261This assignment had as the main objective to investigate the dynamic of Mathematic and Mathematic Teaching relationship. Based on methodological presuppositions of Cultural History, the developed research requested the development of a study about the relationship between the dynamics of the academic culture and elementary school in the context of Modern Mathematic Movement (MMM) in Brazil, placed between the 1950 and 1980 decades. For the analysis of this matter, three characters were considered to be representative among the mathematic community from that time in reason of their expressive involvement in the MMM, they were: Omar Catunda, Benedito Castrucci and Luiz Henrique Jacy Monteiro. Thus, we decided to portray their scientific productions and proposals related to mathematics teaching, using didactic books, school document files and personal files, etc., as sources. The MMM was approached from its origins in the international scenario and from its insertion in the national education. This assignment emphasized in its conclusions how the relationship among mathematicians and mathematic teaching changes as time goes by and is established in a determinate historical period, besides that, in these dynamics relationships, academic culture feeds itself from elementary school and viceverse, causing a backward feeding relationshipEste trabalho, de natureza histórica, teve como objetivo central investigar a dinâmica das relações entre Matemática e Educação Matemática. Valendo-nos de pressupostos metodológicos da História Cultural, a pesquisa desenvolvida implicou na realização de um estudo da dinâmica das relações entre cultura acadêmica e cultura escolar no contexto do Movimento da Matemática Moderna (MMM) no Brasil, nas décadas de 1950 a 1980. Para a análise dessa questão, tomamos os matemáticos Omar Catunda, Benedito Castrucci e Luiz Henrique Jacy Monteiro como personagens representativas da comunidade matemática daquela época, quando tiveram expressivo envolvimento com o MMM. Procuramos, então, retratar suas produções científicas e propostas para o ensino da matemática, utilizando como fontes livros didáticos, documentos de arquivos escolares e de arquivos pessoais, etc. O MMM foi abordado a partir de suas origens no cenário internacional e da sua inserção na educação nacional. O trabalho, em suas conclusões, enfatizou como as relações entre matemáticos e o ensino de matemática transformam-se ao longo do tempo e estão estabelecidas num determinado período histórico, além disso, na dinâmica dessas relações, a cultura acadêmica nutre-se da cultura escolar e esta, do mesmo modo, também se nutre da cultura acadêmica, acarretando uma relação de retro alimentaçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23313/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoHistória da educação matemáticaHistória da educação matemática no BrasilEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoMathematic educationMathematic education historyMathematic education history in BrazilCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMatemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.txtAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.txtExtracted texttext/plain958772https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/3/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.txt4f7e13ae500657d441e724def6bed81aMD53ORIGINALAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdfapplication/pdf1668203https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/1/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf2d948160d6ae669cc0e0d259bde4e618MD51THUMBNAILAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.jpgAparecida Rodrigues Silva Duarte.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3621https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/2/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.jpgbd82b10a27c04aee9d6cfc12ccd4a15bMD52handle/112612022-04-28 05:50:17.823oai:repositorio.pucsp.br:handle/11261Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:50:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
title Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
spellingShingle Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
Duarte, Aparecida Rodrigues Silva
História da educação matemática
História da educação matemática no Brasil
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Mathematic education
Mathematic education history
Mathematic education history in Brazil
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
title_full Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
title_fullStr Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
title_full_unstemmed Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
title_sort Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil
author Duarte, Aparecida Rodrigues Silva
author_facet Duarte, Aparecida Rodrigues Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778599P7
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Aparecida Rodrigues Silva
contributor_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação matemática
História da educação matemática no Brasil
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic História da educação matemática
História da educação matemática no Brasil
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Mathematic education
Mathematic education history
Mathematic education history in Brazil
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematic education
Mathematic education history
Mathematic education history in Brazil
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This assignment had as the main objective to investigate the dynamic of Mathematic and Mathematic Teaching relationship. Based on methodological presuppositions of Cultural History, the developed research requested the development of a study about the relationship between the dynamics of the academic culture and elementary school in the context of Modern Mathematic Movement (MMM) in Brazil, placed between the 1950 and 1980 decades. For the analysis of this matter, three characters were considered to be representative among the mathematic community from that time in reason of their expressive involvement in the MMM, they were: Omar Catunda, Benedito Castrucci and Luiz Henrique Jacy Monteiro. Thus, we decided to portray their scientific productions and proposals related to mathematics teaching, using didactic books, school document files and personal files, etc., as sources. The MMM was approached from its origins in the international scenario and from its insertion in the national education. This assignment emphasized in its conclusions how the relationship among mathematicians and mathematic teaching changes as time goes by and is established in a determinate historical period, besides that, in these dynamics relationships, academic culture feeds itself from elementary school and viceverse, causing a backward feeding relationship
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-11-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-06-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Duarte, Aparecida Rodrigues Silva. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil. 2007. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261
identifier_str_mv Duarte, Aparecida Rodrigues Silva. Matemática e educação matemática: a dinâmica de suas relações ao tempo do movimento da matemática moderna no Brasil. 2007. 438 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11261
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/3/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/1/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11261/2/Aparecida%20Rodrigues%20Silva%20Duarte.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4f7e13ae500657d441e724def6bed81a
2d948160d6ae669cc0e0d259bde4e618
bd82b10a27c04aee9d6cfc12ccd4a15b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277998426226688