Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mata, Waldnylson Martiniano da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14186
Resumo: This paper aims at analyzing the book Sistema Positivo de Ensino teaching of Year 7 (former 6th grade) under the perspective of Educational Linguistics. The analysis will in the teaching of language teaching materials developed by this school that follows the guidelines of the official documents of the Ministry of Education and Culture, the National Curriculum, working to guide the process of teaching with the genre analysis. We will also consider whether the reflective teacher can carry out teaching with some autonomy by intervening when necessary in the process of teaching and learning, and how these interventions might occur. During this analysis we present the theoretical framework of Education Linguistics as a research and teaching. Define the concept of genre and how they can contribute to language teaching. We selected some of the concepts related to teaching Textual Linguistics and the concept of Education Booklet. After analyzing the corpus, we conclude that the reflective teacher can intervene in the development of language teaching, but the teacher's manual usually offers no theoretical knowledge, and Education Booklet does not address properly the teaching of genre in all its potential, sometimes emphasizing the normative grammar with focus on sentences
id PUC_SP-1_760f0384091c062aaedfd496137cf903
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14186
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Palma, Dieli Vesarohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482490P4Mata, Waldnylson Martiniano da2016-04-28T19:33:27Z2011-02-232010-11-29Mata, Waldnylson Martiniano da. Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino. 2010. 176 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14186This paper aims at analyzing the book Sistema Positivo de Ensino teaching of Year 7 (former 6th grade) under the perspective of Educational Linguistics. The analysis will in the teaching of language teaching materials developed by this school that follows the guidelines of the official documents of the Ministry of Education and Culture, the National Curriculum, working to guide the process of teaching with the genre analysis. We will also consider whether the reflective teacher can carry out teaching with some autonomy by intervening when necessary in the process of teaching and learning, and how these interventions might occur. During this analysis we present the theoretical framework of Education Linguistics as a research and teaching. Define the concept of genre and how they can contribute to language teaching. We selected some of the concepts related to teaching Textual Linguistics and the concept of Education Booklet. After analyzing the corpus, we conclude that the reflective teacher can intervene in the development of language teaching, but the teacher's manual usually offers no theoretical knowledge, and Education Booklet does not address properly the teaching of genre in all its potential, sometimes emphasizing the normative grammar with focus on sentencesEste trabalho foca a análise do aspecto gramatical de ensino na apostila de ensino do Sistema Positivo de Ensino do 7º ano (antiga 6ª série), sob a perspectiva da Educação Linguística. A pesquisa tem como objetivo responder duas questões: 1. A apostila de ensino desenvolve o ensino da gramática dentro da abordagem dos gêneros textuais, levando em consideração situações de uso? 2. De que modo o professor reflexivo pode fazer uso desse material: ele é apenas um instrutor que segue as orientações do material, ou pode intervir no processo de ensino e aprendizagem? O objetivo da primeira questão é analisar se o ensino de gramática desenvolvido pela apostila de ensino está contextualizado com o ensino dos gêneros textuais estudados. Já o da segunda pergunta é analisar se o professor pode intervir durante o processo de ensino e aprendizagem, ou apenas cumprir as orientações da apostila de ensino. A análise foi desenvolvida por meio de três comparações entre: 1) Orientações Metodológicas ; 2) Como são desenvolvidas as atividades na apostila; 3) Fundamentos teóricos reunidos para a pesquisa, a fim de verificar se existem contradições entre eles. O resultado obtido é que a apostila de ensino consegue desenvolver o ensino da gramática de modo contextualizado e o professor reflexivo consegue intervir no desenvolvimento do ensino da línguaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29505/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaProfessor reflexivoEducação linguística, Gêneros textuaisEnsino apostiladoEnsino de língua portuguesaReflective teachingEducation linguisticsGenreSchool-booksTeaching portugueseCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEducação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWaldnylson Martiniano da Mata.pdf.txtWaldnylson Martiniano da Mata.pdf.txtExtracted texttext/plain252091https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14186/3/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf.txt5e1a15bae92ab5ce17ce01b420923f0fMD53ORIGINALWaldnylson Martiniano da Mata.pdfapplication/pdf15029898https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14186/1/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf707c214f8f54b72f6770ef3d032d18fdMD51THUMBNAILWaldnylson Martiniano da Mata.pdf.jpgWaldnylson Martiniano da Mata.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14186/2/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/141862022-04-28 09:12:49.554oai:repositorio.pucsp.br:handle/14186Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:12:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
title Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
spellingShingle Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
Mata, Waldnylson Martiniano da
Professor reflexivo
Educação linguística, Gêneros textuais
Ensino apostilado
Ensino de língua portuguesa
Reflective teaching
Education linguistics
Genre
School-books
Teaching portuguese
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
title_full Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
title_fullStr Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
title_full_unstemmed Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
title_sort Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino
author Mata, Waldnylson Martiniano da
author_facet Mata, Waldnylson Martiniano da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Palma, Dieli Vesaro
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482490P4
dc.contributor.author.fl_str_mv Mata, Waldnylson Martiniano da
contributor_str_mv Palma, Dieli Vesaro
dc.subject.por.fl_str_mv Professor reflexivo
Educação linguística, Gêneros textuais
Ensino apostilado
Ensino de língua portuguesa
topic Professor reflexivo
Educação linguística, Gêneros textuais
Ensino apostilado
Ensino de língua portuguesa
Reflective teaching
Education linguistics
Genre
School-books
Teaching portuguese
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Reflective teaching
Education linguistics
Genre
School-books
Teaching portuguese
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This paper aims at analyzing the book Sistema Positivo de Ensino teaching of Year 7 (former 6th grade) under the perspective of Educational Linguistics. The analysis will in the teaching of language teaching materials developed by this school that follows the guidelines of the official documents of the Ministry of Education and Culture, the National Curriculum, working to guide the process of teaching with the genre analysis. We will also consider whether the reflective teacher can carry out teaching with some autonomy by intervening when necessary in the process of teaching and learning, and how these interventions might occur. During this analysis we present the theoretical framework of Education Linguistics as a research and teaching. Define the concept of genre and how they can contribute to language teaching. We selected some of the concepts related to teaching Textual Linguistics and the concept of Education Booklet. After analyzing the corpus, we conclude that the reflective teacher can intervene in the development of language teaching, but the teacher's manual usually offers no theoretical knowledge, and Education Booklet does not address properly the teaching of genre in all its potential, sometimes emphasizing the normative grammar with focus on sentences
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-11-29
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Mata, Waldnylson Martiniano da. Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino. 2010. 176 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14186
identifier_str_mv Mata, Waldnylson Martiniano da. Educação linguística: análise do ensino de gramática em apostila de ensino. 2010. 176 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14186/3/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14186/1/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14186/2/Waldnylson%20Martiniano%20da%20Mata.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5e1a15bae92ab5ce17ce01b420923f0f
707c214f8f54b72f6770ef3d032d18fd
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277929956311040