A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cesar, Edilaine
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9873
Resumo: The present research aims to contribute for the state of the art of the academic productions on Curriculum within the period between 2004-2013. Its main objective is to trace a preliminary overview about the subject highlighting some aspects, dimensions and particularities identified in the process of organizing this academic works. Two specific objectives have orientated this research: a) to map the bibliographical material of Curriculum; and b) to identify the main themes of these productions. Through a qualitative and documental research it has been done a mapping of the scientific articles published in the A1, A2, B1, B2 and B3 journals extracts; of the published books; as well as in doctorate thesis and master dissertations in the whole national territory. It was possible to demonstrate an expressive growth in the number of doctorate thesis and master dissertations, articles and books on the subject of this work, mainly in the Southern region of Brazil, which is the great responsible of the major part of the productions that has been analyzed. The area of Curriculum has been consolidating itself as a scientific field that involves different kinds of knowledge and practices; meanwhile it legitimates historical, social and economic aspects of its constitution. It was also possible to foresee the Curriculum as a field of educational changes and transformations
id PUC_SP-1_76c31f2a20e4f151e9588bfc00ee4570
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9873
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ponce, Branca Juremahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4490814Y1Cesar, Edilaine2016-04-27T14:31:40Z2016-02-152015-12-14Cesar, Edilaine. A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013). 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9873The present research aims to contribute for the state of the art of the academic productions on Curriculum within the period between 2004-2013. Its main objective is to trace a preliminary overview about the subject highlighting some aspects, dimensions and particularities identified in the process of organizing this academic works. Two specific objectives have orientated this research: a) to map the bibliographical material of Curriculum; and b) to identify the main themes of these productions. Through a qualitative and documental research it has been done a mapping of the scientific articles published in the A1, A2, B1, B2 and B3 journals extracts; of the published books; as well as in doctorate thesis and master dissertations in the whole national territory. It was possible to demonstrate an expressive growth in the number of doctorate thesis and master dissertations, articles and books on the subject of this work, mainly in the Southern region of Brazil, which is the great responsible of the major part of the productions that has been analyzed. The area of Curriculum has been consolidating itself as a scientific field that involves different kinds of knowledge and practices; meanwhile it legitimates historical, social and economic aspects of its constitution. It was also possible to foresee the Curriculum as a field of educational changes and transformationsA presente pesquisa visa contribuir para o estado da arte das produções acadêmicas em Currículo, no período compreendido entre 2004-2013. Tem como objetivo geral traçar um panorama preliminar sobre o assunto, procurando destacar aspectos, dimensões e particularidades identificados no processo de organização dessas produções. Dois objetivos específicos orientaram a pesquisa: a) realizar um mapeamento do material bibliográfico que versa sobre currículo; e b) identificar as principais temáticas abordadas nessas produções. Por meio de uma pesquisa qualitativa, de caráter documental produziu-se o mapeamento das produções publicadas em artigos científicos dos estratos A1, A2, B1, B2 e B3; de livros; e de teses de doutorado e dissertações de mestrado em todo o território nacional. Por meio da pesquisa, foi possível constatar um aumento expressivo de teses de doutorado, dissertações de mestrado, artigos de periódicos e livros que versam sobre o tema, com destaque para a região Sudeste, responsável pela maior parte das produções sobre o tema no período analisado. O Currículo tem demonstrado sua legitimidade enquanto uma área de conhecimento abrangente que envolve diferentes saberes e práticas, ao mesmo tempo que legitima as questões históricas, sociais, políticas e econômicas em sua constituição, sendo possível a identificação de uma perspectiva de mudanças das ações educacionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22934/Edilaine%20Cesar.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoProposta curricularProduções acadêmicasEstado da arteCurriculumCurriculum proposalsAcademic productionsState of artCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOA produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEdilaine Cesar.pdf.txtEdilaine Cesar.pdf.txtExtracted texttext/plain236789https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9873/3/Edilaine%20Cesar.pdf.txt17e66e2fd47f9c46e1473650e29f2fd6MD53ORIGINALEdilaine Cesar.pdfapplication/pdf1609862https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9873/1/Edilaine%20Cesar.pdf34dff92a75a5778c13bd3e3efd2df852MD51THUMBNAILEdilaine Cesar.pdf.jpgEdilaine Cesar.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2092https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9873/2/Edilaine%20Cesar.pdf.jpgdc0efb52179beee970b8af76d10caffcMD52handle/98732022-04-27 09:27:57.458oai:repositorio.pucsp.br:handle/9873Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:27:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
title A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
spellingShingle A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
Cesar, Edilaine
Proposta curricular
Produções acadêmicas
Estado da arte
Curriculum
Curriculum proposals
Academic productions
State of art
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
title_full A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
title_fullStr A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
title_full_unstemmed A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
title_sort A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013)
author Cesar, Edilaine
author_facet Cesar, Edilaine
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ponce, Branca Jurema
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4490814Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Cesar, Edilaine
contributor_str_mv Ponce, Branca Jurema
dc.subject.por.fl_str_mv Proposta curricular
Produções acadêmicas
Estado da arte
topic Proposta curricular
Produções acadêmicas
Estado da arte
Curriculum
Curriculum proposals
Academic productions
State of art
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Curriculum proposals
Academic productions
State of art
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description The present research aims to contribute for the state of the art of the academic productions on Curriculum within the period between 2004-2013. Its main objective is to trace a preliminary overview about the subject highlighting some aspects, dimensions and particularities identified in the process of organizing this academic works. Two specific objectives have orientated this research: a) to map the bibliographical material of Curriculum; and b) to identify the main themes of these productions. Through a qualitative and documental research it has been done a mapping of the scientific articles published in the A1, A2, B1, B2 and B3 journals extracts; of the published books; as well as in doctorate thesis and master dissertations in the whole national territory. It was possible to demonstrate an expressive growth in the number of doctorate thesis and master dissertations, articles and books on the subject of this work, mainly in the Southern region of Brazil, which is the great responsible of the major part of the productions that has been analyzed. The area of Curriculum has been consolidating itself as a scientific field that involves different kinds of knowledge and practices; meanwhile it legitimates historical, social and economic aspects of its constitution. It was also possible to foresee the Curriculum as a field of educational changes and transformations
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-12-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:40Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-02-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Cesar, Edilaine. A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013). 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9873
identifier_str_mv Cesar, Edilaine. A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004 2013). 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9873
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9873/3/Edilaine%20Cesar.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9873/1/Edilaine%20Cesar.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9873/2/Edilaine%20Cesar.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 17e66e2fd47f9c46e1473650e29f2fd6
34dff92a75a5778c13bd3e3efd2df852
dc0efb52179beee970b8af76d10caffc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277817184059392