Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575 |
Resumo: | This study sought to give voice to student E.J.A. focusing on subjective issues related to the meaning they attach to their past as students in early grades, as well as the factors and situations that contributed to the study leave. The research was conducted in a public school in Sao Paulo State in the outskirts of Itapevi city, with three students of the sport of Youth and Adults, being a student of 15 years of the 4th term of elementary school, a student of 60 years of 4 Termination of elementary school and another student of 22 years of the 3rd term of school. Was used in this research a qualitative approach, taking as a tool for data collection interview subsidized by a script. The analysis was performed according to the theoretical and methodological lined in socio-historical. The review process occurred through the agglutination of indicators resulting in the preparation of nuclei of meaning. Data analysis showed that the meaning attributed by the students of E.J.A. be based on several factors: the experiences of family education, facilities and difficulties in the teaching-learning process, one teacher and his way of work, friends and activities developed at school |
id |
PUC_SP-1_7a6881e59600ff6dd697e8dc25a4e0e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16575 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bock, Ana Mercês Bahiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4293042E9Tomaz, Lucilene Macedo Balmant2016-04-28T20:58:05Z2009-11-112009-10-20Tomaz, Lucilene Macedo Balmant. Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575This study sought to give voice to student E.J.A. focusing on subjective issues related to the meaning they attach to their past as students in early grades, as well as the factors and situations that contributed to the study leave. The research was conducted in a public school in Sao Paulo State in the outskirts of Itapevi city, with three students of the sport of Youth and Adults, being a student of 15 years of the 4th term of elementary school, a student of 60 years of 4 Termination of elementary school and another student of 22 years of the 3rd term of school. Was used in this research a qualitative approach, taking as a tool for data collection interview subsidized by a script. The analysis was performed according to the theoretical and methodological lined in socio-historical. The review process occurred through the agglutination of indicators resulting in the preparation of nuclei of meaning. Data analysis showed that the meaning attributed by the students of E.J.A. be based on several factors: the experiences of family education, facilities and difficulties in the teaching-learning process, one teacher and his way of work, friends and activities developed at schoolEste estudo buscou dar voz ao aluno da E.J.A. enfocando questões subjetivas relacionadas ao sentido que atribuem ao seu passado como alunos das séries iniciais, assim como aos fatores e situações que contribuíram para que deixassem de estudar. A pesquisa foi desenvolvida em uma escola da rede pública Estadual de São Paulo na periferia de Itapevi, com três alunos da modalidade da Educação de Jovens e Adultos, sendo um aluno de 15 anos do 4º Termo do Ensino Fundamental, uma aluna de 60 anos do 4º Termo do Ensino Fundamental e outro aluno de 22 anos do 3º Termo do Ensino Médio. Utilizou-se nesta pesquisa a abordagem qualitativa, tendo como instrumento de coleta de dados a entrevista subsidiada por um roteiro. A análise foi realizada de acordo com os pressupostos teórico-metodológicos pautados na sócio-histórica. O processo de análise se deu por meio da aglutinação dos indicadores tendo como resultado a elaboração dos núcleos de significação. A análise dos dados demonstrou que o sentido atribuído pelos estudantes da E.J.A. pautava-se nos vários fatores: as experiências de escolarização da família, facilidades e dificuldades no processo ensino-aprendizagem, a pessoa do professor e sua forma de trabalho, os amigos e as atividades desenvolvidas na escolaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32793/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaE.J.A.Fracasso escolarNúcleos de significaçãoEducação de adultos - BrasilFracasso escolarSignificacao (Psicologia)Adult and school failureMeaning coreCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALFracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.txtLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.txtExtracted texttext/plain217071https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/3/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.txtf1367f64dd8c2f61f3a09a1df6fdc8f4MD53ORIGINALLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdfapplication/pdf378090https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/1/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf39931ca04fcde1ee05d156f88b7d3befMD51THUMBNAILLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.jpgLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/2/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/165752022-04-28 14:10:57.32oai:repositorio.pucsp.br:handle/16575Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:10:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
title |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
spellingShingle |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. Tomaz, Lucilene Macedo Balmant E.J.A. Fracasso escolar Núcleos de significação Educação de adultos - Brasil Fracasso escolar Significacao (Psicologia) Adult and school failure Meaning core CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
title_full |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
title_fullStr |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
title_full_unstemmed |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
title_sort |
Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A. |
author |
Tomaz, Lucilene Macedo Balmant |
author_facet |
Tomaz, Lucilene Macedo Balmant |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bock, Ana Mercês Bahia |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4293042E9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomaz, Lucilene Macedo Balmant |
contributor_str_mv |
Bock, Ana Mercês Bahia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
E.J.A. Fracasso escolar Núcleos de significação Educação de adultos - Brasil Fracasso escolar Significacao (Psicologia) |
topic |
E.J.A. Fracasso escolar Núcleos de significação Educação de adultos - Brasil Fracasso escolar Significacao (Psicologia) Adult and school failure Meaning core CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Adult and school failure Meaning core |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This study sought to give voice to student E.J.A. focusing on subjective issues related to the meaning they attach to their past as students in early grades, as well as the factors and situations that contributed to the study leave. The research was conducted in a public school in Sao Paulo State in the outskirts of Itapevi city, with three students of the sport of Youth and Adults, being a student of 15 years of the 4th term of elementary school, a student of 60 years of 4 Termination of elementary school and another student of 22 years of the 3rd term of school. Was used in this research a qualitative approach, taking as a tool for data collection interview subsidized by a script. The analysis was performed according to the theoretical and methodological lined in socio-historical. The review process occurred through the agglutination of indicators resulting in the preparation of nuclei of meaning. Data analysis showed that the meaning attributed by the students of E.J.A. be based on several factors: the experiences of family education, facilities and difficulties in the teaching-learning process, one teacher and his way of work, friends and activities developed at school |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:58:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Tomaz, Lucilene Macedo Balmant. Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575 |
identifier_str_mv |
Tomaz, Lucilene Macedo Balmant. Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/3/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/1/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/2/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f1367f64dd8c2f61f3a09a1df6fdc8f4 39931ca04fcde1ee05d156f88b7d3bef cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277796462100480 |