Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomaz, Lucilene Macedo Balmant
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575
Resumo: This study sought to give voice to student E.J.A. focusing on subjective issues related to the meaning they attach to their past as students in early grades, as well as the factors and situations that contributed to the study leave. The research was conducted in a public school in Sao Paulo State in the outskirts of Itapevi city, with three students of the sport of Youth and Adults, being a student of 15 years of the 4th term of elementary school, a student of 60 years of 4 Termination of elementary school and another student of 22 years of the 3rd term of school. Was used in this research a qualitative approach, taking as a tool for data collection interview subsidized by a script. The analysis was performed according to the theoretical and methodological lined in socio-historical. The review process occurred through the agglutination of indicators resulting in the preparation of nuclei of meaning. Data analysis showed that the meaning attributed by the students of E.J.A. be based on several factors: the experiences of family education, facilities and difficulties in the teaching-learning process, one teacher and his way of work, friends and activities developed at school
id PUC_SP-1_7a6881e59600ff6dd697e8dc25a4e0e2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16575
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bock, Ana Mercês Bahiahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4293042E9Tomaz, Lucilene Macedo Balmant2016-04-28T20:58:05Z2009-11-112009-10-20Tomaz, Lucilene Macedo Balmant. Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575This study sought to give voice to student E.J.A. focusing on subjective issues related to the meaning they attach to their past as students in early grades, as well as the factors and situations that contributed to the study leave. The research was conducted in a public school in Sao Paulo State in the outskirts of Itapevi city, with three students of the sport of Youth and Adults, being a student of 15 years of the 4th term of elementary school, a student of 60 years of 4 Termination of elementary school and another student of 22 years of the 3rd term of school. Was used in this research a qualitative approach, taking as a tool for data collection interview subsidized by a script. The analysis was performed according to the theoretical and methodological lined in socio-historical. The review process occurred through the agglutination of indicators resulting in the preparation of nuclei of meaning. Data analysis showed that the meaning attributed by the students of E.J.A. be based on several factors: the experiences of family education, facilities and difficulties in the teaching-learning process, one teacher and his way of work, friends and activities developed at schoolEste estudo buscou dar voz ao aluno da E.J.A. enfocando questões subjetivas relacionadas ao sentido que atribuem ao seu passado como alunos das séries iniciais, assim como aos fatores e situações que contribuíram para que deixassem de estudar. A pesquisa foi desenvolvida em uma escola da rede pública Estadual de São Paulo na periferia de Itapevi, com três alunos da modalidade da Educação de Jovens e Adultos, sendo um aluno de 15 anos do 4º Termo do Ensino Fundamental, uma aluna de 60 anos do 4º Termo do Ensino Fundamental e outro aluno de 22 anos do 3º Termo do Ensino Médio. Utilizou-se nesta pesquisa a abordagem qualitativa, tendo como instrumento de coleta de dados a entrevista subsidiada por um roteiro. A análise foi realizada de acordo com os pressupostos teórico-metodológicos pautados na sócio-histórica. O processo de análise se deu por meio da aglutinação dos indicadores tendo como resultado a elaboração dos núcleos de significação. A análise dos dados demonstrou que o sentido atribuído pelos estudantes da E.J.A. pautava-se nos vários fatores: as experiências de escolarização da família, facilidades e dificuldades no processo ensino-aprendizagem, a pessoa do professor e sua forma de trabalho, os amigos e as atividades desenvolvidas na escolaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32793/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaE.J.A.Fracasso escolarNúcleos de significaçãoEducação de adultos - BrasilFracasso escolarSignificacao (Psicologia)Adult and school failureMeaning coreCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALFracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.txtLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.txtExtracted texttext/plain217071https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/3/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.txtf1367f64dd8c2f61f3a09a1df6fdc8f4MD53ORIGINALLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdfapplication/pdf378090https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/1/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf39931ca04fcde1ee05d156f88b7d3befMD51THUMBNAILLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.jpgLucilene Macedo Balmant Tomaz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/2/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/165752022-04-28 14:10:57.32oai:repositorio.pucsp.br:handle/16575Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:10:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
title Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
spellingShingle Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
Tomaz, Lucilene Macedo Balmant
E.J.A.
Fracasso escolar
Núcleos de significação
Educação de adultos - Brasil
Fracasso escolar
Significacao (Psicologia)
Adult and school failure
Meaning core
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
title_full Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
title_fullStr Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
title_full_unstemmed Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
title_sort Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.
author Tomaz, Lucilene Macedo Balmant
author_facet Tomaz, Lucilene Macedo Balmant
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bock, Ana Mercês Bahia
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4293042E9
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomaz, Lucilene Macedo Balmant
contributor_str_mv Bock, Ana Mercês Bahia
dc.subject.por.fl_str_mv E.J.A.
Fracasso escolar
Núcleos de significação
Educação de adultos - Brasil
Fracasso escolar
Significacao (Psicologia)
topic E.J.A.
Fracasso escolar
Núcleos de significação
Educação de adultos - Brasil
Fracasso escolar
Significacao (Psicologia)
Adult and school failure
Meaning core
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Adult and school failure
Meaning core
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This study sought to give voice to student E.J.A. focusing on subjective issues related to the meaning they attach to their past as students in early grades, as well as the factors and situations that contributed to the study leave. The research was conducted in a public school in Sao Paulo State in the outskirts of Itapevi city, with three students of the sport of Youth and Adults, being a student of 15 years of the 4th term of elementary school, a student of 60 years of 4 Termination of elementary school and another student of 22 years of the 3rd term of school. Was used in this research a qualitative approach, taking as a tool for data collection interview subsidized by a script. The analysis was performed according to the theoretical and methodological lined in socio-historical. The review process occurred through the agglutination of indicators resulting in the preparation of nuclei of meaning. Data analysis showed that the meaning attributed by the students of E.J.A. be based on several factors: the experiences of family education, facilities and difficulties in the teaching-learning process, one teacher and his way of work, friends and activities developed at school
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-11-11
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:58:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Tomaz, Lucilene Macedo Balmant. Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575
identifier_str_mv Tomaz, Lucilene Macedo Balmant. Fracasso escolar: um estudo sobre o sentido atribuído por estudantes da E.J.A.. 2009. 127 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/3/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/1/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16575/2/Lucilene%20Macedo%20Balmant%20Tomaz.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f1367f64dd8c2f61f3a09a1df6fdc8f4
39931ca04fcde1ee05d156f88b7d3bef
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277796462100480