Entre a lei, o saber e a cultura: dificuldades, avanços e perspectivas sobre a implementação da Lei 10.639/03 a partir das práticas e saberes docentes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10446 |
Resumo: | The objective of this work is to investigate how the teachers knowledge in their direct relation to the curriculum and school culture operate as decisive in the process of implementation of Law 10.639/03 elements. The research, which considers timeframe ten years since the creation of the Law (2003-2013) was conducted with six teachers of subjects / different areas - literacy, reading room, science and history in a school belonging to the municipal school Sao Paulo. Considering the Oral History as suitable for the investigation of subjective and objective aspects that involve the construction of teaching knowledge , methodology, two hypotheses are listed . The first indicates that one of the difficulties of implementing the Act is directly related to the construction of teaching knowledge and the brands that racism , decades ago camouflaged by the myth of racial democracy in Brazil has on this knowledge . The second hypothesis is that ownership / implementation of the law depends heavily on the subjects involved. The imposition of regulatory mechanisms are not sufficient to disrupt school , curricula and teaching practices cultures marked by existing racism in Brazilian society. Maurice Tardif s studies on the constitution of teaching knowledge ; Ivor F. Goodson on curriculum; Kabengele Munanga on racism and the myth of racial democracy in Brazil ; Dominique Juliá , AntonioViñao Frago and Luciano Mendes de Faria Filho on school culture and educational reforms ; Verena Alberti and Alessandro Portelli on oral history; and Le Goff on memory make up the theoretical research |
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The research, which considers timeframe ten years since the creation of the Law (2003-2013) was conducted with six teachers of subjects / different areas - literacy, reading room, science and history in a school belonging to the municipal school Sao Paulo. Considering the Oral History as suitable for the investigation of subjective and objective aspects that involve the construction of teaching knowledge , methodology, two hypotheses are listed . The first indicates that one of the difficulties of implementing the Act is directly related to the construction of teaching knowledge and the brands that racism , decades ago camouflaged by the myth of racial democracy in Brazil has on this knowledge . The second hypothesis is that ownership / implementation of the law depends heavily on the subjects involved. The imposition of regulatory mechanisms are not sufficient to disrupt school , curricula and teaching practices cultures marked by existing racism in Brazilian society. Maurice Tardif s studies on the constitution of teaching knowledge ; Ivor F. Goodson on curriculum; Kabengele Munanga on racism and the myth of racial democracy in Brazil ; Dominique Juliá , AntonioViñao Frago and Luciano Mendes de Faria Filho on school culture and educational reforms ; Verena Alberti and Alessandro Portelli on oral history; and Le Goff on memory make up the theoretical researchO objetivo deste trabalho é investigar de que maneira os saberes docentes, em sua relação direta com o currículo e a cultura escolar operam como elementos decisivos no processo de implementação da Lei 10.639/03. A pesquisa, que considera como marco temporal os dez anos da criação da Lei (2003-2013) foi realizada com seis professores de disciplinas/áreas diferenciadas alfabetização, sala de leitura, ciências e história em uma escola pertencente a rede municipal de ensino de São Paulo. Considerando a História Oral como metodologia apropriada para a investigação dos aspectos subjetivos e objetivos que envolvem a construção dos saberes docentes, duas hipóteses são elencadas. A primeira indica que uma das dificuldades de implementação da Lei está diretamente relacionada à construção dos saberes docentes e as marcas que o racismo, há décadas camuflado pelo mito da democracia racial no Brasil, exerce sobre estes saberes. A segunda hipótese é de que a apropriação/implementação da Lei depende substancialmente dos sujeitos envolvidos no processo, pois a imposição de mecanismos normativos legais não são suficientes para romper com culturas escolares, currículos e práticas docentes marcadas pelo racismo existente na sociedade brasileira. Os estudos de Maurice Tardif sobre a constituição dos saberes docentes; Ivor F. Goodson sobre currículo; Kabengele Munanga sobre racismo e mito da democracia racial no Brasil; Dominique Juliá, AntonioViñao Frago e Luciano Mendes de Faria Filho sobre cultura escolar e reformas educativas; Verena Alberti e Alessandro Portelli sobre história oral; e Le Goff sobre memória compõem o referencial teórico da pesquisaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23170/Andreia%20Vitorio%20Silva%20Mazzone.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoLei 10.639/03Saberes docentesCultura escolarHistória oralLaw 10.639/03Knowledge teachersSchool cultureOral historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEntre a lei, o saber e a cultura: dificuldades, avanços e perspectivas sobre a implementação da Lei 10.639/03 a partir das práticas e saberes docentesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAndreia Vitorio Silva Mazzone.pdf.txtAndreia Vitorio Silva Mazzone.pdf.txtExtracted texttext/plain439109https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10446/3/Andreia%20Vitorio%20Silva%20Mazzone.pdf.txt6f305f5c32efe7319f1e1eef2e73af40MD53ORIGINALAndreia Vitorio Silva Mazzone.pdfapplication/pdf1467741https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10446/1/Andreia%20Vitorio%20Silva%20Mazzone.pdf58836c493c44a38c797db454d465bb36MD51THUMBNAILAndreia Vitorio Silva Mazzone.pdf.jpgAndreia Vitorio Silva Mazzone.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10446/2/Andreia%20Vitorio%20Silva%20Mazzone.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104462022-06-28 09:31:22.692oai:repositorio.pucsp.br:handle/10446Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:31:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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