A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Carmen Lopes da
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11346
Resumo: The goal of this work is analyzing how Mathematics was taken into account in the elementary school teacher s background in the State of São Paulo, during the period comprised between the years 1890 and 1930. A geographic-temporal space characterized by significant educational changes in the scholar culture will be presented. In the core of such changes, it is possible to realize the role that Mathematics has played, initially fulfilling the worker s background needs and then providing knowledge to the children s intellectual phase. Such changes are brought into light by studying: (a) how Legislation has impacted the Elementary Education during the Brazil Empire period and (b) how the republican cultural context has drawn new guidelines to Brazilian Education, particularly in the mathematical background of the so-called Public Instructional Educator in the State of São Paulo, during the First Republic. Research sources are based on the Official Education Legislation of the State of São Paulo and the Education Magazine that appears in 1902. These sources reveal the name of Mr. Parker whose letters have been recommended to educational purposes by the educational managers and distributed to all public elementary schools of the state of São Paulo which were in charge to adequate the republican idealism to the Education
id PUC_SP-1_825e34ac750cec269440cfc4c9942a76
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11346
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Magina, Sandra Maria Pintohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4501247Y9Silva, Maria Carmen Lopes da2016-04-27T16:58:47Z2008-11-142008-10-29Silva, Maria Carmen Lopes da. A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930. 2008. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11346The goal of this work is analyzing how Mathematics was taken into account in the elementary school teacher s background in the State of São Paulo, during the period comprised between the years 1890 and 1930. A geographic-temporal space characterized by significant educational changes in the scholar culture will be presented. In the core of such changes, it is possible to realize the role that Mathematics has played, initially fulfilling the worker s background needs and then providing knowledge to the children s intellectual phase. Such changes are brought into light by studying: (a) how Legislation has impacted the Elementary Education during the Brazil Empire period and (b) how the republican cultural context has drawn new guidelines to Brazilian Education, particularly in the mathematical background of the so-called Public Instructional Educator in the State of São Paulo, during the First Republic. Research sources are based on the Official Education Legislation of the State of São Paulo and the Education Magazine that appears in 1902. These sources reveal the name of Mr. Parker whose letters have been recommended to educational purposes by the educational managers and distributed to all public elementary schools of the state of São Paulo which were in charge to adequate the republican idealism to the EducationO presente trabalho teve por finalidade analisar como a matemática se fez presente na formação do professor do ensino primário do Estado de São Paulo, entre 1890 e 1930. Trata-se de um recorte geográfico-temporal marcado por importantes reformas educacionais que repercutiram e transformaram a cultura escolar da época. É no cerne dessas transformações que se percebe a presença da Matemática, num primeiro momento, associada às matérias pertinentes à formação do trabalhador e, num segundo, caminhando em direção ao respeito à fase intelectual da criança. Para denotar como essas transformações se processaram, fez-se necessário regredir na linha do tempo, procurando, assim, compreender por meio da Legislação como foi concebida a educação elementar no Brasil Império. A seguir, houve a precisão de reconhecer o contexto cultural de onde partiram as novas diretrizes para a educação brasileira, para então responder como a matemática se fez presente na formação do educador da instrução pública paulista no período da 1ª República. Como fontes de pesquisa foram utilizadas a Legislação Oficial do Ensino do Estado de São Paulo e a Revista do Ensino, periódico lançado em 1902 destinado ao professorado paulista. Nessa trajetória de reapropriação dos textos constantes nos dispositivos legais e os divulgados pela imprensa periódica surge o nome de Mr. Parker, autor de cartas que levam o seu nome. Estas foram apropriadas pelos gestores da educação, sendo recomendadas e, posteriormente, distribuídas em todos os Grupos Escolares do Estado de São Paulo, instituição que deu forma e consolidou o ideário republicano na trajetória da educação paulistaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23696/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCultura escolarAritméticaEnsino primárioEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProfessores -- Formacao profissionalSchool cultureArithmeticElementary educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Carmen Lopes da Silva.pdf.txtMaria Carmen Lopes da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain278908https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11346/3/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf.txt6e33d5173276762e17e4d1e374376f16MD53ORIGINALMaria Carmen Lopes da Silva.pdfapplication/pdf7426109https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11346/1/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf63aaf7d05df2bc241d76ce36e465ebedMD51THUMBNAILMaria Carmen Lopes da Silva.pdf.jpgMaria Carmen Lopes da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4086https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11346/2/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf.jpg3dd95a6330b7e187b039516d565e4391MD52handle/113462022-04-27 12:27:50.973oai:repositorio.pucsp.br:handle/11346Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:27:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
title A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
spellingShingle A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
Silva, Maria Carmen Lopes da
Cultura escolar
Aritmética
Ensino primário
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Professores -- Formacao profissional
School culture
Arithmetic
Elementary education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
title_full A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
title_fullStr A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
title_full_unstemmed A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
title_sort A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930
author Silva, Maria Carmen Lopes da
author_facet Silva, Maria Carmen Lopes da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Magina, Sandra Maria Pinto
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4501247Y9
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Carmen Lopes da
contributor_str_mv Magina, Sandra Maria Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura escolar
Aritmética
Ensino primário
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Professores -- Formacao profissional
topic Cultura escolar
Aritmética
Ensino primário
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Professores -- Formacao profissional
School culture
Arithmetic
Elementary education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv School culture
Arithmetic
Elementary education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The goal of this work is analyzing how Mathematics was taken into account in the elementary school teacher s background in the State of São Paulo, during the period comprised between the years 1890 and 1930. A geographic-temporal space characterized by significant educational changes in the scholar culture will be presented. In the core of such changes, it is possible to realize the role that Mathematics has played, initially fulfilling the worker s background needs and then providing knowledge to the children s intellectual phase. Such changes are brought into light by studying: (a) how Legislation has impacted the Elementary Education during the Brazil Empire period and (b) how the republican cultural context has drawn new guidelines to Brazilian Education, particularly in the mathematical background of the so-called Public Instructional Educator in the State of São Paulo, during the First Republic. Research sources are based on the Official Education Legislation of the State of São Paulo and the Education Magazine that appears in 1902. These sources reveal the name of Mr. Parker whose letters have been recommended to educational purposes by the educational managers and distributed to all public elementary schools of the state of São Paulo which were in charge to adequate the republican idealism to the Education
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-14
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-10-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Maria Carmen Lopes da. A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930. 2008. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11346
identifier_str_mv Silva, Maria Carmen Lopes da. A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930. 2008. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11346
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11346/3/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11346/1/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11346/2/Maria%20Carmen%20Lopes%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6e33d5173276762e17e4d1e374376f16
63aaf7d05df2bc241d76ce36e465ebed
3dd95a6330b7e187b039516d565e4391
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796158445387776