Intervenção fonoaudiológica ambulatorial em crianças pequenas com distúrbio alimentar: um estudo de caso
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12214 |
Resumo: | The present paper had the objective of describing the transformation in the clinical-therapeutical perspective occurred during the ambulatory speechlanguage treatment of a young child with feeding problems that used an exclusive alternative feeding via gastrotomy. The difficulty concerning the feeding dynamic was understood beyond the organical and functional aspects, considering the patient s familial context. Being applied a clinical exploratory methodology, to collect the data there were used registrations (handbooks) of the attendances, including the parents interviews. In order to reflect about the transformation in the attendance process contemplating the child s life history, there were applied concepts of the Winnicottian theory, namely: holding, object management and presentation. Finally, it was possible to conclude that the speech-language therapist that deals with feeding problems, based on a favorable setting, may offer the patient conditions to a safe pleasant feeding |
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Maia, Suzana Magalhãeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4250087Z7Farias, Patrícia Trinta e2016-04-27T18:12:38Z2009-03-312008-11-25Farias, Patrícia Trinta e. Intervenção fonoaudiológica ambulatorial em crianças pequenas com distúrbio alimentar: um estudo de caso. 2008. 93 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12214The present paper had the objective of describing the transformation in the clinical-therapeutical perspective occurred during the ambulatory speechlanguage treatment of a young child with feeding problems that used an exclusive alternative feeding via gastrotomy. The difficulty concerning the feeding dynamic was understood beyond the organical and functional aspects, considering the patient s familial context. Being applied a clinical exploratory methodology, to collect the data there were used registrations (handbooks) of the attendances, including the parents interviews. In order to reflect about the transformation in the attendance process contemplating the child s life history, there were applied concepts of the Winnicottian theory, namely: holding, object management and presentation. Finally, it was possible to conclude that the speech-language therapist that deals with feeding problems, based on a favorable setting, may offer the patient conditions to a safe pleasant feedingO presente estudo teve como objetivo descrever a transformação na perspectiva clínico-terapêutica ocorrida durante o tratamento fonoaudiológico ambulatorial de uma criança pequena com problema alimentar que utilizava uma via de alimentação alternativa exclusiva gastrostomia. A dificuldade em torno da dinâmica da alimentação foi compreendida para além dos aspectos orgânicos e funcionais, considerando-se o contexto familiar da paciente. Sendo a metodologia clínica exploratória, para a coleta dos dados foram utilizados registros (prontuário) dos atendimentos, incluindo as entrevistas com os pais. Para refletir sobre a transformação no processo de atendimento, contemplando a história de vida da criança, foram abordados conceitos da teoria winnicottiana, a saber: holding, manejo e apresentação de objeto. Por fim, foi possível concluir que o fonoaudiólogo que atua com problemas alimentares, a partir de um setting favorável, pode oferecer ao paciente condições para uma alimentação segura e prazerosaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25135/Patricia%20Trinta%20e%20Farias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaDistúrbio da alimentaçãoWinnicottDisturbios da alimentacaoPediatriaSpeech-language therapyPediatricsFeeding disordersCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIAIntervenção fonoaudiológica ambulatorial em crianças pequenas com distúrbio alimentar: um estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPatricia Trinta e Farias.pdf.txtPatricia Trinta e Farias.pdf.txtExtracted texttext/plain149863https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12214/3/Patricia%20Trinta%20e%20Farias.pdf.txt70b5c9cb6ac577718eecf6572244b752MD53ORIGINALPatricia Trinta e Farias.pdfapplication/pdf1110472https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12214/1/Patricia%20Trinta%20e%20Farias.pdf1739798374fb2dd30939aeadadc88368MD51THUMBNAILPatricia Trinta e Farias.pdf.jpgPatricia Trinta e Farias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3450https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/12214/2/Patricia%20Trinta%20e%20Farias.pdf.jpg0c372929299eaa098d1514a0da5bd5d5MD52handle/122142022-04-27 18:43:13.804oai:repositorio.pucsp.br:handle/12214Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T21:43:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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