O esgotamento das imagens: em A última palavra é a penúltima 2.0, do Teatro da Vertigem, Mal visto mal dito e Pra frente o pior, de Samuel Beckett

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Eduardo Reis
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22471
Resumo: The present master's research proposes a comparison between the visualscenic intervention The last word is the penultimate 2.0 (2014), of the Brazilian group Teatro da Vertigem, and the prose work Ill seen ill said (1981), and Worstward Ho (1983), by the Irish playwright and writer Samuel Beckett. The aim here is to analyze how the scenic intervention manages to update the Beckettian universe through the exhaustion of the images. We can verify that the Beckettian narrative in Ill seen ill said and Worstward Ho, tries all the time to mark an exhaustion of language by establishing repetitions of phrases, themes and ideas - as if this uninterrupted repetition would propose an oscillation between fatigue and exhaustion of words / images. However, in the scenic intervention, the Teatro da Vertigem also seems to propose that same oscillation; however, it is verified here an exhaustion of the image, caused by the excess of scenes, resulting in the nullification of the total reception of the spectator, thus creating a kind of multidimensional visibility, with layers and layers of scenes that overlap each other. To deepen these questions, some concepts of the French philosopher, Gilles Deleuze, will be used; on the Beckettian universe, the reflections of Fábio de Souza Andrade, Peter Pál Perlbart, Ana Helena Souza and Lívia Bueloni Gonçalves will be of great value and, on the performativity studies, we have the support of the ideas of Josette Féral, Erika Fischer-Lichte and Eleonora Fabião
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We can verify that the Beckettian narrative in Ill seen ill said and Worstward Ho, tries all the time to mark an exhaustion of language by establishing repetitions of phrases, themes and ideas - as if this uninterrupted repetition would propose an oscillation between fatigue and exhaustion of words / images. However, in the scenic intervention, the Teatro da Vertigem also seems to propose that same oscillation; however, it is verified here an exhaustion of the image, caused by the excess of scenes, resulting in the nullification of the total reception of the spectator, thus creating a kind of multidimensional visibility, with layers and layers of scenes that overlap each other. To deepen these questions, some concepts of the French philosopher, Gilles Deleuze, will be used; on the Beckettian universe, the reflections of Fábio de Souza Andrade, Peter Pál Perlbart, Ana Helena Souza and Lívia Bueloni Gonçalves will be of great value and, on the performativity studies, we have the support of the ideas of Josette Féral, Erika Fischer-Lichte and Eleonora FabiãoO presente projeto de pesquisa de mestrado propõe uma comparação entre a a intervenção cênico-visual A última palavra é a penúltima 2.0 (2014), do grupo brasileiro Teatro da Vertigem, e as obra em prosa Mal visto mal dito (1981), e Para frente o pior (1983), do dramaturgo e escritor irlandês Samuel Beckett. Pretende-se aqui analisar de que forma a intervenção cênica atualiza o universo beckettiano através do esgotamento das imagens. Podemos verificar que a narrativa beckettiana em Mal visto mal dito e Pra frente o pior, tenta o tempo todo chegar a um esgotamento da linguagem ao estabelecer repetições de frases, temas e ideias - como se esta repetição ininterrupta propusesse uma oscilação entre o cansaço e o esgotamento das palavras/imagens. Já na intervenção cênica, o Teatro da Vertigem também parece propor esta mesma oscilação, entretanto verifica-se aqui uma exaustão da imagem, provocada pelo excesso de cenas, resultando na anulação da recepção total do espectador, criando assim uma espécie de visibilidade multidimensional, com camadas e camadas de cenas que se sobrepõem umas às outras. Para aprofundar estas questões, serão utilizados os conceitos de “cansado” e “esgotado” do filósofo francês Gilles Deleuze; sobre o universo beckettiano, as reflexões de Fábio de Souza Andrade, Peter Pál Perlbart, Ana Helena Souza e Lívia Bueloni Gonçalves terão grande valia e, sobre os estudos de performatividade, temos como apoio, as ideias de Josette Féral, Erika Fischer-Lichte e Eleonora FabiãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/49907/Eduardo%20Reis%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesEsgotamento das imagensTeatro da Vertigem (Grupo teatral)Beckett, Samuel [1906-1989] - Critica e interpretaçãoExhaustion of the imagesTeatro da Vertigem (Group theatre)Beckett, Samuel [1906-1989] - Criticism and interpretationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAO esgotamento das imagens: em A última palavra é a penúltima 2.0, do Teatro da Vertigem, Mal visto mal dito e Pra frente o pior, de Samuel BeckettThe exhaustion of the images: in The last word is the penultimate 2.0, Ill seen ill said and Worstward ho, Samuel Beckettinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEduardo Reis Silva.pdf.txtEduardo Reis Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain201118https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22471/4/Eduardo%20Reis%20Silva.pdf.txt3030bc3979fc7c05cf68a941786a3c3cMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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