Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862 |
Resumo: | The present study aimed to verify the possibility to reconcile constructivist perspectives of learning with the planning of teaching in a collaborative work between researches and teachers, what refers to the theme Combinatorial Analysis, and verify the performance of mathematics teachers in the activities of planning education, consistent with the constructivist perspective of present learning in the Hypothetical Learning Trajectory. It is a qualitative study with three teachers and 104 high school students of two public schools of the state of São Paulo and has as theorical reasons Simon s works about the use of Hypothetical Learning Trajectory in the education of mathematics to formulate models of teaching based on constructivism. The results led us to conclude that the use of researches contributes to organizing the teaching of Combinatorial Analysis; that the commitment of the instructor when planning your lessons and the pratice in the classroom consistent with the constructivist perspective are fundamental to reach the expected results to the elaboreted Hypothetical Learning Trajectory; that the teacher performance has a decisive role in mediating the construction of knowledge of your students; and that the interaction and participation among students and teachers are essential for learning to occur |
id |
PUC_SP-1_8a596666666b37ace964bbfcca71ea02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10862 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Traldi Júnior, Armandohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771412Y6Mendonça, Luciane2016-04-27T16:57:05Z2011-06-282011-05-02Mendonça, Luciane. Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862The present study aimed to verify the possibility to reconcile constructivist perspectives of learning with the planning of teaching in a collaborative work between researches and teachers, what refers to the theme Combinatorial Analysis, and verify the performance of mathematics teachers in the activities of planning education, consistent with the constructivist perspective of present learning in the Hypothetical Learning Trajectory. It is a qualitative study with three teachers and 104 high school students of two public schools of the state of São Paulo and has as theorical reasons Simon s works about the use of Hypothetical Learning Trajectory in the education of mathematics to formulate models of teaching based on constructivism. The results led us to conclude that the use of researches contributes to organizing the teaching of Combinatorial Analysis; that the commitment of the instructor when planning your lessons and the pratice in the classroom consistent with the constructivist perspective are fundamental to reach the expected results to the elaboreted Hypothetical Learning Trajectory; that the teacher performance has a decisive role in mediating the construction of knowledge of your students; and that the interaction and participation among students and teachers are essential for learning to occurO presente trabalho teve como objetivo verificar a possibilidade de compatibilizar perspectivas construtivistas de aprendizagem com a planificação do ensino, em um trabalho colaborativo entre pesquisador e professores, no que se refere ao tema Análise Combinatória. Busca-se também verificar a atuação do professor de matemática nas atividades de planejamento de ensino, de forma compatível com a perspectiva construtivista de aprendizagem presente na Trajetória Hipotética de Aprendizagem (THA). É um estudo de natureza qualitativa com três professores e 104 alunos do Ensino Médio de duas escolas da rede pública do estado de São Paulo e tem como fundamentação teórica os trabalhos de Simon sobre o uso de THA no ensino de Matemática para formular modelos de ensino baseados no construtivismo. Os resultados obtidos levaram-nos a inferir que o uso de pesquisas contribui para a organização do ensino de Análise Combinatória; que o comprometimento do docente ao planejar suas aulas e a prática em sala de aula condizente com a perspectiva construtivista são fundamentais para alcançar os resultados esperados para THA elaborada; que a atuação do professor tem papel decisivo na mediação da construção do conhecimento dos seus alunos; e que a interação e a participação entre alunos e professor são essenciais para que ocorra a aprendizagemSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23717/Luciane%20Mendonca.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoAnálise combinatóriaTrajetória hipotética de aprendizagemCurrículo de matemática para o ensino médioPerspectiva construtivistaCombinatoral analysisHypothetical learning trajectoryThe mathematics curriculum for high schoolConstructivist perspectiveCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATrajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatóriainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Mendonca.pdf.txtLuciane Mendonca.pdf.txtExtracted texttext/plain369149https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/3/Luciane%20Mendonca.pdf.txt15b8b7db114d99ffe90c42db3ae73133MD53ORIGINALLuciane Mendonca.pdfapplication/pdf3977557https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/1/Luciane%20Mendonca.pdffb98d9c9ddfea06e70f87610d14a30ceMD51THUMBNAILLuciane Mendonca.pdf.jpgLuciane Mendonca.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/2/Luciane%20Mendonca.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/108622022-04-27 12:36:11.116oai:repositorio.pucsp.br:handle/10862Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:36:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
title |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
spellingShingle |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória Mendonça, Luciane Análise combinatória Trajetória hipotética de aprendizagem Currículo de matemática para o ensino médio Perspectiva construtivista Combinatoral analysis Hypothetical learning trajectory The mathematics curriculum for high school Constructivist perspective CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
title_full |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
title_fullStr |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
title_full_unstemmed |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
title_sort |
Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória |
author |
Mendonça, Luciane |
author_facet |
Mendonça, Luciane |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Traldi Júnior, Armando |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771412Y6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Luciane |
contributor_str_mv |
Traldi Júnior, Armando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise combinatória Trajetória hipotética de aprendizagem Currículo de matemática para o ensino médio Perspectiva construtivista |
topic |
Análise combinatória Trajetória hipotética de aprendizagem Currículo de matemática para o ensino médio Perspectiva construtivista Combinatoral analysis Hypothetical learning trajectory The mathematics curriculum for high school Constructivist perspective CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Combinatoral analysis Hypothetical learning trajectory The mathematics curriculum for high school Constructivist perspective |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present study aimed to verify the possibility to reconcile constructivist perspectives of learning with the planning of teaching in a collaborative work between researches and teachers, what refers to the theme Combinatorial Analysis, and verify the performance of mathematics teachers in the activities of planning education, consistent with the constructivist perspective of present learning in the Hypothetical Learning Trajectory. It is a qualitative study with three teachers and 104 high school students of two public schools of the state of São Paulo and has as theorical reasons Simon s works about the use of Hypothetical Learning Trajectory in the education of mathematics to formulate models of teaching based on constructivism. The results led us to conclude that the use of researches contributes to organizing the teaching of Combinatorial Analysis; that the commitment of the instructor when planning your lessons and the pratice in the classroom consistent with the constructivist perspective are fundamental to reach the expected results to the elaboreted Hypothetical Learning Trajectory; that the teacher performance has a decisive role in mediating the construction of knowledge of your students; and that the interaction and participation among students and teachers are essential for learning to occur |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-06-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mendonça, Luciane. Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862 |
identifier_str_mv |
Mendonça, Luciane. Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/3/Luciane%20Mendonca.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/1/Luciane%20Mendonca.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/2/Luciane%20Mendonca.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
15b8b7db114d99ffe90c42db3ae73133 fb98d9c9ddfea06e70f87610d14a30ce cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277881087426560 |