A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10215 |
Resumo: | This study aims to investigate the dialogue in construction of knowledge at graduation and post-graduation programs at the distance education modality in Brazil. To achieve the proposed goal, a qualitative approach with a dialectical perspective has been chosen for doing a digital bibliographical research. Using a methodic process to search through scientific papers published in open access online journals, between 2005 and 2009, with a total of eight publications selected. The systematical organization of all this information was elaborated based on the theoretical referential of Paulo Freire, starting from the concepts: listening , critical thinking , tolerance , respect for the student knowledge , epistemological curiosity , collective construction of knowledge and emancipation . The analysis and interpretation of the results demonstrate that the scientific production on the dialogical practices based on Paulo Freire for on-line education is starting to consolidate in the national academic scene. The collaborative dimension, spawning from the multiplicity of interchanges from on-line education evidences pedagogical proposals guided on the dialogue for collective knowledge construction. This way, new paths are open towards emancipatory curricula |
id |
PUC_SP-1_8b2b1f2f4c202dba39634ce5bb18e4d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10215 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Fernando José dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4211022Z4Ramacciotti, Angélica Santos2016-04-27T14:32:48Z2010-07-282010-05-30Ramacciotti, Angélica Santos. A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações. 2010. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10215This study aims to investigate the dialogue in construction of knowledge at graduation and post-graduation programs at the distance education modality in Brazil. To achieve the proposed goal, a qualitative approach with a dialectical perspective has been chosen for doing a digital bibliographical research. Using a methodic process to search through scientific papers published in open access online journals, between 2005 and 2009, with a total of eight publications selected. The systematical organization of all this information was elaborated based on the theoretical referential of Paulo Freire, starting from the concepts: listening , critical thinking , tolerance , respect for the student knowledge , epistemological curiosity , collective construction of knowledge and emancipation . The analysis and interpretation of the results demonstrate that the scientific production on the dialogical practices based on Paulo Freire for on-line education is starting to consolidate in the national academic scene. The collaborative dimension, spawning from the multiplicity of interchanges from on-line education evidences pedagogical proposals guided on the dialogue for collective knowledge construction. This way, new paths are open towards emancipatory curriculaEste estudo busca investigar o diálogo na construção do conhecimento em programas de graduação e pós-graduação na modalidade a distância no Brasil. Para alcançar o objetivo proposto, optou-se por uma abordagem qualitativa com perspectiva dialética na realização de uma pesquisa bibliográfica digital. Mediante um processo de busca criterioso de artigos científicos publicados em periódicos online de acesso aberto entre 2005 e 2009, foram analisadas oito produções acadêmicas. A organização sistemática das informações foi elaborada com base no referencial teórico de Paulo Freire, a partir dos conceitos: saber escutar , criticidade , tolerância , respeito ao conhecimento do educando , curiosidade epistemológica , construção coletiva do conhecimento e emancipação . A interpretação e a análise dos resultados demonstram que a produção científica sobre as práticas dialógicas referenciadas em Paulo Freire na educação on-line vem se consolidando no cenário acadêmico nacional. Observa-se que a dimensão colaborativa, advinda da multiplicidade de intercâmbios na educação on-line, evidencia propostas pedagógicas pautadas no diálogo para a construção coletiva do conhecimento. Assim, são abertos novos caminhos em direção a currículos emancipatóriosConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22291/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducação on-lineCurrículoFreire, Paulo -- 1921-1997Ensino a distanciaDialogoDialogueOnline educationCurriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAngelica Santos Ramacciotti.pdf.txtAngelica Santos Ramacciotti.pdf.txtExtracted texttext/plain212313https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10215/3/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf.txt93cb16e34aba81a64e2077c53faa90e3MD53ORIGINALAngelica Santos Ramacciotti.pdfapplication/pdf594851https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10215/1/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf3069094540933ef067f964d46e9c870eMD51THUMBNAILAngelica Santos Ramacciotti.pdf.jpgAngelica Santos Ramacciotti.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2999https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10215/2/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf.jpga6c06359bba27482291d7f943b51ab4eMD52handle/102152022-04-28 04:03:59.43oai:repositorio.pucsp.br:handle/10215Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:03:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
title |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
spellingShingle |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações Ramacciotti, Angélica Santos Educação on-line Currículo Freire, Paulo -- 1921-1997 Ensino a distancia Dialogo Dialogue Online education Curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
title_full |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
title_fullStr |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
title_full_unstemmed |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
title_sort |
A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações |
author |
Ramacciotti, Angélica Santos |
author_facet |
Ramacciotti, Angélica Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4211022Z4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramacciotti, Angélica Santos |
contributor_str_mv |
Almeida, Fernando José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação on-line Currículo Freire, Paulo -- 1921-1997 Ensino a distancia Dialogo |
topic |
Educação on-line Currículo Freire, Paulo -- 1921-1997 Ensino a distancia Dialogo Dialogue Online education Curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Dialogue Online education Curriculum |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aims to investigate the dialogue in construction of knowledge at graduation and post-graduation programs at the distance education modality in Brazil. To achieve the proposed goal, a qualitative approach with a dialectical perspective has been chosen for doing a digital bibliographical research. Using a methodic process to search through scientific papers published in open access online journals, between 2005 and 2009, with a total of eight publications selected. The systematical organization of all this information was elaborated based on the theoretical referential of Paulo Freire, starting from the concepts: listening , critical thinking , tolerance , respect for the student knowledge , epistemological curiosity , collective construction of knowledge and emancipation . The analysis and interpretation of the results demonstrate that the scientific production on the dialogical practices based on Paulo Freire for on-line education is starting to consolidate in the national academic scene. The collaborative dimension, spawning from the multiplicity of interchanges from on-line education evidences pedagogical proposals guided on the dialogue for collective knowledge construction. This way, new paths are open towards emancipatory curricula |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ramacciotti, Angélica Santos. A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações. 2010. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10215 |
identifier_str_mv |
Ramacciotti, Angélica Santos. A prática de diálogo em Paulo Freire na educação on-line, uma pesquisa bibliográfica digital: aproximações. 2010. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10215/3/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10215/1/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10215/2/Angelica%20Santos%20Ramacciotti.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
93cb16e34aba81a64e2077c53faa90e3 3069094540933ef067f964d46e9c870e a6c06359bba27482291d7f943b51ab4e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277777562566656 |