Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre Filordi de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gallo, Silvio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838
Resumo: This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.
id UFLA_da84fff3da9f4361b15f2a8f295758ec
oai_identifier_str oai:localhost:1/50838
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformaçãoPaulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformationDiálogoProblematizaçãoTransformaçãoDialogueProblematizationTransformationFreire, Paulo, 1921-1997This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.O presente dossiê apresenta um conjunto de artigos visando a atualizar a força e a expressão do pensamento e da pedagogia freirianos para a educação contemporânea. A efeméride oportuniza o convite para que distintos campos da educação e seus pesquisadores, abrangendo letramento, educação de jovens e adultos, educação popular, fundamentos da educação, inclusão, educação etnicorracial, metodologias pedagógicas, didática, dentre outros, oportunizem sentido, alcance e atualização teórico-empírico ao vasto trabalho do patrono da educação brasileira. A revista Pro-Posições se soma às inúmeras homenagens feitas ao educador ao longo deste ano, reunindo um conjunto de artigos de autores brasileiros e estrangeiros que, longe da simples apologia à sua obra (tanto nos aspectos teóricos quanto nos práticos), investem em uma espécie de “atualização” do pensamento de Freire, ao trazer para o debate contemporâneo as operações de dialogação, problematização e transformação postas na mesa pelo educador brasileiro.Universidade Estadual de Campinas2022-08-04T19:36:50Z2022-08-04T19:36:50Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de; GALLO, S. Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação. Pro-Posições, Campinas, v. 32, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838Pro-Posiçõesreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi deGallo, Silviopor2023-05-08T13:09:03Zoai:localhost:1/50838Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:09:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
Paulo Freire and Education: a hundred years of dialogue, problematization and transformation
title Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
spellingShingle Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
Carvalho, Alexandre Filordi de
Diálogo
Problematização
Transformação
Dialogue
Problematization
Transformation
Freire, Paulo, 1921-1997
title_short Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
title_full Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
title_fullStr Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
title_full_unstemmed Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
title_sort Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação
author Carvalho, Alexandre Filordi de
author_facet Carvalho, Alexandre Filordi de
Gallo, Silvio
author_role author
author2 Gallo, Silvio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre Filordi de
Gallo, Silvio
dc.subject.por.fl_str_mv Diálogo
Problematização
Transformação
Dialogue
Problematization
Transformation
Freire, Paulo, 1921-1997
topic Diálogo
Problematização
Transformação
Dialogue
Problematization
Transformation
Freire, Paulo, 1921-1997
description This dossier presents a set of articles aimed at updating the strength and expression of Freirian thought and pedagogy for contemporary education. The ephemeris provides an opportunity to invite different fields of education and its researchers, including literacy, youth and adult education, popular education, fundamentals of education, inclusion, ethnic-racial education, pedagogical and didactic methodologies, among others, to create opportunities for meaning, reach and updating theoretical-empirical to the vast work of the patron of Brazilian education. The Pro-Posições journal adds to the numerous tributes paid to the educator throughout this year, bringing together a set of articles by Brazilian and foreign authors who, far from a simple apology for his work (both in theoretical and practical aspects), invest in a kind of “updating” of Freire’s thought, by bringing to the contemporary debate the operations of dialogue, problematization and transformation impulsed by the Brazilian educator.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-08-04T19:36:50Z
2022-08-04T19:36:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, A. F. de; GALLO, S. Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação. Pro-Posições, Campinas, v. 32, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838
identifier_str_mv CARVALHO, A. F. de; GALLO, S. Paulo Freire e a Educação: cem anos de dialogação, problematização e transformação. Pro-Posições, Campinas, v. 32, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50838
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835229294952448