Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marcelo de Oliveira
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948
Resumo: This PhD thesis aims to develop comparative studies of mathematics curricula, prescribed and given in Brazil and Paraguay, duly organized and implemented from the 90s. Accordingly, in the chapters that follow is intended to identify the influences of research findings in mathematics education in the official documents of these countries. There is also exposure to common and specific aspects of the curricula of mathematics organized in Brazil and Paraguay, with regard to compulsory education. Nor are proposed to identify similarities and differences between the two systems, as well as relevant information evidencing compliance or rejection of mathematics teachers to curriculum guidelines prescribed in the official documents and data relating to curricula that actually become effective in the classroom. In order to carry out the research we adopted the methodology of comparative education, which is an analytical tool for the study of education systems. The thesis presents some contributions to be reflected by our community of mathematics education and educational managers of public policies
id PUC_SP-1_8bf4ad73a7e49797799c76b6ff41ffcd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10948
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4744406U4Dias, Marcelo de Oliveira2016-04-27T16:57:23Z2013-04-012012-12-07Dias, Marcelo de Oliveira. Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948This PhD thesis aims to develop comparative studies of mathematics curricula, prescribed and given in Brazil and Paraguay, duly organized and implemented from the 90s. Accordingly, in the chapters that follow is intended to identify the influences of research findings in mathematics education in the official documents of these countries. There is also exposure to common and specific aspects of the curricula of mathematics organized in Brazil and Paraguay, with regard to compulsory education. Nor are proposed to identify similarities and differences between the two systems, as well as relevant information evidencing compliance or rejection of mathematics teachers to curriculum guidelines prescribed in the official documents and data relating to curricula that actually become effective in the classroom. In order to carry out the research we adopted the methodology of comparative education, which is an analytical tool for the study of education systems. The thesis presents some contributions to be reflected by our community of mathematics education and educational managers of public policiesA presente tese de Doutorado tem como objetivo desenvolver estudos comparativos de currículos de Matemática, prescritos e apresentados no Brasil e no Paraguai, devidamente organizados e implementados a partir da década de 90. Nesse sentido, nos capítulos que se seguem há a intenção de identificação das influências de resultados de pesquisas em Educação Matemática nos documentos oficiais desses países. Há também a exposição de aspectos comuns e especificidades dos currículos de Matemática organizados no Brasil e no Paraguai, no que se refere à educação obrigatória. Tampouco, propõem-se a identificar semelhanças e diferenças entre os dois sistemas, assim como informações pertinentes que evidenciem a adesão ou a rejeição dos professores de Matemática às orientações curriculares prescritas nos documentos oficiais e dados referentes aos currículos que realmente se efetivam nas salas de aula. No intuito de realizar a investigação foi adotada a metodologia da Educação Comparada, que é um instrumento analítico para o estudo de sistemas educativos. A tese apresenta algumas contribuições para serem refletidas por nossa comunidade de Educação Matemática e por gestores das políticas públicas educacionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24166/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaCurrículo de matemáticaSistemas educativos do Brasil e ParaguaiMathematics educationMathematics curriculumEducational systems of Brazil and ParaguayCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguaiinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo de Oliveira Dias.pdf.txtMarcelo de Oliveira Dias.pdf.txtExtracted texttext/plain690091https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/3/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.txtda4a1103a8c32143970ca053408a600eMD53ORIGINALMarcelo de Oliveira Dias.pdfapplication/pdf1918762https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/1/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdffbbd23961ed4a18a526e439c37c5782dMD51THUMBNAILMarcelo de Oliveira Dias.pdf.jpgMarcelo de Oliveira Dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2365https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/2/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.jpg379e9fe882c4e2842e3a5e51ebf6ea47MD52handle/109482022-04-27 13:07:59.244oai:repositorio.pucsp.br:handle/10948Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:07:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
title Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
spellingShingle Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
Dias, Marcelo de Oliveira
Educação matemática
Currículo de matemática
Sistemas educativos do Brasil e Paraguai
Mathematics education
Mathematics curriculum
Educational systems of Brazil and Paraguay
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
title_full Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
title_fullStr Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
title_full_unstemmed Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
title_sort Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
author Dias, Marcelo de Oliveira
author_facet Dias, Marcelo de Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4744406U4
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marcelo de Oliveira
contributor_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Currículo de matemática
Sistemas educativos do Brasil e Paraguai
topic Educação matemática
Currículo de matemática
Sistemas educativos do Brasil e Paraguai
Mathematics education
Mathematics curriculum
Educational systems of Brazil and Paraguay
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics education
Mathematics curriculum
Educational systems of Brazil and Paraguay
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This PhD thesis aims to develop comparative studies of mathematics curricula, prescribed and given in Brazil and Paraguay, duly organized and implemented from the 90s. Accordingly, in the chapters that follow is intended to identify the influences of research findings in mathematics education in the official documents of these countries. There is also exposure to common and specific aspects of the curricula of mathematics organized in Brazil and Paraguay, with regard to compulsory education. Nor are proposed to identify similarities and differences between the two systems, as well as relevant information evidencing compliance or rejection of mathematics teachers to curriculum guidelines prescribed in the official documents and data relating to curricula that actually become effective in the classroom. In order to carry out the research we adopted the methodology of comparative education, which is an analytical tool for the study of education systems. The thesis presents some contributions to be reflected by our community of mathematics education and educational managers of public policies
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-07
dc.date.available.fl_str_mv 2013-04-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Dias, Marcelo de Oliveira. Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948
identifier_str_mv Dias, Marcelo de Oliveira. Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/3/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/1/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/2/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv da4a1103a8c32143970ca053408a600e
fbbd23961ed4a18a526e439c37c5782d
379e9fe882c4e2842e3a5e51ebf6ea47
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277908759347200