Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948 |
Resumo: | This PhD thesis aims to develop comparative studies of mathematics curricula, prescribed and given in Brazil and Paraguay, duly organized and implemented from the 90s. Accordingly, in the chapters that follow is intended to identify the influences of research findings in mathematics education in the official documents of these countries. There is also exposure to common and specific aspects of the curricula of mathematics organized in Brazil and Paraguay, with regard to compulsory education. Nor are proposed to identify similarities and differences between the two systems, as well as relevant information evidencing compliance or rejection of mathematics teachers to curriculum guidelines prescribed in the official documents and data relating to curricula that actually become effective in the classroom. In order to carry out the research we adopted the methodology of comparative education, which is an analytical tool for the study of education systems. The thesis presents some contributions to be reflected by our community of mathematics education and educational managers of public policies |
id |
PUC_SP-1_8bf4ad73a7e49797799c76b6ff41ffcd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10948 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4744406U4Dias, Marcelo de Oliveira2016-04-27T16:57:23Z2013-04-012012-12-07Dias, Marcelo de Oliveira. Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948This PhD thesis aims to develop comparative studies of mathematics curricula, prescribed and given in Brazil and Paraguay, duly organized and implemented from the 90s. Accordingly, in the chapters that follow is intended to identify the influences of research findings in mathematics education in the official documents of these countries. There is also exposure to common and specific aspects of the curricula of mathematics organized in Brazil and Paraguay, with regard to compulsory education. Nor are proposed to identify similarities and differences between the two systems, as well as relevant information evidencing compliance or rejection of mathematics teachers to curriculum guidelines prescribed in the official documents and data relating to curricula that actually become effective in the classroom. In order to carry out the research we adopted the methodology of comparative education, which is an analytical tool for the study of education systems. The thesis presents some contributions to be reflected by our community of mathematics education and educational managers of public policiesA presente tese de Doutorado tem como objetivo desenvolver estudos comparativos de currículos de Matemática, prescritos e apresentados no Brasil e no Paraguai, devidamente organizados e implementados a partir da década de 90. Nesse sentido, nos capítulos que se seguem há a intenção de identificação das influências de resultados de pesquisas em Educação Matemática nos documentos oficiais desses países. Há também a exposição de aspectos comuns e especificidades dos currículos de Matemática organizados no Brasil e no Paraguai, no que se refere à educação obrigatória. Tampouco, propõem-se a identificar semelhanças e diferenças entre os dois sistemas, assim como informações pertinentes que evidenciem a adesão ou a rejeição dos professores de Matemática às orientações curriculares prescritas nos documentos oficiais e dados referentes aos currículos que realmente se efetivam nas salas de aula. No intuito de realizar a investigação foi adotada a metodologia da Educação Comparada, que é um instrumento analítico para o estudo de sistemas educativos. A tese apresenta algumas contribuições para serem refletidas por nossa comunidade de Educação Matemática e por gestores das políticas públicas educacionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24166/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaCurrículo de matemáticaSistemas educativos do Brasil e ParaguaiMathematics educationMathematics curriculumEducational systems of Brazil and ParaguayCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguaiinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo de Oliveira Dias.pdf.txtMarcelo de Oliveira Dias.pdf.txtExtracted texttext/plain690091https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/3/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.txtda4a1103a8c32143970ca053408a600eMD53ORIGINALMarcelo de Oliveira Dias.pdfapplication/pdf1918762https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/1/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdffbbd23961ed4a18a526e439c37c5782dMD51THUMBNAILMarcelo de Oliveira Dias.pdf.jpgMarcelo de Oliveira Dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2365https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/2/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.jpg379e9fe882c4e2842e3a5e51ebf6ea47MD52handle/109482022-04-27 13:07:59.244oai:repositorio.pucsp.br:handle/10948Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:07:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
title |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
spellingShingle |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai Dias, Marcelo de Oliveira Educação matemática Currículo de matemática Sistemas educativos do Brasil e Paraguai Mathematics education Mathematics curriculum Educational systems of Brazil and Paraguay CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
title_full |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
title_fullStr |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
title_full_unstemmed |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
title_sort |
Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai |
author |
Dias, Marcelo de Oliveira |
author_facet |
Dias, Marcelo de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4744406U4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Marcelo de Oliveira |
contributor_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Currículo de matemática Sistemas educativos do Brasil e Paraguai |
topic |
Educação matemática Currículo de matemática Sistemas educativos do Brasil e Paraguai Mathematics education Mathematics curriculum Educational systems of Brazil and Paraguay CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics education Mathematics curriculum Educational systems of Brazil and Paraguay |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This PhD thesis aims to develop comparative studies of mathematics curricula, prescribed and given in Brazil and Paraguay, duly organized and implemented from the 90s. Accordingly, in the chapters that follow is intended to identify the influences of research findings in mathematics education in the official documents of these countries. There is also exposure to common and specific aspects of the curricula of mathematics organized in Brazil and Paraguay, with regard to compulsory education. Nor are proposed to identify similarities and differences between the two systems, as well as relevant information evidencing compliance or rejection of mathematics teachers to curriculum guidelines prescribed in the official documents and data relating to curricula that actually become effective in the classroom. In order to carry out the research we adopted the methodology of comparative education, which is an analytical tool for the study of education systems. The thesis presents some contributions to be reflected by our community of mathematics education and educational managers of public policies |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-12-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Dias, Marcelo de Oliveira. Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948 |
identifier_str_mv |
Dias, Marcelo de Oliveira. Educação matemática e sua influência nos currículos prescritos e praticados: um estudo comparativo entre Brasil e Paraguai. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10948 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/3/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/1/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10948/2/Marcelo%20de%20Oliveira%20Dias.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
da4a1103a8c32143970ca053408a600e fbbd23961ed4a18a526e439c37c5782d 379e9fe882c4e2842e3a5e51ebf6ea47 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277908759347200 |