Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849 |
Resumo: | The last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance. |
id |
UFU-4_f766a6d79569ff8689aaae0457919e1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63849 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no ParaguaiPolíticas curricularesReforma curricular em matemáticaEducação média no ParaguaiCurricular policiesCurricular reform in mathematicsSecondary education in ParaguayPolíticas curricularesReforma del currículo de matemáticasEducación media en ParaguayThe last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance.A última atualização do Programa de Matemática para a Educação Média realizada em 2016 no Paraguai constituiu-se em um documento curricular prescrito, cuja construção apresentou fortes componentes políticos e que vêm sendo alvo de muitos conflitos e tensões nos contextos no país. A abordagem do ciclo de políticas, formulada por Stephen J. Ball e colaboradores vêm sendo frequentemente empregada por pesquisadores de políticas curriculares, entre outros campos, configurando-se em um viés metodológico relevante para compreensão dos processos de homologação e atualização dos documentos a partir dos contextos de produção e influência, bem como seus paradigmas e os constrangimentos ideológicos resultantes do envolvimento de organismos multilaterais. Para atingir esse objetivo, o presente artigo apresenta uma análise do processo recente de reforma do documento prescrito de Matemática no Paraguai, que os resultados suscitaram reflexões sobre os modelos verticalizados, esvaziamentos da área e listas de conteúdos como instrumentos funcionais para gestão e performance.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6384910.14393/REPOD-v11n2a2022-63849Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-5902238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849/33697Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Marcelo de Oliveira2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63849Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
title |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
spellingShingle |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai Dias, Marcelo de Oliveira Políticas curriculares Reforma curricular em matemática Educação média no Paraguai Curricular policies Curricular reform in mathematics Secondary education in Paraguay Políticas curriculares Reforma del currículo de matemáticas Educación media en Paraguay |
title_short |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
title_full |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
title_fullStr |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
title_full_unstemmed |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
title_sort |
Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai |
author |
Dias, Marcelo de Oliveira |
author_facet |
Dias, Marcelo de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Marcelo de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas curriculares Reforma curricular em matemática Educação média no Paraguai Curricular policies Curricular reform in mathematics Secondary education in Paraguay Políticas curriculares Reforma del currículo de matemáticas Educación media en Paraguay |
topic |
Políticas curriculares Reforma curricular em matemática Educação média no Paraguai Curricular policies Curricular reform in mathematics Secondary education in Paraguay Políticas curriculares Reforma del currículo de matemáticas Educación media en Paraguay |
description |
The last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849 10.14393/REPOD-v11n2a2022-63849 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-63849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849/33697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 576-590 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960641142784 |