Educação e moral na Filosofia de Éric Weil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Aparecido de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582
Resumo: This thesis aims to examine the theme education and morals in the three philosophical Works of Eric Weil: Logic of Philosophy, Moral Philosophy and Political Philosophy. For Weil, education can only be justified if it is based on morality, according to the purpose for which it is intended, which is to lead man to a moral reflection through reason. The reflection seeks to solve the conflict on man with his empirical character, which he presents himself as being an immoral and violent. Weil characterized the violence as contrary to reason, that is, as negation of coherent discourse. However, violence is understood in two senses: negative and positive. In a negative sense, it is pure violence, radical, which must be combated. In this sense, it is understood as violence against the moral, humanitarian and community of people living in the community. In a positive sense, it is the use of reason to transformation of a violent man to be reasonable. As an educator, philosopher makes use of positive violence to eliminate negative violence, thus promoting non-violence in society. This is the ultimate meaning of moral education
id PUC_SP-1_8c8a27a0423b20412b8ac76f26a35d2e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11582
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Perine, Marcelohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774758J6Assis, Aparecido de2016-04-27T17:26:58Z2011-10-212011-10-18Assis, Aparecido de. Educação e moral na Filosofia de Éric Weil. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582This thesis aims to examine the theme education and morals in the three philosophical Works of Eric Weil: Logic of Philosophy, Moral Philosophy and Political Philosophy. For Weil, education can only be justified if it is based on morality, according to the purpose for which it is intended, which is to lead man to a moral reflection through reason. The reflection seeks to solve the conflict on man with his empirical character, which he presents himself as being an immoral and violent. Weil characterized the violence as contrary to reason, that is, as negation of coherent discourse. However, violence is understood in two senses: negative and positive. In a negative sense, it is pure violence, radical, which must be combated. In this sense, it is understood as violence against the moral, humanitarian and community of people living in the community. In a positive sense, it is the use of reason to transformation of a violent man to be reasonable. As an educator, philosopher makes use of positive violence to eliminate negative violence, thus promoting non-violence in society. This is the ultimate meaning of moral educationEsta tese tem por objetivo analisar o tema educação e moral nas três obras filosóficas de Éric Weil: Lógica da Filosofia, Filosofia Moral e Filosofia Política. Para Weil, a educação só se justifica se estiver fundada na moral, em função do fim a que ela se destina, que consiste em conduzir o homem a uma reflexão moral pela via da razão. Essa reflexão procura resolver o conflito do homem com o seu caráter empírico, pelo qual ele se apresenta como um ser imoral e violento. Weil caracteriza a violência como contrária à razão, ou seja, como negação do discurso coerente. No entanto, a violência é compreendida em dois sentidos: o negativo e o positivo. No sentido negativo, ela é violência pura, radical, que precisa ser combatida. Nesse sentido, ela é compreendida como violência contra os princípios morais, humanitários e comunitários das pessoas vivendo em comunidade. No sentido positivo, ela é o uso da razão visando a transformação do homem violento em um ser razoável. Como educador, o filósofo serve-se da violência positiva para eliminar a violência negativa e, assim, promover a não-violência na sociedade. Este é o sentido último da educação moralCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24516/Aparecido%20de%20Assis.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaMoralEducaçãoViolênciaNão-violênciaRazãoÉric WeilMoralsEducationViolenceNon violenceReasonCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAEducação e moral na Filosofia de Éric Weilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAparecido de Assis.pdf.txtAparecido de Assis.pdf.txtExtracted texttext/plain478688https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/3/Aparecido%20de%20Assis.pdf.txt581dc1109a6ebadb6defd00f37f0bc56MD53ORIGINALAparecido de Assis.pdfapplication/pdf556326https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/1/Aparecido%20de%20Assis.pdf683b9362e8b05c6bfe7a33894db051f3MD51THUMBNAILAparecido de Assis.pdf.jpgAparecido de Assis.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/2/Aparecido%20de%20Assis.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/115822022-04-27 16:57:51.119oai:repositorio.pucsp.br:handle/11582Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:57:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
title Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
spellingShingle Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
Assis, Aparecido de
Moral
Educação
Violência
Não-violência
Razão
Éric Weil
Morals
Education
Violence
Non violence
Reason
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
title_full Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
title_fullStr Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
title_full_unstemmed Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
title_sort Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
author Assis, Aparecido de
author_facet Assis, Aparecido de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Perine, Marcelo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774758J6
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Aparecido de
contributor_str_mv Perine, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Moral
Educação
Violência
Não-violência
Razão
Éric Weil
topic Moral
Educação
Violência
Não-violência
Razão
Éric Weil
Morals
Education
Violence
Non violence
Reason
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Morals
Education
Violence
Non violence
Reason
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description This thesis aims to examine the theme education and morals in the three philosophical Works of Eric Weil: Logic of Philosophy, Moral Philosophy and Political Philosophy. For Weil, education can only be justified if it is based on morality, according to the purpose for which it is intended, which is to lead man to a moral reflection through reason. The reflection seeks to solve the conflict on man with his empirical character, which he presents himself as being an immoral and violent. Weil characterized the violence as contrary to reason, that is, as negation of coherent discourse. However, violence is understood in two senses: negative and positive. In a negative sense, it is pure violence, radical, which must be combated. In this sense, it is understood as violence against the moral, humanitarian and community of people living in the community. In a positive sense, it is the use of reason to transformation of a violent man to be reasonable. As an educator, philosopher makes use of positive violence to eliminate negative violence, thus promoting non-violence in society. This is the ultimate meaning of moral education
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-10-21
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-10-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:26:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Assis, Aparecido de. Educação e moral na Filosofia de Éric Weil. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582
identifier_str_mv Assis, Aparecido de. Educação e moral na Filosofia de Éric Weil. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Filosofia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/3/Aparecido%20de%20Assis.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/1/Aparecido%20de%20Assis.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/2/Aparecido%20de%20Assis.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 581dc1109a6ebadb6defd00f37f0bc56
683b9362e8b05c6bfe7a33894db051f3
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278017882554368