Educação e moral na Filosofia de Éric Weil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582 |
Resumo: | This thesis aims to examine the theme education and morals in the three philosophical Works of Eric Weil: Logic of Philosophy, Moral Philosophy and Political Philosophy. For Weil, education can only be justified if it is based on morality, according to the purpose for which it is intended, which is to lead man to a moral reflection through reason. The reflection seeks to solve the conflict on man with his empirical character, which he presents himself as being an immoral and violent. Weil characterized the violence as contrary to reason, that is, as negation of coherent discourse. However, violence is understood in two senses: negative and positive. In a negative sense, it is pure violence, radical, which must be combated. In this sense, it is understood as violence against the moral, humanitarian and community of people living in the community. In a positive sense, it is the use of reason to transformation of a violent man to be reasonable. As an educator, philosopher makes use of positive violence to eliminate negative violence, thus promoting non-violence in society. This is the ultimate meaning of moral education |
id |
PUC_SP-1_8c8a27a0423b20412b8ac76f26a35d2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11582 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Perine, Marcelohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774758J6Assis, Aparecido de2016-04-27T17:26:58Z2011-10-212011-10-18Assis, Aparecido de. Educação e moral na Filosofia de Éric Weil. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582This thesis aims to examine the theme education and morals in the three philosophical Works of Eric Weil: Logic of Philosophy, Moral Philosophy and Political Philosophy. For Weil, education can only be justified if it is based on morality, according to the purpose for which it is intended, which is to lead man to a moral reflection through reason. The reflection seeks to solve the conflict on man with his empirical character, which he presents himself as being an immoral and violent. Weil characterized the violence as contrary to reason, that is, as negation of coherent discourse. However, violence is understood in two senses: negative and positive. In a negative sense, it is pure violence, radical, which must be combated. In this sense, it is understood as violence against the moral, humanitarian and community of people living in the community. In a positive sense, it is the use of reason to transformation of a violent man to be reasonable. As an educator, philosopher makes use of positive violence to eliminate negative violence, thus promoting non-violence in society. This is the ultimate meaning of moral educationEsta tese tem por objetivo analisar o tema educação e moral nas três obras filosóficas de Éric Weil: Lógica da Filosofia, Filosofia Moral e Filosofia Política. Para Weil, a educação só se justifica se estiver fundada na moral, em função do fim a que ela se destina, que consiste em conduzir o homem a uma reflexão moral pela via da razão. Essa reflexão procura resolver o conflito do homem com o seu caráter empírico, pelo qual ele se apresenta como um ser imoral e violento. Weil caracteriza a violência como contrária à razão, ou seja, como negação do discurso coerente. No entanto, a violência é compreendida em dois sentidos: o negativo e o positivo. No sentido negativo, ela é violência pura, radical, que precisa ser combatida. Nesse sentido, ela é compreendida como violência contra os princípios morais, humanitários e comunitários das pessoas vivendo em comunidade. No sentido positivo, ela é o uso da razão visando a transformação do homem violento em um ser razoável. Como educador, o filósofo serve-se da violência positiva para eliminar a violência negativa e, assim, promover a não-violência na sociedade. Este é o sentido último da educação moralCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24516/Aparecido%20de%20Assis.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaMoralEducaçãoViolênciaNão-violênciaRazãoÉric WeilMoralsEducationViolenceNon violenceReasonCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAEducação e moral na Filosofia de Éric Weilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAparecido de Assis.pdf.txtAparecido de Assis.pdf.txtExtracted texttext/plain478688https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/3/Aparecido%20de%20Assis.pdf.txt581dc1109a6ebadb6defd00f37f0bc56MD53ORIGINALAparecido de Assis.pdfapplication/pdf556326https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/1/Aparecido%20de%20Assis.pdf683b9362e8b05c6bfe7a33894db051f3MD51THUMBNAILAparecido de Assis.pdf.jpgAparecido de Assis.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/2/Aparecido%20de%20Assis.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/115822022-04-27 16:57:51.119oai:repositorio.pucsp.br:handle/11582Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:57:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
title |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
spellingShingle |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil Assis, Aparecido de Moral Educação Violência Não-violência Razão Éric Weil Morals Education Violence Non violence Reason CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
title_short |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
title_full |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
title_fullStr |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
title_full_unstemmed |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
title_sort |
Educação e moral na Filosofia de Éric Weil |
author |
Assis, Aparecido de |
author_facet |
Assis, Aparecido de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Perine, Marcelo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774758J6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assis, Aparecido de |
contributor_str_mv |
Perine, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Moral Educação Violência Não-violência Razão Éric Weil |
topic |
Moral Educação Violência Não-violência Razão Éric Weil Morals Education Violence Non violence Reason CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Morals Education Violence Non violence Reason |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
This thesis aims to examine the theme education and morals in the three philosophical Works of Eric Weil: Logic of Philosophy, Moral Philosophy and Political Philosophy. For Weil, education can only be justified if it is based on morality, according to the purpose for which it is intended, which is to lead man to a moral reflection through reason. The reflection seeks to solve the conflict on man with his empirical character, which he presents himself as being an immoral and violent. Weil characterized the violence as contrary to reason, that is, as negation of coherent discourse. However, violence is understood in two senses: negative and positive. In a negative sense, it is pure violence, radical, which must be combated. In this sense, it is understood as violence against the moral, humanitarian and community of people living in the community. In a positive sense, it is the use of reason to transformation of a violent man to be reasonable. As an educator, philosopher makes use of positive violence to eliminate negative violence, thus promoting non-violence in society. This is the ultimate meaning of moral education |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-10-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:26:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Assis, Aparecido de. Educação e moral na Filosofia de Éric Weil. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582 |
identifier_str_mv |
Assis, Aparecido de. Educação e moral na Filosofia de Éric Weil. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11582 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Filosofia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/3/Aparecido%20de%20Assis.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/1/Aparecido%20de%20Assis.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11582/2/Aparecido%20de%20Assis.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
581dc1109a6ebadb6defd00f37f0bc56 683b9362e8b05c6bfe7a33894db051f3 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278017882554368 |