Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13974 |
Resumo: | This dissertation aims at finding out what representations 5th grade students in a public school have on learning English. This research relies on the PCN-LE (National Curricular Parameters for Foreign Languages, 1998) as a guide and documental source on learning- teaching English in Brazilian schools. For the data analysis, it is based on the theories of Vygoksky (2007 in the last consulted version), on the role of language according to Bakhtin (2006 in the last consulted version), and on the idea of social representations according to Moscovici (2005) and Jodelet (2001). The methodological approach used is a case study, according to Nunan (1992). The context of this research is a state school located in the Great São Paulo area; the participants are the teacher-researcher and 5 students between 10 and 11 years of age. The results reveal that students wish to learn English in order to travel, to live abroad and mainly to work, but that they do not study the language because of a real interest in the culture of the countries where English is the mother tongue. In the teaching-learning EFL process at school such perceptions show that English is seen as of immediate and utilitarian use. The social representations of the students that took part in the research show the reasons why this occurs |
id |
PUC_SP-1_8d3e6b61e4463f46bce93c36c4728fc4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13974 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Celani, Maria Antonieta Albahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4251860T9Nunes, Camila Matos Venesiano2016-04-28T18:23:46Z2008-07-172008-06-24Nunes, Camila Matos Venesiano. Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental. 2008. 102 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13974This dissertation aims at finding out what representations 5th grade students in a public school have on learning English. This research relies on the PCN-LE (National Curricular Parameters for Foreign Languages, 1998) as a guide and documental source on learning- teaching English in Brazilian schools. For the data analysis, it is based on the theories of Vygoksky (2007 in the last consulted version), on the role of language according to Bakhtin (2006 in the last consulted version), and on the idea of social representations according to Moscovici (2005) and Jodelet (2001). The methodological approach used is a case study, according to Nunan (1992). The context of this research is a state school located in the Great São Paulo area; the participants are the teacher-researcher and 5 students between 10 and 11 years of age. The results reveal that students wish to learn English in order to travel, to live abroad and mainly to work, but that they do not study the language because of a real interest in the culture of the countries where English is the mother tongue. In the teaching-learning EFL process at school such perceptions show that English is seen as of immediate and utilitarian use. The social representations of the students that took part in the research show the reasons why this occursEsta dissertação objetiva saber quais são as representações que a língua inglesa tem para alunos, de uma 5ª série de escola pública. Para tanto, esta pesquisa fundamenta-se nos Parâmetros Curriculares Nacionais Língua Estrangeira (1998), porque orientam o trabalho dos professores e devem servir como uma fonte documental para as discussões e desenvolvimento de ensino-aprendizagem. Foram utilizados para a análise dos dados as teorias de ensino-aprendizagem de Vigotsky (1934/2005/2007), o papel da linguagem de Bakhtin (1929/2006), e as representações sociais conforme Moscovici (2005) e Jodelet (2001). A abordagem metodológica utilizada foi o estudo de caso segundo Nunan (1992). O contexto desta pesquisa foi uma escola pública localizada em uma cidade da Grande São Paulo; os participantes envolvidos foram a professora-pesquisadora e cinco alunos entre 10 e 11 anos de idade. Os resultados obtidos a partir da análise dos dados revelaram que os alunos desejam saber inglês para viajar, morar fora e trabalhar, mas que eles não estudam essa língua por terem um real interesse pela cultura dos países que falam a língua inglesa. Tais percepções dos estudantes evidenciam uma concepção imediatista e utilitarista da aprendizagem de inglês. O estudo das representações sociais dos alunos participantes desta pesquisa revela as razões pelas quais este fato ocorreSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30802/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaRepresentações sociaisProcesso de ensino-aprendizagemLíngua inglesaAprendizagemEnsinoLingua inglesa -- Estudo e ensinoSocial representationsTeaching and learning processEnglish languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADARepresentações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCamila Matos Venesiano Nunes.pdf.txtCamila Matos Venesiano Nunes.pdf.txtExtracted texttext/plain177862https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13974/3/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdf.txte235c1e1c5100e2eccf93009933506b2MD53ORIGINALCamila Matos Venesiano Nunes.pdfapplication/pdf278672https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13974/1/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdfe39f561452e07a5445ebbb815233db21MD51THUMBNAILCamila Matos Venesiano Nunes.pdf.jpgCamila Matos Venesiano Nunes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3101https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13974/2/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdf.jpg84124565a879ef5f7c5a16573f820328MD52handle/139742022-04-27 23:05:33.288oai:repositorio.pucsp.br:handle/13974Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T02:05:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
title |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
spellingShingle |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental Nunes, Camila Matos Venesiano Representações sociais Processo de ensino-aprendizagem Língua inglesa Aprendizagem Ensino Lingua inglesa -- Estudo e ensino Social representations Teaching and learning process English language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
title_full |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
title_fullStr |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
title_sort |
Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental |
author |
Nunes, Camila Matos Venesiano |
author_facet |
Nunes, Camila Matos Venesiano |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4251860T9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Camila Matos Venesiano |
contributor_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representações sociais Processo de ensino-aprendizagem Língua inglesa Aprendizagem Ensino Lingua inglesa -- Estudo e ensino |
topic |
Representações sociais Processo de ensino-aprendizagem Língua inglesa Aprendizagem Ensino Lingua inglesa -- Estudo e ensino Social representations Teaching and learning process English language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Social representations Teaching and learning process English language |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
This dissertation aims at finding out what representations 5th grade students in a public school have on learning English. This research relies on the PCN-LE (National Curricular Parameters for Foreign Languages, 1998) as a guide and documental source on learning- teaching English in Brazilian schools. For the data analysis, it is based on the theories of Vygoksky (2007 in the last consulted version), on the role of language according to Bakhtin (2006 in the last consulted version), and on the idea of social representations according to Moscovici (2005) and Jodelet (2001). The methodological approach used is a case study, according to Nunan (1992). The context of this research is a state school located in the Great São Paulo area; the participants are the teacher-researcher and 5 students between 10 and 11 years of age. The results reveal that students wish to learn English in order to travel, to live abroad and mainly to work, but that they do not study the language because of a real interest in the culture of the countries where English is the mother tongue. In the teaching-learning EFL process at school such perceptions show that English is seen as of immediate and utilitarian use. The social representations of the students that took part in the research show the reasons why this occurs |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-07-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-06-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:23:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Nunes, Camila Matos Venesiano. Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental. 2008. 102 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13974 |
identifier_str_mv |
Nunes, Camila Matos Venesiano. Representações sobre ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos de uma 5ª série do ensino fundamental. 2008. 102 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13974 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13974/3/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13974/1/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13974/2/Camila%20Matos%20Venesiano%20Nunes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e235c1e1c5100e2eccf93009933506b2 e39f561452e07a5445ebbb815233db21 84124565a879ef5f7c5a16573f820328 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277792910573568 |