Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34791 |
Resumo: | This research aims at investigating the representations of teaching and learning process of the English language of the CIEJA`s students from level 4. This study was conducted in the teacher-researcher’s classroom with 6 students of the 4th level of Young and Adult’s Education (CIEJA) of a public school in São Paulo. The data were collected from March to September of 2012 by questionnaires, minute papers and interviews. The social representations were supported by the notions of Moscovici (1961; 2003)`s Theory, Jodelet (1989; 2001) e Celane e Magalhães (2002). It also focuses on the learning theories (behaviorism, cognitivism and socio-interactionism) and on the teaching and learning process of a foreign language in Brazil proposed by Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino de Língua Estrangeira (1998). The results showed that the representations of the learners about English teaching-learning process is that they are conscious of importance that language in present context. The results helped, also, identify the different levels of reflection, crucial for the process of self-awareness, which led, on some occasions, to the (re) formulation and reconstruction of the pedagogic action |
id |
PUC_SP-1_dd2f59ae0953a9b8e0da58f25f2f5510 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/34791 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Margato, Adelaide FerreiraCorte, Luciane Cristina2023-07-05T19:35:42Z2023-07-05T19:35:42Z2013-03-14Corte, Luciane Cristina. Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34791This research aims at investigating the representations of teaching and learning process of the English language of the CIEJA`s students from level 4. This study was conducted in the teacher-researcher’s classroom with 6 students of the 4th level of Young and Adult’s Education (CIEJA) of a public school in São Paulo. The data were collected from March to September of 2012 by questionnaires, minute papers and interviews. The social representations were supported by the notions of Moscovici (1961; 2003)`s Theory, Jodelet (1989; 2001) e Celane e Magalhães (2002). It also focuses on the learning theories (behaviorism, cognitivism and socio-interactionism) and on the teaching and learning process of a foreign language in Brazil proposed by Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino de Língua Estrangeira (1998). The results showed that the representations of the learners about English teaching-learning process is that they are conscious of importance that language in present context. The results helped, also, identify the different levels of reflection, crucial for the process of self-awareness, which led, on some occasions, to the (re) formulation and reconstruction of the pedagogic actionO objetivo desta pesquisa é investigar as representações do processo de ensino-aprendizagem de língua inglesa de alunos do módulo 4 de um CIEJA. A investigação foi conduzida pela professora-pesquisadora com 6 alunos do módulo 4 de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) de uma escola pública do município de São Paulo. Os dados foram coletados de março a setembro de 2012 por questionários, minute papers e entrevistas. As representações sociais foram fundamentadas na teoria de Moscovici (1961; 2003), Jodelet (1989; 2001) e Celane e Magalhães (2002). Enfoca também as teorias de aprendizagem (behaviorismo, cognitivismo e socio-interacionismo) e o ensino de língua estrangeira no Brasil através dos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino de Língua Estrangeira (1998). Os resultados revelaram que as representações dos participantes sobre o processo de ensinoaprendizagem de inglês é de que eles estão conscientes da importância dessa língua no atual contexto. Os resultados permitiram, ainda, marcar diferentes níveis de reflexão, o que resultou numa tomada de consciência que levou à (re) construção da ação pedagógicaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASEnsino-aprendizagemReflexãolíngua inglesaRepresentaçõesTeaching-learningReflectionEnglish languageRepresentationsRepresentações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLUCIANE CRISTINA CORTE.pdfapplication/pdf718865https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34791/1/LUCIANE%20CRISTINA%20CORTE.pdffa7200b98b2a41f043b48161acba5abeMD51TEXTLUCIANE CRISTINA CORTE.pdf.txtLUCIANE CRISTINA CORTE.pdf.txtExtracted texttext/plain105422https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34791/2/LUCIANE%20CRISTINA%20CORTE.pdf.txtc7a2049347e4d622807a59bea0eabf7cMD52THUMBNAILLUCIANE CRISTINA CORTE.pdf.jpgLUCIANE CRISTINA CORTE.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1199https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34791/3/LUCIANE%20CRISTINA%20CORTE.pdf.jpg4c0c38bff4f7f6de02ece1a458cfcf50MD53handle/347912023-07-06 01:25:58.151oai:repositorio.pucsp.br:handle/34791Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:25:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
title |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
spellingShingle |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa Corte, Luciane Cristina CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Ensino-aprendizagem Reflexão língua inglesa Representações Teaching-learning Reflection English language Representations |
title_short |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
title_full |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
title_fullStr |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
title_full_unstemmed |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
title_sort |
Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa |
author |
Corte, Luciane Cristina |
author_facet |
Corte, Luciane Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Margato, Adelaide Ferreira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corte, Luciane Cristina |
contributor_str_mv |
Margato, Adelaide Ferreira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Ensino-aprendizagem Reflexão língua inglesa Representações Teaching-learning Reflection English language Representations |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem Reflexão língua inglesa Representações |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching-learning Reflection English language Representations |
description |
This research aims at investigating the representations of teaching and learning process of the English language of the CIEJA`s students from level 4. This study was conducted in the teacher-researcher’s classroom with 6 students of the 4th level of Young and Adult’s Education (CIEJA) of a public school in São Paulo. The data were collected from March to September of 2012 by questionnaires, minute papers and interviews. The social representations were supported by the notions of Moscovici (1961; 2003)`s Theory, Jodelet (1989; 2001) e Celane e Magalhães (2002). It also focuses on the learning theories (behaviorism, cognitivism and socio-interactionism) and on the teaching and learning process of a foreign language in Brazil proposed by Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino de Língua Estrangeira (1998). The results showed that the representations of the learners about English teaching-learning process is that they are conscious of importance that language in present context. The results helped, also, identify the different levels of reflection, crucial for the process of self-awareness, which led, on some occasions, to the (re) formulation and reconstruction of the pedagogic action |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:35:42Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:35:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Corte, Luciane Cristina. Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34791 |
identifier_str_mv |
Corte, Luciane Cristina. Representações dos alunos de um cieja sobre o processo de ensino-aprendizado de língua inglesa. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/34791 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34791/1/LUCIANE%20CRISTINA%20CORTE.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34791/2/LUCIANE%20CRISTINA%20CORTE.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/34791/3/LUCIANE%20CRISTINA%20CORTE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa7200b98b2a41f043b48161acba5abe c7a2049347e4d622807a59bea0eabf7c 4c0c38bff4f7f6de02ece1a458cfcf50 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278026279550976 |