O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4595 |
Resumo: | This research aims to investigate the main representations of man (the masculine) in commercials published in the largest and most significant monthly magazine targeted to the Brazilian s male audience, Playboy. Therefore, the project studies the construction of the man s figure in these ads, crucial to the understanding of the imagery built by the persuasive speech of advertising in the process of creating a model based on a social narcissistic culture with a prominent profile in the media. The research s corpus consists of analyzes of full-page and double-page ads in 24 editions of Playboy magazine making a methodological cutout of 2005 and 2009 when the magazine reached its highest and lowest drawing, respectively, audited by the Checker Circulation Institute of Brazil. The visual appeal of advertising campaigns offers the possibility to split announcements, broken down into thematic groups. The contribution of Christopher Lasch s work emphasizes the way that advertising presents youth as a salable commodity in the culture of narcissism. The interpretation of the advertisements language and the communicative potential of each advertising piece are provided by the peircean semiotics analysis widely addressed by Lucia Santaella. The research is contextualized with the ongoing transformation imposed to the subject as a consumer from the studies of Zygmunt Bauman, bringing hyper consumption generated by the media, the entertainment industry and advertising |
id |
PUC_SP-1_8d7f8bb47974dfcf6815ef27a2188570 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/4595 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Prado, José Luiz Aidarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409436A8Costa, Adriana Modesto2016-04-26T18:13:48Z2014-03-202014-02-18Costa, Adriana Modesto. O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4595This research aims to investigate the main representations of man (the masculine) in commercials published in the largest and most significant monthly magazine targeted to the Brazilian s male audience, Playboy. Therefore, the project studies the construction of the man s figure in these ads, crucial to the understanding of the imagery built by the persuasive speech of advertising in the process of creating a model based on a social narcissistic culture with a prominent profile in the media. The research s corpus consists of analyzes of full-page and double-page ads in 24 editions of Playboy magazine making a methodological cutout of 2005 and 2009 when the magazine reached its highest and lowest drawing, respectively, audited by the Checker Circulation Institute of Brazil. The visual appeal of advertising campaigns offers the possibility to split announcements, broken down into thematic groups. The contribution of Christopher Lasch s work emphasizes the way that advertising presents youth as a salable commodity in the culture of narcissism. The interpretation of the advertisements language and the communicative potential of each advertising piece are provided by the peircean semiotics analysis widely addressed by Lucia Santaella. The research is contextualized with the ongoing transformation imposed to the subject as a consumer from the studies of Zygmunt Bauman, bringing hyper consumption generated by the media, the entertainment industry and advertisingEsta pesquisa tem como objetivo investigar as principais representações do homem (o masculino) nos anúncios publicitários veiculados na maior e mais relevante revista mensal segmentada do público masculino brasileiro, Playboy. Para tanto, o projeto estuda a construção da figura do homem nestes anúncios, crucial para o entendimento do imaginário construído pelo discurso persuasivo da publicidade no processo de criação de um modelo social baseado em uma cultura narcisista com um lugar preponderante na mídia. O corpus da pesquisa consiste em análises de anúncios de página inteira e de página dupla de 24 edições da revista Playboy, fazendo um recorte metodológico dos anos 2005 e 2009, em que a revista atingiu a maior e a menor tiragem, respectivamente, auditadas pelo Instituto Verificador de Circulação. Os apelos visuais das campanhas publicitárias oferecem a possibilidade de dividir os anúncios, discriminandoos em grupos temáticos. O aporte da obra de Christopher Lasch enfatiza a forma pela qual a publicidade apresenta a juventude como uma mercadoria vendável na cultura do narcisismo. A interpretação da linguagem dos anúncios e do potencial comunicativo de cada peça publicitária é fornecida pelas análises da semiótica peirceana amplamente abordada por Lucia Santaella. A pesquisa é contextualizada com a permanente transformação imposta ao sujeito na condição de consumidor a partir dos estudos de Zygmunt Bauman, trazendo o hiperconsumo gerado pela mídia, indústria do entretenimento e publicidadeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13467/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoPublicidadeMídia impressaConsumoRevistas masculinasPlayboyjuventudeAdvertisingPress mediaConsumptionMale magazinesPlayboyYouthCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAdriana Modesto Costa.pdf.txtAdriana Modesto Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain151169https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4595/3/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf.txt0b8b348d51aa2c00d6122cc4c75f26a2MD53ORIGINALAdriana Modesto Costa.pdfapplication/pdf47464396https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4595/1/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf2d6208569cb8d47c1de66d675fc9f66bMD51THUMBNAILAdriana Modesto Costa.pdf.jpgAdriana Modesto Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3120https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4595/2/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf.jpg906fe678c235fa3b7daa9a44ba1e9c2bMD52handle/45952022-04-28 19:06:19.029oai:repositorio.pucsp.br:handle/4595Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:06:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
title |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
spellingShingle |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista Costa, Adriana Modesto Publicidade Mídia impressa Consumo Revistas masculinas Playboy juventude Advertising Press media Consumption Male magazines Playboy Youth CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
title_full |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
title_fullStr |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
title_full_unstemmed |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
title_sort |
O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista |
author |
Costa, Adriana Modesto |
author_facet |
Costa, Adriana Modesto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4409436A8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Adriana Modesto |
contributor_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Publicidade Mídia impressa Consumo Revistas masculinas Playboy juventude |
topic |
Publicidade Mídia impressa Consumo Revistas masculinas Playboy juventude Advertising Press media Consumption Male magazines Playboy Youth CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Advertising Press media Consumption Male magazines Playboy Youth |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This research aims to investigate the main representations of man (the masculine) in commercials published in the largest and most significant monthly magazine targeted to the Brazilian s male audience, Playboy. Therefore, the project studies the construction of the man s figure in these ads, crucial to the understanding of the imagery built by the persuasive speech of advertising in the process of creating a model based on a social narcissistic culture with a prominent profile in the media. The research s corpus consists of analyzes of full-page and double-page ads in 24 editions of Playboy magazine making a methodological cutout of 2005 and 2009 when the magazine reached its highest and lowest drawing, respectively, audited by the Checker Circulation Institute of Brazil. The visual appeal of advertising campaigns offers the possibility to split announcements, broken down into thematic groups. The contribution of Christopher Lasch s work emphasizes the way that advertising presents youth as a salable commodity in the culture of narcissism. The interpretation of the advertisements language and the communicative potential of each advertising piece are provided by the peircean semiotics analysis widely addressed by Lucia Santaella. The research is contextualized with the ongoing transformation imposed to the subject as a consumer from the studies of Zygmunt Bauman, bringing hyper consumption generated by the media, the entertainment industry and advertising |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-20 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:13:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, Adriana Modesto. O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4595 |
identifier_str_mv |
Costa, Adriana Modesto. O masculino na publicidade da Playboy: a construção da figura do homem nos anúncios da revista. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4595 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4595/3/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4595/1/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4595/2/Adriana%20Modesto%20Costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0b8b348d51aa2c00d6122cc4c75f26a2 2d6208569cb8d47c1de66d675fc9f66b 906fe678c235fa3b7daa9a44ba1e9c2b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277941208580096 |