Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681 |
Resumo: | The research aims to determine the effectiveness of the right to education in Brazil. If on one hand the Constitution of the country requires the family, society and the State the duty to ensure access to education, on the other hand students are not guaranteed the necessary resources for the effective implementation of such access, as per economic, social, political and legal disparities, which put them at risk of default, generating, thus, their exclusion. Notwithstanding, education imposed by society, in this context, incorporates the idea of social integration through the acquisition of academic qualifications to be successful in society. For this investigation, legal and philosophical issues, as well as ethics of students in default, ethical and legal parameters as the dignity of the human person constitutionally guaranteed are relevant. However, there are contradictions resulting from this issue in light of the definition of how it is included in the Civil Code and the Code of Consumer Protection. The analysis clearly shows the inconsistencies between social goals and institutional means |
id |
PUC_SP-1_8e131751037a05976f263981b4521b93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/8681 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Roverati, Haydee Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255216E5Vasconcelos, Sílvia Andréia2016-04-26T20:29:26Z2015-03-312009-06-30Vasconcelos, Sílvia Andréia. Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro. 2009. 227 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681The research aims to determine the effectiveness of the right to education in Brazil. If on one hand the Constitution of the country requires the family, society and the State the duty to ensure access to education, on the other hand students are not guaranteed the necessary resources for the effective implementation of such access, as per economic, social, political and legal disparities, which put them at risk of default, generating, thus, their exclusion. Notwithstanding, education imposed by society, in this context, incorporates the idea of social integration through the acquisition of academic qualifications to be successful in society. For this investigation, legal and philosophical issues, as well as ethics of students in default, ethical and legal parameters as the dignity of the human person constitutionally guaranteed are relevant. However, there are contradictions resulting from this issue in light of the definition of how it is included in the Civil Code and the Code of Consumer Protection. The analysis clearly shows the inconsistencies between social goals and institutional meansA investigação objetiva apurar a efetividade do direito à educação na realidade brasileira. Se de um lado a Constituição do País impõe à família, à sociedade e ao Estado o dever de assegurar o acesso à educação, de outro, aos educandos não são garantidos os meios necessários para a efetiva realização de tal acesso, face aos descompassos econômicos, sociais, políticos e jurídicos, que os colocam em situação de inadimplência, gerando, pois, a sua exclusão. Não obstante, a educação imposta pela sociedade, nesse contexto incorpora a ideia de inserção social mediante a aquisição de títulos acadêmicos para haver sucesso na sociedade. Para essa apuração, relevantes as questões jurídicas e filosóficas, bem como éticas dos alunos inadimplentes, os parâmetros ético-jurídicos quanto à dignidade da pessoa humana constitucionalmente garantidos. Todavia, destacam-se as contradições consequentes da leitura da questão à luz a delimitação de como a presente questão se apresenta inserida nos âmbitos do Código Civil e do Código de Defesa do Consumidor. As análises evidenciam com nitidez as incongruências entre objetivos sociais e meios institucionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/16520/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em DireitoPUC-SPBRFaculdade de DireitoAcesso à educaçãoEfetividadeInadimplênciaExclusãoDireito a educacao -- BrasilEducacao -- Brasil -- HistoriaRight to educationEffectivenessDefaultExclusionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITODa (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.txtSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.txtExtracted texttext/plain497579https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/3/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.txt78dc637280f81c6266702117bf208d57MD53ORIGINALSilvia Andreia Vasconcelos.pdfapplication/pdf1318413https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/1/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf16360e42bec75bfbc16d9a21514bfd5eMD51THUMBNAILSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.jpgSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3278https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/2/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.jpg1a6f34649297414c2a7af76332d66f0cMD52handle/86812022-08-22 18:11:39.65oai:repositorio.pucsp.br:handle/8681Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-22T21:11:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
title |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
spellingShingle |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro Vasconcelos, Sílvia Andréia Acesso à educação Efetividade Inadimplência Exclusão Direito a educacao -- Brasil Educacao -- Brasil -- Historia Right to education Effectiveness Default Exclusion CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
title_short |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
title_full |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
title_fullStr |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
title_full_unstemmed |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
title_sort |
Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro |
author |
Vasconcelos, Sílvia Andréia |
author_facet |
Vasconcelos, Sílvia Andréia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Roverati, Haydee Maria |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255216E5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Sílvia Andréia |
contributor_str_mv |
Roverati, Haydee Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acesso à educação Efetividade Inadimplência Exclusão Direito a educacao -- Brasil Educacao -- Brasil -- Historia |
topic |
Acesso à educação Efetividade Inadimplência Exclusão Direito a educacao -- Brasil Educacao -- Brasil -- Historia Right to education Effectiveness Default Exclusion CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Right to education Effectiveness Default Exclusion |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
description |
The research aims to determine the effectiveness of the right to education in Brazil. If on one hand the Constitution of the country requires the family, society and the State the duty to ensure access to education, on the other hand students are not guaranteed the necessary resources for the effective implementation of such access, as per economic, social, political and legal disparities, which put them at risk of default, generating, thus, their exclusion. Notwithstanding, education imposed by society, in this context, incorporates the idea of social integration through the acquisition of academic qualifications to be successful in society. For this investigation, legal and philosophical issues, as well as ethics of students in default, ethical and legal parameters as the dignity of the human person constitutionally guaranteed are relevant. However, there are contradictions resulting from this issue in light of the definition of how it is included in the Civil Code and the Code of Consumer Protection. The analysis clearly shows the inconsistencies between social goals and institutional means |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-06-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T20:29:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Vasconcelos, Sílvia Andréia. Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro. 2009. 227 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681 |
identifier_str_mv |
Vasconcelos, Sílvia Andréia. Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro. 2009. 227 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Direito |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Direito |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/3/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/1/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/2/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
78dc637280f81c6266702117bf208d57 16360e42bec75bfbc16d9a21514bfd5e 1a6f34649297414c2a7af76332d66f0c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277940390690816 |