Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Sílvia Andréia
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681
Resumo: The research aims to determine the effectiveness of the right to education in Brazil. If on one hand the Constitution of the country requires the family, society and the State the duty to ensure access to education, on the other hand students are not guaranteed the necessary resources for the effective implementation of such access, as per economic, social, political and legal disparities, which put them at risk of default, generating, thus, their exclusion. Notwithstanding, education imposed by society, in this context, incorporates the idea of social integration through the acquisition of academic qualifications to be successful in society. For this investigation, legal and philosophical issues, as well as ethics of students in default, ethical and legal parameters as the dignity of the human person constitutionally guaranteed are relevant. However, there are contradictions resulting from this issue in light of the definition of how it is included in the Civil Code and the Code of Consumer Protection. The analysis clearly shows the inconsistencies between social goals and institutional means
id PUC_SP-1_8e131751037a05976f263981b4521b93
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/8681
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Roverati, Haydee Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255216E5Vasconcelos, Sílvia Andréia2016-04-26T20:29:26Z2015-03-312009-06-30Vasconcelos, Sílvia Andréia. Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro. 2009. 227 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681The research aims to determine the effectiveness of the right to education in Brazil. If on one hand the Constitution of the country requires the family, society and the State the duty to ensure access to education, on the other hand students are not guaranteed the necessary resources for the effective implementation of such access, as per economic, social, political and legal disparities, which put them at risk of default, generating, thus, their exclusion. Notwithstanding, education imposed by society, in this context, incorporates the idea of social integration through the acquisition of academic qualifications to be successful in society. For this investigation, legal and philosophical issues, as well as ethics of students in default, ethical and legal parameters as the dignity of the human person constitutionally guaranteed are relevant. However, there are contradictions resulting from this issue in light of the definition of how it is included in the Civil Code and the Code of Consumer Protection. The analysis clearly shows the inconsistencies between social goals and institutional meansA investigação objetiva apurar a efetividade do direito à educação na realidade brasileira. Se de um lado a Constituição do País impõe à família, à sociedade e ao Estado o dever de assegurar o acesso à educação, de outro, aos educandos não são garantidos os meios necessários para a efetiva realização de tal acesso, face aos descompassos econômicos, sociais, políticos e jurídicos, que os colocam em situação de inadimplência, gerando, pois, a sua exclusão. Não obstante, a educação imposta pela sociedade, nesse contexto incorpora a ideia de inserção social mediante a aquisição de títulos acadêmicos para haver sucesso na sociedade. Para essa apuração, relevantes as questões jurídicas e filosóficas, bem como éticas dos alunos inadimplentes, os parâmetros ético-jurídicos quanto à dignidade da pessoa humana constitucionalmente garantidos. Todavia, destacam-se as contradições consequentes da leitura da questão à luz a delimitação de como a presente questão se apresenta inserida nos âmbitos do Código Civil e do Código de Defesa do Consumidor. As análises evidenciam com nitidez as incongruências entre objetivos sociais e meios institucionaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/16520/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em DireitoPUC-SPBRFaculdade de DireitoAcesso à educaçãoEfetividadeInadimplênciaExclusãoDireito a educacao -- BrasilEducacao -- Brasil -- HistoriaRight to educationEffectivenessDefaultExclusionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITODa (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.txtSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.txtExtracted texttext/plain497579https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/3/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.txt78dc637280f81c6266702117bf208d57MD53ORIGINALSilvia Andreia Vasconcelos.pdfapplication/pdf1318413https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/1/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf16360e42bec75bfbc16d9a21514bfd5eMD51THUMBNAILSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.jpgSilvia Andreia Vasconcelos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3278https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/2/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.jpg1a6f34649297414c2a7af76332d66f0cMD52handle/86812022-08-22 18:11:39.65oai:repositorio.pucsp.br:handle/8681Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-22T21:11:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
title Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
spellingShingle Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
Vasconcelos, Sílvia Andréia
Acesso à educação
Efetividade
Inadimplência
Exclusão
Direito a educacao -- Brasil
Educacao -- Brasil -- Historia
Right to education
Effectiveness
Default
Exclusion
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
title_short Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
title_full Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
title_fullStr Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
title_full_unstemmed Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
title_sort Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro
author Vasconcelos, Sílvia Andréia
author_facet Vasconcelos, Sílvia Andréia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Roverati, Haydee Maria
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4255216E5
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Sílvia Andréia
contributor_str_mv Roverati, Haydee Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Acesso à educação
Efetividade
Inadimplência
Exclusão
Direito a educacao -- Brasil
Educacao -- Brasil -- Historia
topic Acesso à educação
Efetividade
Inadimplência
Exclusão
Direito a educacao -- Brasil
Educacao -- Brasil -- Historia
Right to education
Effectiveness
Default
Exclusion
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
dc.subject.eng.fl_str_mv Right to education
Effectiveness
Default
Exclusion
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
description The research aims to determine the effectiveness of the right to education in Brazil. If on one hand the Constitution of the country requires the family, society and the State the duty to ensure access to education, on the other hand students are not guaranteed the necessary resources for the effective implementation of such access, as per economic, social, political and legal disparities, which put them at risk of default, generating, thus, their exclusion. Notwithstanding, education imposed by society, in this context, incorporates the idea of social integration through the acquisition of academic qualifications to be successful in society. For this investigation, legal and philosophical issues, as well as ethics of students in default, ethical and legal parameters as the dignity of the human person constitutionally guaranteed are relevant. However, there are contradictions resulting from this issue in light of the definition of how it is included in the Civil Code and the Code of Consumer Protection. The analysis clearly shows the inconsistencies between social goals and institutional means
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-06-30
dc.date.available.fl_str_mv 2015-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T20:29:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Vasconcelos, Sílvia Andréia. Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro. 2009. 227 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681
identifier_str_mv Vasconcelos, Sílvia Andréia. Da (não)efetividade do direito à educação: o caso brasileiro. 2009. 227 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Direito
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Direito
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/3/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/1/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/8681/2/Silvia%20Andreia%20Vasconcelos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 78dc637280f81c6266702117bf208d57
16360e42bec75bfbc16d9a21514bfd5e
1a6f34649297414c2a7af76332d66f0c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277940390690816