A educação como práxis: fundamento da Psicologia sócio-histórica e da teoria educacional de Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mangiacavalli, Maria Angélica da Silveira Corrêa
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17127
Resumo: This work starts stating that Brazilian education is crossed by the split between manual and intellectual work, offering a one-sided education of children. Search subsidies to overcome this condition, putting on two theoretical frameworks dialogue, a psychology and other education, both concerned with social transformation and integral formation of man: the educational theory of Paulo Freire and the Socio-Historical Psychology. Therefore, elects five analytical categories: the subject , the work, the práxis, the autonomy and the social transformation. Highlights the analysis of praxis, as indissolubility between intellectual work and practical work material, and the omnilaterality as the core element of the other categories. The methodology used was the analysis of two works by Freire: Pedagogy of the Oppressed and Pedagogy of Autonomy in the light of these categories raised in the work of Vygotsky, particularly the book Educational Psychology. The relevance of this work is to collaborate with the possibility of overcoming the disciplinary divide between education and psychology, in order to align a branch of Socio-Historical Psychology, call Social Psychology of Education, when designing the revolutionary education as its praxis and omnilaterality as a regulatory idea. Thus, Freire's revolutionary education was established as a praxis of the Socio-Historical Psychology
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spelling Sawaia, Bader Burihanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4471235J2Mangiacavalli, Maria Angélica da Silveira Corrêa2016-04-29T13:31:20Z2015-11-032015-10-05Mangiacavalli, Maria Angélica da Silveira Corrêa. A educação como práxis: fundamento da Psicologia sócio-histórica e da teoria educacional de Paulo Freire. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17127This work starts stating that Brazilian education is crossed by the split between manual and intellectual work, offering a one-sided education of children. Search subsidies to overcome this condition, putting on two theoretical frameworks dialogue, a psychology and other education, both concerned with social transformation and integral formation of man: the educational theory of Paulo Freire and the Socio-Historical Psychology. Therefore, elects five analytical categories: the subject , the work, the práxis, the autonomy and the social transformation. Highlights the analysis of praxis, as indissolubility between intellectual work and practical work material, and the omnilaterality as the core element of the other categories. The methodology used was the analysis of two works by Freire: Pedagogy of the Oppressed and Pedagogy of Autonomy in the light of these categories raised in the work of Vygotsky, particularly the book Educational Psychology. The relevance of this work is to collaborate with the possibility of overcoming the disciplinary divide between education and psychology, in order to align a branch of Socio-Historical Psychology, call Social Psychology of Education, when designing the revolutionary education as its praxis and omnilaterality as a regulatory idea. Thus, Freire's revolutionary education was established as a praxis of the Socio-Historical PsychologyA presente dissertação parte da constatação de que a educação brasileira é atravessada pela cisão entre trabalho manual e intelectual, oferecendo uma formação unilateral da criança. Busca subsídios para a superação dessa condição, colocando em diálogo dois referenciais teóricos, um da psicologia e outro da educação, preocupados ambos com a transformação social e formação integral do homem: a teoria educacional de Paulo Freire e a Psicologia Sócio-Histórica. Para tanto, elege cinco categorias analíticas: o sujeito, o trabalho, a práxis, a autonomia e a transformação social. Destaca a análise da práxis, como indissolubilidade entre o trabalho intelectual e o trabalho prático material, e a omnilateralidade como elemento basilar das demais categorias. A metodologia utilizada foi a análise de duas obras de Freire: Pedagogia do Oprimido e Pedagogia da Autonomia à luz das mesmas categorias levantadas na obra de Vigotski, com destaque ao livro Psicologia Pedagógica. A relevância desta dissertação é a de colaborar com a possibilidade de superar a cisão disciplinar entre Educação e Psicologia, no sentido de alinhar uma vertente da Psicologia Sócio-Histórica, chamada Psicologia Social da Educação, ao conceber a educação revolucionária, como sua práxis e a omnilateralidade como sua ideia reguladora. Dessa forma, a educação revolucionária de Freire constitui-se como uma práxis da Psicologia Sócio-HistóricaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36024/Maria%20Angelica%20da%20Silveira%20Correa%20Mangiacavalli.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia SocialPUC-SPBRFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdePsicologia sócio-históricaTeoria educacional de Paulo FreirePráxisAutonomiaTransformação socialOmnilateralidadeSocio-historical PsychologyEducational theory of Paulo FreirePraxisAutonomySocial transformationOmnilaterality.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALA educação como práxis: fundamento da Psicologia sócio-histórica e da teoria educacional de Paulo FreireEducation as praxis: foundation of socio-historical Psychology and educational theory of Paulo Freireinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Angelica da Silveira Correa Mangiacavalli.pdf.txtMaria Angelica da Silveira Correa Mangiacavalli.pdf.txtExtracted texttext/plain280106https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17127/3/Maria%20Angelica%20da%20Silveira%20Correa%20Mangiacavalli.pdf.txt15cd87bd2ccbc9968920f0267b4a2841MD53ORIGINALMaria Angelica da Silveira Correa Mangiacavalli.pdfapplication/pdf860937https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17127/1/Maria%20Angelica%20da%20Silveira%20Correa%20Mangiacavalli.pdf109fb01e3705c3c9ffe8446efb0b9dadMD51THUMBNAILMaria Angelica da Silveira Correa Mangiacavalli.pdf.jpgMaria Angelica da Silveira Correa Mangiacavalli.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17127/2/Maria%20Angelica%20da%20Silveira%20Correa%20Mangiacavalli.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/171272022-04-28 00:58:46.515oai:repositorio.pucsp.br:handle/17127Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:58:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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