O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4296 |
Resumo: | This thesis aims at the study of the relations between the documentarian and his character. More specifically, it analyses the dialogue that is established between both parts. Underpinned by theories and concepts by Brazilian and foreign documentary genre scholars Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet and Bill Nichols , this work also examines the matter of the production of the documentary s truth, as such a meeting intermediated by the camera and proposed to a spectatorial reading could guarantee it. Inseparable from this first interrogation, there is a second one that refers to the witnessing subject s freedom and to the ethics of these exchanges. The selection of the corpus privileged those films which characters seem to have their singularities preserved in the situation of interaction in which they are engaged. Parallel to that and opportunely, a brief history of the documentary in Brazil, under the influx of Italian neorealism, direct cinema and cinema vérité, which molded in it its most remarkable features, is presented. Methodologically, it is a documental and bibliographical research. As a result, it is possible to assure that the corpus analysis especially of these two important examples of this genre, Viramundo (1965), by Geraldo Sarno, and Jogo de Cena (2007), by Eduardo Coutinho has evinced different models that present actors have to convey with words |
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Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4292238U8Pereira, Irislane Mendes2016-04-26T18:10:54Z2011-06-152011-05-13Pereira, Irislane Mendes. O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4296This thesis aims at the study of the relations between the documentarian and his character. More specifically, it analyses the dialogue that is established between both parts. Underpinned by theories and concepts by Brazilian and foreign documentary genre scholars Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet and Bill Nichols , this work also examines the matter of the production of the documentary s truth, as such a meeting intermediated by the camera and proposed to a spectatorial reading could guarantee it. Inseparable from this first interrogation, there is a second one that refers to the witnessing subject s freedom and to the ethics of these exchanges. The selection of the corpus privileged those films which characters seem to have their singularities preserved in the situation of interaction in which they are engaged. Parallel to that and opportunely, a brief history of the documentary in Brazil, under the influx of Italian neorealism, direct cinema and cinema vérité, which molded in it its most remarkable features, is presented. Methodologically, it is a documental and bibliographical research. As a result, it is possible to assure that the corpus analysis especially of these two important examples of this genre, Viramundo (1965), by Geraldo Sarno, and Jogo de Cena (2007), by Eduardo Coutinho has evinced different models that present actors have to convey with wordsA presente dissertação tem por objetivo o estudo das relações entre o documentarista e sua personagem. Trata-se, mais especificamente, de analisar o diálogo estabelecido entre ambas as partes. Apoiando-se nas teorias e conceitos de estudiosos brasileiros e estrangeiros do gênero documentário Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet e Bill Nichols , examina também a questão da produção da verdade do documentário, tal como este encontro intermediado pela câmera e proposto a uma leitura espectatorial a poderia garantir. Inseparável desta primeira interrogação, uma segunda refere-se à liberdade do sujeito depoente e à ética destas trocas. A seleção do corpus privilegiou aqueles filmes cujas personagens parecem ter suas singularidades preservadas na situação de interação em que estão engajadas. Em paralelo e por oportuno, apresenta-se também uma pequena historia do documentário no Brasil, sob os influxos do neo-realismo italiano, do cinema direto e do cinema verdade ou cinéma verité, que lhe imprimiram seus traços mais marcantes. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa documental e bibliográfica. Como resultado, pode-se afiançar que a análise do corpus notadamente destes importantes exemplares do gênero que são Viramundo (1965) de Geraldo Sarno e de Jogo de Cena (2007) de Eduardo Coutinho evidenciou diferentes modelos de condução da palavra pelos atores em presençaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13085/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoDocumentárioCinema documentárioCinema diretoCinema verdadeDocumentaryDocumentary cinemaDirect cinemaCinéma véritéCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentárioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTIrislane Mendes Pereira.pdf.txtIrislane Mendes Pereira.pdf.txtExtracted texttext/plain260421https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/3/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.txt6e228c357a285070b5bdd244409cf064MD53ORIGINALIrislane Mendes Pereira.pdfapplication/pdf1738149https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/1/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf56b495fdcbe0d5ab3fcc3a6285453694MD51THUMBNAILIrislane Mendes Pereira.pdf.jpgIrislane Mendes Pereira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/2/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/42962022-04-27 15:20:45.596oai:repositorio.pucsp.br:handle/4296Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:20:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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