O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Irislane Mendes
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4296
Resumo: This thesis aims at the study of the relations between the documentarian and his character. More specifically, it analyses the dialogue that is established between both parts. Underpinned by theories and concepts by Brazilian and foreign documentary genre scholars Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet and Bill Nichols , this work also examines the matter of the production of the documentary s truth, as such a meeting intermediated by the camera and proposed to a spectatorial reading could guarantee it. Inseparable from this first interrogation, there is a second one that refers to the witnessing subject s freedom and to the ethics of these exchanges. The selection of the corpus privileged those films which characters seem to have their singularities preserved in the situation of interaction in which they are engaged. Parallel to that and opportunely, a brief history of the documentary in Brazil, under the influx of Italian neorealism, direct cinema and cinema vérité, which molded in it its most remarkable features, is presented. Methodologically, it is a documental and bibliographical research. As a result, it is possible to assure that the corpus analysis especially of these two important examples of this genre, Viramundo (1965), by Geraldo Sarno, and Jogo de Cena (2007), by Eduardo Coutinho has evinced different models that present actors have to convey with words
id PUC_SP-1_954c38fd905b70d102a4530990bb8e9d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4296
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4292238U8Pereira, Irislane Mendes2016-04-26T18:10:54Z2011-06-152011-05-13Pereira, Irislane Mendes. O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4296This thesis aims at the study of the relations between the documentarian and his character. More specifically, it analyses the dialogue that is established between both parts. Underpinned by theories and concepts by Brazilian and foreign documentary genre scholars Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet and Bill Nichols , this work also examines the matter of the production of the documentary s truth, as such a meeting intermediated by the camera and proposed to a spectatorial reading could guarantee it. Inseparable from this first interrogation, there is a second one that refers to the witnessing subject s freedom and to the ethics of these exchanges. The selection of the corpus privileged those films which characters seem to have their singularities preserved in the situation of interaction in which they are engaged. Parallel to that and opportunely, a brief history of the documentary in Brazil, under the influx of Italian neorealism, direct cinema and cinema vérité, which molded in it its most remarkable features, is presented. Methodologically, it is a documental and bibliographical research. As a result, it is possible to assure that the corpus analysis especially of these two important examples of this genre, Viramundo (1965), by Geraldo Sarno, and Jogo de Cena (2007), by Eduardo Coutinho has evinced different models that present actors have to convey with wordsA presente dissertação tem por objetivo o estudo das relações entre o documentarista e sua personagem. Trata-se, mais especificamente, de analisar o diálogo estabelecido entre ambas as partes. Apoiando-se nas teorias e conceitos de estudiosos brasileiros e estrangeiros do gênero documentário Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet e Bill Nichols , examina também a questão da produção da verdade do documentário, tal como este encontro intermediado pela câmera e proposto a uma leitura espectatorial a poderia garantir. Inseparável desta primeira interrogação, uma segunda refere-se à liberdade do sujeito depoente e à ética destas trocas. A seleção do corpus privilegiou aqueles filmes cujas personagens parecem ter suas singularidades preservadas na situação de interação em que estão engajadas. Em paralelo e por oportuno, apresenta-se também uma pequena historia do documentário no Brasil, sob os influxos do neo-realismo italiano, do cinema direto e do cinema verdade ou cinéma verité, que lhe imprimiram seus traços mais marcantes. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa documental e bibliográfica. Como resultado, pode-se afiançar que a análise do corpus notadamente destes importantes exemplares do gênero que são Viramundo (1965) de Geraldo Sarno e de Jogo de Cena (2007) de Eduardo Coutinho evidenciou diferentes modelos de condução da palavra pelos atores em presençaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13085/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoDocumentárioCinema documentárioCinema diretoCinema verdadeDocumentaryDocumentary cinemaDirect cinemaCinéma véritéCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentárioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTIrislane Mendes Pereira.pdf.txtIrislane Mendes Pereira.pdf.txtExtracted texttext/plain260421https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/3/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.txt6e228c357a285070b5bdd244409cf064MD53ORIGINALIrislane Mendes Pereira.pdfapplication/pdf1738149https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/1/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf56b495fdcbe0d5ab3fcc3a6285453694MD51THUMBNAILIrislane Mendes Pereira.pdf.jpgIrislane Mendes Pereira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/2/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/42962022-04-27 15:20:45.596oai:repositorio.pucsp.br:handle/4296Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:20:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
title O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
spellingShingle O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
Pereira, Irislane Mendes
Documentário
Cinema documentário
Cinema direto
Cinema verdade
Documentary
Documentary cinema
Direct cinema
Cinéma vérité
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
title_full O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
title_fullStr O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
title_full_unstemmed O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
title_sort O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário
author Pereira, Irislane Mendes
author_facet Pereira, Irislane Mendes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4292238U8
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Irislane Mendes
contributor_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.subject.por.fl_str_mv Documentário
Cinema documentário
Cinema direto
Cinema verdade
topic Documentário
Cinema documentário
Cinema direto
Cinema verdade
Documentary
Documentary cinema
Direct cinema
Cinéma vérité
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Documentary
Documentary cinema
Direct cinema
Cinéma vérité
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This thesis aims at the study of the relations between the documentarian and his character. More specifically, it analyses the dialogue that is established between both parts. Underpinned by theories and concepts by Brazilian and foreign documentary genre scholars Fernão Pessoa Ramos, Jean-Claude Bernardet and Bill Nichols , this work also examines the matter of the production of the documentary s truth, as such a meeting intermediated by the camera and proposed to a spectatorial reading could guarantee it. Inseparable from this first interrogation, there is a second one that refers to the witnessing subject s freedom and to the ethics of these exchanges. The selection of the corpus privileged those films which characters seem to have their singularities preserved in the situation of interaction in which they are engaged. Parallel to that and opportunely, a brief history of the documentary in Brazil, under the influx of Italian neorealism, direct cinema and cinema vérité, which molded in it its most remarkable features, is presented. Methodologically, it is a documental and bibliographical research. As a result, it is possible to assure that the corpus analysis especially of these two important examples of this genre, Viramundo (1965), by Geraldo Sarno, and Jogo de Cena (2007), by Eduardo Coutinho has evinced different models that present actors have to convey with words
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-06-15
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:10:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pereira, Irislane Mendes. O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4296
identifier_str_mv Pereira, Irislane Mendes. O realizador e a personagem: relações intersubjetivas no processo criativo do documentário. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4296
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/3/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/1/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4296/2/Irislane%20Mendes%20Pereira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6e228c357a285070b5bdd244409cf064
56b495fdcbe0d5ab3fcc3a6285453694
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796126360010752