O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portugal, Mariá Noronha
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4742
Resumo: This Master s thesis arises from practical artistic experiences in improvisation and composition which question extant paradigms both of the history of musical communication as well as of common knowledge. Such assumptions include the autonomy of the musical text and the notion that musical communication is exclusively sensory. In affirming the hypothesis that all music experience is embodied and that musical meaning emerges from this connection to the body, this research brings to the musical field a discussion which combines theories of communication and cognitive sciences (corpomidia theory), stressing the need to include the body in these debates. To this end, five of the author s artistic experiences over the last thirteen years are analyzed, in addition to a theoretical corpus that considers both physicality, referentiality and spatiality as elements of musical experience (Cook, Smalley); as well as the importance of conceptual metaphor and embodied meaning as foundations of communication (Lakoff and Johnson, Katz and Greiner). The result raises preliminary questions that suggest new possibilities in the context of artistic creation and musical communication
id PUC_SP-1_9979f24c0293d59b8f225160b0e1ef46
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4742
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Greiner, ChristinePortugal, Mariá Noronha2016-04-26T18:15:22Z2016-01-142015-12-11Portugal, Mariá Noronha. The body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaning. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4742This Master s thesis arises from practical artistic experiences in improvisation and composition which question extant paradigms both of the history of musical communication as well as of common knowledge. Such assumptions include the autonomy of the musical text and the notion that musical communication is exclusively sensory. In affirming the hypothesis that all music experience is embodied and that musical meaning emerges from this connection to the body, this research brings to the musical field a discussion which combines theories of communication and cognitive sciences (corpomidia theory), stressing the need to include the body in these debates. To this end, five of the author s artistic experiences over the last thirteen years are analyzed, in addition to a theoretical corpus that considers both physicality, referentiality and spatiality as elements of musical experience (Cook, Smalley); as well as the importance of conceptual metaphor and embodied meaning as foundations of communication (Lakoff and Johnson, Katz and Greiner). The result raises preliminary questions that suggest new possibilities in the context of artistic creation and musical communicationEsta dissertação de mestrado nasce de experiências práticas de improvisação e composição que questionam paradigmas presentes tanto na história da linguagem musical como no senso comum, como, por exemplo, a autonomia da música e sua comunicação exclusivmente sensível. Ao afirmar a hipótese de que toda experiência musical constitui-se corporalmente e que é a partir dessa conexão que emergem os seus significados, esta pesquisa traz para o campo musical discussões que aliam teorias da comunicação e ciências cognitivas (teoria corpomídia), insistindo na necessidade de incluir o corpo nestes debates. Para tanto, são analisadas cinco experiências artísticas realizadas pela autora nos últimos 13 anos, relacionadas a um escopo teórico que evidencia: a fisicalidade, a referencialidade e a espacialidade como elementos da experiência musical (espectromorfologia de Smalley, 1997); e a metáfora e o significado corporificado como fundamentos da comunicação (Lakoff e Johnson, 1980; Katz e Greiner, 2005). O resultado esperado é um levantamento preliminar de questões que apontem para novas possibilidades no âmbito da criação e da comunicação musicalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13160/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoLinguagem musicalMetáforaCorpomídiaMusic languageMetaphorCorpomidiaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musicalThe body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaninginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Noronha Portugal.pdf.txtMaria Noronha Portugal.pdf.txtExtracted texttext/plain207735https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/3/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.txte0a44437b7e4bfd5ebc030867254f519MD53ORIGINALMaria Noronha Portugal.pdfapplication/pdf8425273https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/1/Maria%20Noronha%20Portugal.pdff08951b156781d7fe6f8fab7ebdea210MD51THUMBNAILMaria Noronha Portugal.pdf.jpgMaria Noronha Portugal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3575https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/2/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.jpgbbf45af0460a1480f3353e4cb96f810fMD52handle/47422022-04-28 19:05:22.512oai:repositorio.pucsp.br:handle/4742Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:05:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaning
title O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
spellingShingle O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
Portugal, Mariá Noronha
Linguagem musical
Metáfora
Corpomídia
Music language
Metaphor
Corpomidia
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
title_full O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
title_fullStr O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
title_full_unstemmed O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
title_sort O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
author Portugal, Mariá Noronha
author_facet Portugal, Mariá Noronha
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Greiner, Christine
dc.contributor.author.fl_str_mv Portugal, Mariá Noronha
contributor_str_mv Greiner, Christine
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem musical
Metáfora
Corpomídia
topic Linguagem musical
Metáfora
Corpomídia
Music language
Metaphor
Corpomidia
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Music language
Metaphor
Corpomidia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This Master s thesis arises from practical artistic experiences in improvisation and composition which question extant paradigms both of the history of musical communication as well as of common knowledge. Such assumptions include the autonomy of the musical text and the notion that musical communication is exclusively sensory. In affirming the hypothesis that all music experience is embodied and that musical meaning emerges from this connection to the body, this research brings to the musical field a discussion which combines theories of communication and cognitive sciences (corpomidia theory), stressing the need to include the body in these debates. To this end, five of the author s artistic experiences over the last thirteen years are analyzed, in addition to a theoretical corpus that considers both physicality, referentiality and spatiality as elements of musical experience (Cook, Smalley); as well as the importance of conceptual metaphor and embodied meaning as foundations of communication (Lakoff and Johnson, Katz and Greiner). The result raises preliminary questions that suggest new possibilities in the context of artistic creation and musical communication
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-12-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:15:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-01-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Portugal, Mariá Noronha. The body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaning. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4742
identifier_str_mv Portugal, Mariá Noronha. The body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaning. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4742
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/3/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/1/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/2/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e0a44437b7e4bfd5ebc030867254f519
f08951b156781d7fe6f8fab7ebdea210
bbf45af0460a1480f3353e4cb96f810f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277975409983488