O corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musical
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4742 |
Resumo: | This Master s thesis arises from practical artistic experiences in improvisation and composition which question extant paradigms both of the history of musical communication as well as of common knowledge. Such assumptions include the autonomy of the musical text and the notion that musical communication is exclusively sensory. In affirming the hypothesis that all music experience is embodied and that musical meaning emerges from this connection to the body, this research brings to the musical field a discussion which combines theories of communication and cognitive sciences (corpomidia theory), stressing the need to include the body in these debates. To this end, five of the author s artistic experiences over the last thirteen years are analyzed, in addition to a theoretical corpus that considers both physicality, referentiality and spatiality as elements of musical experience (Cook, Smalley); as well as the importance of conceptual metaphor and embodied meaning as foundations of communication (Lakoff and Johnson, Katz and Greiner). The result raises preliminary questions that suggest new possibilities in the context of artistic creation and musical communication |
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Greiner, ChristinePortugal, Mariá Noronha2016-04-26T18:15:22Z2016-01-142015-12-11Portugal, Mariá Noronha. The body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaning. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4742This Master s thesis arises from practical artistic experiences in improvisation and composition which question extant paradigms both of the history of musical communication as well as of common knowledge. Such assumptions include the autonomy of the musical text and the notion that musical communication is exclusively sensory. In affirming the hypothesis that all music experience is embodied and that musical meaning emerges from this connection to the body, this research brings to the musical field a discussion which combines theories of communication and cognitive sciences (corpomidia theory), stressing the need to include the body in these debates. To this end, five of the author s artistic experiences over the last thirteen years are analyzed, in addition to a theoretical corpus that considers both physicality, referentiality and spatiality as elements of musical experience (Cook, Smalley); as well as the importance of conceptual metaphor and embodied meaning as foundations of communication (Lakoff and Johnson, Katz and Greiner). The result raises preliminary questions that suggest new possibilities in the context of artistic creation and musical communicationEsta dissertação de mestrado nasce de experiências práticas de improvisação e composição que questionam paradigmas presentes tanto na história da linguagem musical como no senso comum, como, por exemplo, a autonomia da música e sua comunicação exclusivmente sensível. Ao afirmar a hipótese de que toda experiência musical constitui-se corporalmente e que é a partir dessa conexão que emergem os seus significados, esta pesquisa traz para o campo musical discussões que aliam teorias da comunicação e ciências cognitivas (teoria corpomídia), insistindo na necessidade de incluir o corpo nestes debates. Para tanto, são analisadas cinco experiências artísticas realizadas pela autora nos últimos 13 anos, relacionadas a um escopo teórico que evidencia: a fisicalidade, a referencialidade e a espacialidade como elementos da experiência musical (espectromorfologia de Smalley, 1997); e a metáfora e o significado corporificado como fundamentos da comunicação (Lakoff e Johnson, 1980; Katz e Greiner, 2005). O resultado esperado é um levantamento preliminar de questões que apontem para novas possibilidades no âmbito da criação e da comunicação musicalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13160/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoLinguagem musicalMetáforaCorpomídiaMusic languageMetaphorCorpomidiaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO corpo e seus processos de comunicação na constituição do significado musicalThe body and its processes of comunnication in the constitution of musical meaninginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Noronha Portugal.pdf.txtMaria Noronha Portugal.pdf.txtExtracted texttext/plain207735https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/3/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.txte0a44437b7e4bfd5ebc030867254f519MD53ORIGINALMaria Noronha Portugal.pdfapplication/pdf8425273https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/1/Maria%20Noronha%20Portugal.pdff08951b156781d7fe6f8fab7ebdea210MD51THUMBNAILMaria Noronha Portugal.pdf.jpgMaria Noronha Portugal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3575https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4742/2/Maria%20Noronha%20Portugal.pdf.jpgbbf45af0460a1480f3353e4cb96f810fMD52handle/47422022-04-28 19:05:22.512oai:repositorio.pucsp.br:handle/4742Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:05:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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