Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097 |
Resumo: | This study is about the urgency of an ethical and aesthetically mindful School for the humans who compose it. It s based on the indigenous myth of The Stone Home , of the Mỹky people. In this myth, House and Way appear like archetypes that intertwine themselves with the stillness and the wager, as who s dreaming of Walking from the Home to the hope that will be the construction of the coziness. The desire inside this work is a School that can be a cozy place. In this School, living together with the Other, we wagered in the not-yet dream, that will only be extant, if we leave Home and, from it, start an ethical-aesthetical way of living. The School is the necessary ethos of developing life in its totality; it is the Home from where students gaze at the way and build possible dreams, pro-ject the possible Utopia. Finally, a curriculum that rouse to the delight, then the desire of this Walking will be, itself, Aesthetic. Otherwise, it will not be creative Walking, it will be blunting. Similarly, the aesthetical dimension is, necessarily, an opened Way; it is curriculum. Walking is aesthetically building curriculum. This work´s purpose is to transform curriculum into verb and it is certain that it will be ethos for the tempting action of the human way of being educated and educator |
id |
PUC_SP-1_9ccbfa7288d179380a74458bc64586ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10097 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4267536U7Souza, Francisco Josivan de2016-04-27T14:32:22Z2013-07-192008-11-26Souza, Francisco Josivan de. Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097This study is about the urgency of an ethical and aesthetically mindful School for the humans who compose it. It s based on the indigenous myth of The Stone Home , of the Mỹky people. In this myth, House and Way appear like archetypes that intertwine themselves with the stillness and the wager, as who s dreaming of Walking from the Home to the hope that will be the construction of the coziness. The desire inside this work is a School that can be a cozy place. In this School, living together with the Other, we wagered in the not-yet dream, that will only be extant, if we leave Home and, from it, start an ethical-aesthetical way of living. The School is the necessary ethos of developing life in its totality; it is the Home from where students gaze at the way and build possible dreams, pro-ject the possible Utopia. Finally, a curriculum that rouse to the delight, then the desire of this Walking will be, itself, Aesthetic. Otherwise, it will not be creative Walking, it will be blunting. Similarly, the aesthetical dimension is, necessarily, an opened Way; it is curriculum. Walking is aesthetically building curriculum. This work´s purpose is to transform curriculum into verb and it is certain that it will be ethos for the tempting action of the human way of being educated and educatorEste é um trabalho acerca da premência de uma Escola ética e esteticamente atenta para os humanos que a compõem. Parte do mito indígena da Casa da Pedra, do povo Mỹky. Neste mito, Casa e Caminho aparecem como arquétipos que se entrelaçam com a quietude e a aposta, como quem sonha, da Casa, Caminhar para a esperança, que será a construção do aconchego. O que se deseja neste trabalho é uma Escola que seja espaço aconchegante. Nessa Escola, convivendo com o Outro, apostemos no sonho que ainda-não-é e que só será se sairmos da Casa e, a partir dela, vivermos ético-esteticamente. A Escola é o necessário ethos de realização do desenvolvimento da vida em sua integralidade; é a Casa de onde educandos miram o estradar e criam os sonhos possíveis, pro-jetam a utopia possível. Finalmente, um currículo que provoque o encantamento e o desejo do Caminhar será, em-si, Estético. Do contrário, não será Caminhar criativo, mas embotamento. Da mesma forma, a dimensão estética é, necessariamente, Caminho aberto; é currículo. Caminhar é fazer currículo esteticamente. Este trabalho propõe transformar o currículo em verbo e está certo que será ethos para a ação sedutora do humano-educando-educadorConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22156/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducação e vidaMito indígena MỹkyCasa caminhoÉtica da libertaçãoIndios Mynky -- Religiao e mitologiaCurriculosEticaEsteticaCurriculumEducation and lifeNative Mỹky mythHome and wayEthics of liberationAestheticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCasa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente interculturalHome and way in the Mỹky origin myth: for an ethical and esthetically intercultural curriculuminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFrancisco Josivan de Souza.pdf.txtFrancisco Josivan de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain282250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/3/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.txtfa404c2a88cc714ad4a294448314ab37MD53ORIGINALFrancisco Josivan de Souza.pdfapplication/pdf935050https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/1/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf71ef1c3e293a2929f04419023c4aecffMD51THUMBNAILFrancisco Josivan de Souza.pdf.jpgFrancisco Josivan de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/2/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.jpge5cd1911584145a11768739e25381581MD52handle/100972022-04-28 02:47:58.375oai:repositorio.pucsp.br:handle/10097Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T05:47:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Home and way in the Mỹky origin myth: for an ethical and esthetically intercultural curriculum |
title |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
spellingShingle |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural Souza, Francisco Josivan de Educação e vida Mito indígena Mỹ ky Casa caminho Ética da libertação Indios Mynky -- Religiao e mitologia Curriculos Etica Estetica Curriculum Education and life Native Mỹ ky myth Home and way Ethics of liberation Aesthetics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
title_full |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
title_fullStr |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
title_full_unstemmed |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
title_sort |
Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural |
author |
Souza, Francisco Josivan de |
author_facet |
Souza, Francisco Josivan de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4267536U7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Francisco Josivan de |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação e vida Mito indígena Mỹ ky Casa caminho Ética da libertação Indios Mynky -- Religiao e mitologia Curriculos Etica Estetica |
topic |
Educação e vida Mito indígena Mỹ ky Casa caminho Ética da libertação Indios Mynky -- Religiao e mitologia Curriculos Etica Estetica Curriculum Education and life Native Mỹ ky myth Home and way Ethics of liberation Aesthetics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Education and life Native Mỹ ky myth Home and way Ethics of liberation Aesthetics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study is about the urgency of an ethical and aesthetically mindful School for the humans who compose it. It s based on the indigenous myth of The Stone Home , of the Mỹky people. In this myth, House and Way appear like archetypes that intertwine themselves with the stillness and the wager, as who s dreaming of Walking from the Home to the hope that will be the construction of the coziness. The desire inside this work is a School that can be a cozy place. In this School, living together with the Other, we wagered in the not-yet dream, that will only be extant, if we leave Home and, from it, start an ethical-aesthetical way of living. The School is the necessary ethos of developing life in its totality; it is the Home from where students gaze at the way and build possible dreams, pro-ject the possible Utopia. Finally, a curriculum that rouse to the delight, then the desire of this Walking will be, itself, Aesthetic. Otherwise, it will not be creative Walking, it will be blunting. Similarly, the aesthetical dimension is, necessarily, an opened Way; it is curriculum. Walking is aesthetically building curriculum. This work´s purpose is to transform curriculum into verb and it is certain that it will be ethos for the tempting action of the human way of being educated and educator |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Francisco Josivan de. Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097 |
identifier_str_mv |
Souza, Francisco Josivan de. Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/3/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/1/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/2/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa404c2a88cc714ad4a294448314ab37 71ef1c3e293a2929f04419023c4aecff e5cd1911584145a11768739e25381581 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277857707327488 |