"Esculpir em argila": Albert Camus uma estética da existência
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11802 |
Resumo: | The present study aims to reveal the existential analysis undertaken by Albert Camus in sight of the constitution, in his thought, of an éthos that corresponds to the therms of the human demand for sense that is recognized as frustrated. Since his essay Le Mythe de Sisyphe posits as its fundamental problem the suicide as a possible action originated from the question for the sense of the existence, we must follow the development of the camusian construction of his anthropological discourse which has as its centre the notion of Passion in its three expressions -, as well as on the human condition that shows itself as opposite to the complete achievement of the human desire, featuring human experience as Absurd. Therefore, the question for the legitimacy of the suicide becomes even more radical. However, the distinguishing mark of the camusian thought is exactly the disbelief towards the human condition but an affirmation of the human desire for sense. Thus, after the invalidation of the suicide as a correlative práxis to the observation of the existential absurdity, it is necessary to develop an ethos of simultaneously confrontation of the human condition based on a deep acceptance of the Passion. Therefore, we follow the analysis of the three types or figures that express such attitude towards that one which, for Camus, properly embodies all the demands and limits of human Revolt: The Artist-Creator whose actions identifies fully with the revolted one s in the task of assynthotically modeling his existential experience intending to correct, within its own limits, the absurd condition, making the proposed camusian éthos for excelence an authentic aesthetic of the existence |
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Since his essay Le Mythe de Sisyphe posits as its fundamental problem the suicide as a possible action originated from the question for the sense of the existence, we must follow the development of the camusian construction of his anthropological discourse which has as its centre the notion of Passion in its three expressions -, as well as on the human condition that shows itself as opposite to the complete achievement of the human desire, featuring human experience as Absurd. Therefore, the question for the legitimacy of the suicide becomes even more radical. However, the distinguishing mark of the camusian thought is exactly the disbelief towards the human condition but an affirmation of the human desire for sense. Thus, after the invalidation of the suicide as a correlative práxis to the observation of the existential absurdity, it is necessary to develop an ethos of simultaneously confrontation of the human condition based on a deep acceptance of the Passion. Therefore, we follow the analysis of the three types or figures that express such attitude towards that one which, for Camus, properly embodies all the demands and limits of human Revolt: The Artist-Creator whose actions identifies fully with the revolted one s in the task of assynthotically modeling his existential experience intending to correct, within its own limits, the absurd condition, making the proposed camusian éthos for excelence an authentic aesthetic of the existenceEste trabalho tem por objetivo explicitar a análise existencial empreendida por Albert Camus em vista da constituição, em seu pensamento, de um éthos que seja correspondente aos termos da demanda humana por sentido que se reconhece como frustrada. Dado que seu ensaio Le mythe de Sisyphe postula como problema fundamental o suicídio como possível atitude derivada da pergunta pelo sentido da existência, devemos acompanhar o desenvolvimento da construção do discurso antropológico camusiano que possui como seu centro a noção de Passion em suas três manifestações , bem como sobre a condição humana que se mostra oposta à efetivação completa do desejo humano, configurando a experiência do homem como Absurda. Assim, a pergunta pela legitimidade do suicídio se radicaliza ainda mais. Entretanto, a marca do pensamento camusiano é justamente a descrença para com a condição do homem mas uma afirmação do valor do desejo humano por sentido. Dessa forma, após a refutação do suicídio como práxis correlata à constatação de absurdidade existencial, há a necessidade de se elaborar um éthos de simultâneo enfrentamento da condição humana a partir de uma aceitação profunda da Passion. Com isso, seguimos as análises dos tipos ou figuras que manifestam tal postura até aquela que para Camus encarna propriamente todas as exigências e limites da Revolta humana: o Artista-Criador cujo fazer se identifica plenamente com o do revoltado na tarefa de modelar assintoticamente sua experiência existencial a fim de corrigir, dentro de seu limites próprios, a condição absurda, fazendo da proposta de éthos camusiana por excelência uma autêntica estética da existênciaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24554/Gabriel%20Ferreira%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaExistênciaCamus, albert -- 1913-1960 -- Critica e interpretacaoEticaEsteticaOntologiaEthicsAestheticExistenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA"Esculpir em argila": Albert Camus uma estética da existênciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGabriel Ferreira da Silva.pdf.txtGabriel Ferreira da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain261011https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11802/3/Gabriel%20Ferreira%20da%20Silva.pdf.txted65896a3abadf9b7e56f8f81649d8aeMD53ORIGINALGabriel Ferreira da Silva.pdfapplication/pdf726534https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11802/1/Gabriel%20Ferreira%20da%20Silva.pdf92f9c566b8707004c645fea038abb51aMD51THUMBNAILGabriel Ferreira da Silva.pdf.jpgGabriel Ferreira da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2873https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11802/2/Gabriel%20Ferreira%20da%20Silva.pdf.jpgfaec624083049ec4e38f6e7f0881d3e9MD52handle/118022022-04-28 07:59:43.349oai:repositorio.pucsp.br:handle/11802Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:59:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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