Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26517 |
Resumo: | This research focuses on the cultural actions of the Sociocultural Work with Refugees, developed in Sesc SP. It seeks to analyze and understand the curricular proposal of the cultural actions on the theme immigration and refuge which are taken place in the institution. Furthermore, it intends to identify how Sesc SP base its actions on the concept of non-formal education. It also investigates how the concept of reception and protagonism is developed in these actions. To this end, it is based on the comprehension of identity, cultural diversity and human rights and its contribution to the construction of a dialogical, democratic and intercultural curriculum. The theoretical framework has as main references the following authors: Maria da Glória Gohn, Paulo Freire, Michael Apple, Vera Maria Candau and Antônio Flávio Moreira. The methodology is based on Laurence Bardin’s content analysis. This study expects to present results which can contribute to welcoming and protagonism projects which are suitable for immigrants and refugees in institutions similar to Sesc SP and in schools, especially in public education |
id |
PUC_SP-1_a4b708bcd40daa80b86892472f1ca6fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26517 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, Alipiohttp://lattes.cnpq.br/7969272872511400http://lattes.cnpq.br/7800690293725134Centofante, Sara Regina2022-07-04T15:50:18Z2022-07-04T15:50:18Z2022-05-16Centofante, Sara Regina. Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26517This research focuses on the cultural actions of the Sociocultural Work with Refugees, developed in Sesc SP. It seeks to analyze and understand the curricular proposal of the cultural actions on the theme immigration and refuge which are taken place in the institution. Furthermore, it intends to identify how Sesc SP base its actions on the concept of non-formal education. It also investigates how the concept of reception and protagonism is developed in these actions. To this end, it is based on the comprehension of identity, cultural diversity and human rights and its contribution to the construction of a dialogical, democratic and intercultural curriculum. The theoretical framework has as main references the following authors: Maria da Glória Gohn, Paulo Freire, Michael Apple, Vera Maria Candau and Antônio Flávio Moreira. The methodology is based on Laurence Bardin’s content analysis. This study expects to present results which can contribute to welcoming and protagonism projects which are suitable for immigrants and refugees in institutions similar to Sesc SP and in schools, especially in public educationEsta pesquisa tem como foco as ações culturais do Trabalho Sociocultural com Refugiados, desenvolvido no Serviço Social do Comércio de São Paulo (Sesc SP), buscando analisar e compreender a proposta curricular das ações culturais do Sesc SP na temática imigração e refúgio. Para além disso, tem a intenção de identificar como a atuação desta instituição cultural está fundamentada na concepção de educação não formal. Trata também de investigar como o conceito de acolhimento e protagonismo é desenvolvido nessas ações. Para tal, sua base se dá na compreensão da identidade, da diversidade cultural e dos direitos humanos, e sua contribuição para a construção de um currículo dialógico, democrático e intercultural. Como referencial teórico, destacam-se: Maria da Glória Gohn, Paulo Freire, Michael Apple, Vera Maria Candau e Antônio Flávio Moreira. A metodologia está pautada na análise de conteúdo de Laurence Bardin. A expectativa de resultados do estudo é contribuir para projetos de acolhimento e protagonismo adequados a imigrantes e refugiados em instituições similares ao Sesc SP e em escolas, especialmente da rede públicaporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículoEducação não formalInterculturalidadeRefugiadosImigrantesCurriculumNon-formal educationInterculturalityRefugeesImmigrantsImigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo interculturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSara Regina Centofante.pdfapplication/pdf2708293https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/1/Sara%20Regina%20Centofante.pdf5a7440a3846bafee329995bff802a9f6MD51Sara Regina Centofante - Errata.pdfSara Regina Centofante - Errata.pdfapplication/pdf190313https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/4/Sara%20Regina%20Centofante%20-%20Errata.pdf6d52d9c88912f5b91ffe580fdd8857d8MD54TEXTSara Regina Centofante.pdf.txtSara Regina Centofante.pdf.txtExtracted texttext/plain227326https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/2/Sara%20Regina%20Centofante.pdf.txte88747b2290577dbae3d1cad44e9aa9cMD52Sara Regina Centofante - Errata.pdf.txtSara Regina Centofante - Errata.pdf.txtExtracted texttext/plain1016https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/5/Sara%20Regina%20Centofante%20-%20Errata.pdf.txt52acd7558040ed91045d24c10f3235acMD55THUMBNAILSara Regina Centofante.pdf.jpgSara Regina Centofante.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1171https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/3/Sara%20Regina%20Centofante.pdf.jpg52782fbd877e50a2edcde15a84a8e053MD53Sara Regina Centofante - Errata.pdf.jpgSara Regina Centofante - Errata.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1423https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/6/Sara%20Regina%20Centofante%20-%20Errata.pdf.jpg41daaa98fdf8642ab9665d6c4a78daa0MD56handle/265172023-06-27 11:58:36.806oai:repositorio.pucsp.br:handle/26517Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-27T14:58:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
title |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
spellingShingle |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural Centofante, Sara Regina CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Currículo Educação não formal Interculturalidade Refugiados Imigrantes Curriculum Non-formal education Interculturality Refugees Immigrants |
title_short |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
title_full |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
title_fullStr |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
title_full_unstemmed |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
title_sort |
Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural |
author |
Centofante, Sara Regina |
author_facet |
Centofante, Sara Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7969272872511400 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7800690293725134 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Centofante, Sara Regina |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Currículo Educação não formal Interculturalidade Refugiados Imigrantes Curriculum Non-formal education Interculturality Refugees Immigrants |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Educação não formal Interculturalidade Refugiados Imigrantes |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Non-formal education Interculturality Refugees Immigrants |
description |
This research focuses on the cultural actions of the Sociocultural Work with Refugees, developed in Sesc SP. It seeks to analyze and understand the curricular proposal of the cultural actions on the theme immigration and refuge which are taken place in the institution. Furthermore, it intends to identify how Sesc SP base its actions on the concept of non-formal education. It also investigates how the concept of reception and protagonism is developed in these actions. To this end, it is based on the comprehension of identity, cultural diversity and human rights and its contribution to the construction of a dialogical, democratic and intercultural curriculum. The theoretical framework has as main references the following authors: Maria da Glória Gohn, Paulo Freire, Michael Apple, Vera Maria Candau and Antônio Flávio Moreira. The methodology is based on Laurence Bardin’s content analysis. This study expects to present results which can contribute to welcoming and protagonism projects which are suitable for immigrants and refugees in institutions similar to Sesc SP and in schools, especially in public education |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-07-04T15:50:18Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-07-04T15:50:18Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-05-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Centofante, Sara Regina. Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26517 |
identifier_str_mv |
Centofante, Sara Regina. Imigração e refúgio: as ações culturais desenvolvidas nas unidades do SESC São Paulo e sua contribuição para a construção de um currículo intercultural. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26517 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/1/Sara%20Regina%20Centofante.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/4/Sara%20Regina%20Centofante%20-%20Errata.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/2/Sara%20Regina%20Centofante.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/5/Sara%20Regina%20Centofante%20-%20Errata.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/3/Sara%20Regina%20Centofante.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26517/6/Sara%20Regina%20Centofante%20-%20Errata.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5a7440a3846bafee329995bff802a9f6 6d52d9c88912f5b91ffe580fdd8857d8 e88747b2290577dbae3d1cad44e9aa9c 52acd7558040ed91045d24c10f3235ac 52782fbd877e50a2edcde15a84a8e053 41daaa98fdf8642ab9665d6c4a78daa0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277900205064192 |