O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerreiro, Giovanni Pampolha
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41273
Resumo: This research was carried out with the aim of investigating the formative potential of the non-fiction novel by adopting Plano de Ataque, by Ivan Sant’Anna, as primary source. To this end, a content analysis was carried out based on textual characteristics of the object, in addition to an interpretation based on what the selected book stimulates. The research proposes a critical outline about traces of the way in which narrative journalism reports historical events like the attacks of September 11th, 2001, using the optics of formation and pseudoformation. The results analyzed through basic concepts of the Critical Theory of Society point to a format with both formative potential, with the understanding that the non-fiction novel is under the logic of the Culture Industry. So, it’s understood that the immanent patterns of the non-fiction novel can be unexplored links between communication and education, objectivity and subjectivity
id PUC_SP-1_a6eabee4cd2065ddaeedc0b6f71ac20d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/41273
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sass, Odairhttp://lattes.cnpq.br/9818968963379578http://lattes.cnpq.br/6370896090778053Guerreiro, Giovanni Pampolha2024-04-12T13:44:49Z2024-04-12T13:44:49Z2024-03-08Guerreiro, Giovanni Pampolha. O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo. 2024. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41273This research was carried out with the aim of investigating the formative potential of the non-fiction novel by adopting Plano de Ataque, by Ivan Sant’Anna, as primary source. To this end, a content analysis was carried out based on textual characteristics of the object, in addition to an interpretation based on what the selected book stimulates. The research proposes a critical outline about traces of the way in which narrative journalism reports historical events like the attacks of September 11th, 2001, using the optics of formation and pseudoformation. The results analyzed through basic concepts of the Critical Theory of Society point to a format with both formative potential, with the understanding that the non-fiction novel is under the logic of the Culture Industry. So, it’s understood that the immanent patterns of the non-fiction novel can be unexplored links between communication and education, objectivity and subjectivityEsta pesquisa foi realizada com o objetivo de investigar o potencial formativo do livro-reportagem adotando como fonte primária a obra Plano de Ataque, de Ivan Sant’Anna. Para tanto, foi realizada uma análise de conteúdo com base em características textuais do objeto, além de uma interpretação dos estímulos apresentados na obra selecionada. A pesquisa propõe um esboço crítico sobre os rastros deixados pela forma com que o jornalismo de fôlego relata eventos históricos como os atentados de 11 de setembro de 2001, sob a ótica da formação e da pseudoformação. Os resultados analisados com base em conceitos básicos da Teoria Crítica da Sociedade apontaram para um formato com potencial formativo, sob o entendimento de que o livro-reportagem está sob a lógica da Indústria Cultural. Assim, entende-se que os padrões imanentes do livro-reportagem podem ser elos entre comunicação e educação, objetividade e subjetividadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducaçãoLivro-reportagemJornalismoFormaçãoIndústria CulturalEducationNon-fiction novelJournalismFormationCulture IndustryO potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGiovanni Pampolha Guerreiro.pdfapplication/pdf863462https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41273/1/Giovanni%20Pampolha%20Guerreiro.pdf1ac9cc5870cf625bb8a28699cb67d2a7MD51TEXTGiovanni Pampolha Guerreiro.pdf.txtGiovanni Pampolha Guerreiro.pdf.txtExtracted texttext/plain234915https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41273/2/Giovanni%20Pampolha%20Guerreiro.pdf.txt29ad3304eaddf3b7fc08145a8ac88acaMD52THUMBNAILGiovanni Pampolha Guerreiro.pdf.jpgGiovanni Pampolha Guerreiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1225https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41273/3/Giovanni%20Pampolha%20Guerreiro.pdf.jpg267536a1cd8f1af80c235637a2ea5585MD53handle/412732024-04-13 01:04:24.448oai:repositorio.pucsp.br:handle/41273Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-04-13T04:04:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
title O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
spellingShingle O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
Guerreiro, Giovanni Pampolha
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Educação
Livro-reportagem
Jornalismo
Formação
Indústria Cultural
Education
Non-fiction novel
Journalism
Formation
Culture Industry
title_short O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
title_full O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
title_fullStr O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
title_full_unstemmed O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
title_sort O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo
author Guerreiro, Giovanni Pampolha
author_facet Guerreiro, Giovanni Pampolha
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sass, Odair
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9818968963379578
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6370896090778053
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerreiro, Giovanni Pampolha
contributor_str_mv Sass, Odair
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Educação
Livro-reportagem
Jornalismo
Formação
Indústria Cultural
Education
Non-fiction novel
Journalism
Formation
Culture Industry
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Livro-reportagem
Jornalismo
Formação
Indústria Cultural
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Non-fiction novel
Journalism
Formation
Culture Industry
description This research was carried out with the aim of investigating the formative potential of the non-fiction novel by adopting Plano de Ataque, by Ivan Sant’Anna, as primary source. To this end, a content analysis was carried out based on textual characteristics of the object, in addition to an interpretation based on what the selected book stimulates. The research proposes a critical outline about traces of the way in which narrative journalism reports historical events like the attacks of September 11th, 2001, using the optics of formation and pseudoformation. The results analyzed through basic concepts of the Critical Theory of Society point to a format with both formative potential, with the understanding that the non-fiction novel is under the logic of the Culture Industry. So, it’s understood that the immanent patterns of the non-fiction novel can be unexplored links between communication and education, objectivity and subjectivity
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-04-12T13:44:49Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-04-12T13:44:49Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-03-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Guerreiro, Giovanni Pampolha. O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo. 2024. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41273
identifier_str_mv Guerreiro, Giovanni Pampolha. O potencial formativo do livro-reportagem: plano de ataque e os padrões da história narrada pelo jornalismo. 2024. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41273/1/Giovanni%20Pampolha%20Guerreiro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41273/2/Giovanni%20Pampolha%20Guerreiro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41273/3/Giovanni%20Pampolha%20Guerreiro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1ac9cc5870cf625bb8a28699cb67d2a7
29ad3304eaddf3b7fc08145a8ac88aca
267536a1cd8f1af80c235637a2ea5585
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796139366547456