Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaparin, Rogério Osvaldo
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853
Resumo: This study aims to investigate the students' conceptions of a first year high school on the concept of divisibility of natural numbers. The relevance of this study is the importance that, according to Campbell and Zazkis (1996) and Resende (2007), has the divisibility concepts relevant in the development of mathematical thinking, in research activities at any level of education, identification and pattern recognition, in the formulation of conjectures and especially in solving problems. To achieve this I used as the theoretical APOS Theory to analyze the protocols, Sfard in formulating the idea of design and research Rina Zazkis building activities. To collect the data I have chosen a didactic sequence consists of four activities performed in pairs of first year students of high school I teach at school. These survey results show that students had great difficulty in handling the operation of the division, designing mostly divisibility through actions, algorithms, and procedures. They did not know deduce relations, information, ie, mainly not understand that the representation in prime factors is a very important way to relate the concepts of multiple and divisor. The students were unable to apply the concepts mentioned above in a situation contextualized in a situation of daily life. Thus concludes that it is necessary to give greater emphasis to basic issues of the Elementary Theory of Numbers in the teaching of mathematics
id PUC_SP-1_aafa5a35e28aebdd8b35f2003c69d796
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10853
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Machado, Silvia Dias Alcântarahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4203931Y8Chaparin, Rogério Osvaldo2016-04-27T16:57:04Z2011-02-232010-10-08Chaparin, Rogério Osvaldo. Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853This study aims to investigate the students' conceptions of a first year high school on the concept of divisibility of natural numbers. The relevance of this study is the importance that, according to Campbell and Zazkis (1996) and Resende (2007), has the divisibility concepts relevant in the development of mathematical thinking, in research activities at any level of education, identification and pattern recognition, in the formulation of conjectures and especially in solving problems. To achieve this I used as the theoretical APOS Theory to analyze the protocols, Sfard in formulating the idea of design and research Rina Zazkis building activities. To collect the data I have chosen a didactic sequence consists of four activities performed in pairs of first year students of high school I teach at school. These survey results show that students had great difficulty in handling the operation of the division, designing mostly divisibility through actions, algorithms, and procedures. They did not know deduce relations, information, ie, mainly not understand that the representation in prime factors is a very important way to relate the concepts of multiple and divisor. The students were unable to apply the concepts mentioned above in a situation contextualized in a situation of daily life. Thus concludes that it is necessary to give greater emphasis to basic issues of the Elementary Theory of Numbers in the teaching of mathematicsEste trabalho tem como objetivo investigar quais as concepções dos alunos de um primeiro ano do ensino médio sobre o conceito de divisibilidade dos números naturais. A relevância deste estudo está na importância que, segundo Campbell e Zazkis (1996) e Resende (2007), tem os conceitos pertinentes a divisibilidade no desenvolvimento do pensamento matemático, nas atividades investigativas em qualquer nível de ensino, na identificação e reconhecimento de padrões, na formulação de conjecturas e principalmente na resolução de problemas. Para alcançar tal objetivo usei como aporte teórico a Teoria APOS para análise dos protocolos, Sfard na formulação da idéia de concepção e as pesquisas de Rina Zazkis na elaboração de atividades. Para a coleta de dados optei por uma sequência didática composta por 4 atividades realizada em duplas de alunos do primeiro ano do ensino médio na escola que leciono. Os resultados dessa pesquisa revelam que os alunos tiveram grande dificuldade na manipulação da operação da divisão, concebem na sua maioria a divisibilidade por meio de ações, algoritmos, procedimentos. Não souberam deduzir relações, informações, ou seja, principalmente não compreenderam que a representação em fatores primos é uma forma muito importante para relacionar os conceitos de múltiplo e divisor. Os sujeitos não conseguiram aplicar os conceitos citados acima numa situação contextualizada em uma situação do cotidiano. Desta forma conclui que é necessário dar uma ênfase maior para os assuntos básicos da Teoria Elementar dos Números no ensino da matemáticaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23718/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoDivisibilidadeTeoria elementar dos númerosConcepçãoTeoria APOSDivisibilityElementary theory of numbersConceptionTheory APOSCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAConcepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Aposinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.txtRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.txtExtracted texttext/plain192472https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/3/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.txt021454d7c73f9c0f0faf7f328da8eb3dMD53ORIGINALRogerio Osvaldo Chaparin.pdfapplication/pdf2644934https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/1/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdfc8a8cb59aa59e9acbc623f18e66cbb61MD51THUMBNAILRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.jpgRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3802https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/2/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.jpgeefb903f253c57076854bbc5c8e183b7MD52handle/108532022-04-28 06:39:03.47oai:repositorio.pucsp.br:handle/10853Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:39:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
title Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
spellingShingle Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
Chaparin, Rogério Osvaldo
Divisibilidade
Teoria elementar dos números
Concepção
Teoria APOS
Divisibility
Elementary theory of numbers
Conception
Theory APOS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
title_full Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
title_fullStr Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
title_full_unstemmed Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
title_sort Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
author Chaparin, Rogério Osvaldo
author_facet Chaparin, Rogério Osvaldo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4203931Y8
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaparin, Rogério Osvaldo
contributor_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.subject.por.fl_str_mv Divisibilidade
Teoria elementar dos números
Concepção
Teoria APOS
topic Divisibilidade
Teoria elementar dos números
Concepção
Teoria APOS
Divisibility
Elementary theory of numbers
Conception
Theory APOS
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Divisibility
Elementary theory of numbers
Conception
Theory APOS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This study aims to investigate the students' conceptions of a first year high school on the concept of divisibility of natural numbers. The relevance of this study is the importance that, according to Campbell and Zazkis (1996) and Resende (2007), has the divisibility concepts relevant in the development of mathematical thinking, in research activities at any level of education, identification and pattern recognition, in the formulation of conjectures and especially in solving problems. To achieve this I used as the theoretical APOS Theory to analyze the protocols, Sfard in formulating the idea of design and research Rina Zazkis building activities. To collect the data I have chosen a didactic sequence consists of four activities performed in pairs of first year students of high school I teach at school. These survey results show that students had great difficulty in handling the operation of the division, designing mostly divisibility through actions, algorithms, and procedures. They did not know deduce relations, information, ie, mainly not understand that the representation in prime factors is a very important way to relate the concepts of multiple and divisor. The students were unable to apply the concepts mentioned above in a situation contextualized in a situation of daily life. Thus concludes that it is necessary to give greater emphasis to basic issues of the Elementary Theory of Numbers in the teaching of mathematics
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-08
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Chaparin, Rogério Osvaldo. Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853
identifier_str_mv Chaparin, Rogério Osvaldo. Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/3/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/1/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/2/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 021454d7c73f9c0f0faf7f328da8eb3d
c8a8cb59aa59e9acbc623f18e66cbb61
eefb903f253c57076854bbc5c8e183b7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277787700199424