Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853 |
Resumo: | This study aims to investigate the students' conceptions of a first year high school on the concept of divisibility of natural numbers. The relevance of this study is the importance that, according to Campbell and Zazkis (1996) and Resende (2007), has the divisibility concepts relevant in the development of mathematical thinking, in research activities at any level of education, identification and pattern recognition, in the formulation of conjectures and especially in solving problems. To achieve this I used as the theoretical APOS Theory to analyze the protocols, Sfard in formulating the idea of design and research Rina Zazkis building activities. To collect the data I have chosen a didactic sequence consists of four activities performed in pairs of first year students of high school I teach at school. These survey results show that students had great difficulty in handling the operation of the division, designing mostly divisibility through actions, algorithms, and procedures. They did not know deduce relations, information, ie, mainly not understand that the representation in prime factors is a very important way to relate the concepts of multiple and divisor. The students were unable to apply the concepts mentioned above in a situation contextualized in a situation of daily life. Thus concludes that it is necessary to give greater emphasis to basic issues of the Elementary Theory of Numbers in the teaching of mathematics |
id |
PUC_SP-1_aafa5a35e28aebdd8b35f2003c69d796 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10853 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Machado, Silvia Dias Alcântarahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4203931Y8Chaparin, Rogério Osvaldo2016-04-27T16:57:04Z2011-02-232010-10-08Chaparin, Rogério Osvaldo. Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853This study aims to investigate the students' conceptions of a first year high school on the concept of divisibility of natural numbers. The relevance of this study is the importance that, according to Campbell and Zazkis (1996) and Resende (2007), has the divisibility concepts relevant in the development of mathematical thinking, in research activities at any level of education, identification and pattern recognition, in the formulation of conjectures and especially in solving problems. To achieve this I used as the theoretical APOS Theory to analyze the protocols, Sfard in formulating the idea of design and research Rina Zazkis building activities. To collect the data I have chosen a didactic sequence consists of four activities performed in pairs of first year students of high school I teach at school. These survey results show that students had great difficulty in handling the operation of the division, designing mostly divisibility through actions, algorithms, and procedures. They did not know deduce relations, information, ie, mainly not understand that the representation in prime factors is a very important way to relate the concepts of multiple and divisor. The students were unable to apply the concepts mentioned above in a situation contextualized in a situation of daily life. Thus concludes that it is necessary to give greater emphasis to basic issues of the Elementary Theory of Numbers in the teaching of mathematicsEste trabalho tem como objetivo investigar quais as concepções dos alunos de um primeiro ano do ensino médio sobre o conceito de divisibilidade dos números naturais. A relevância deste estudo está na importância que, segundo Campbell e Zazkis (1996) e Resende (2007), tem os conceitos pertinentes a divisibilidade no desenvolvimento do pensamento matemático, nas atividades investigativas em qualquer nível de ensino, na identificação e reconhecimento de padrões, na formulação de conjecturas e principalmente na resolução de problemas. Para alcançar tal objetivo usei como aporte teórico a Teoria APOS para análise dos protocolos, Sfard na formulação da idéia de concepção e as pesquisas de Rina Zazkis na elaboração de atividades. Para a coleta de dados optei por uma sequência didática composta por 4 atividades realizada em duplas de alunos do primeiro ano do ensino médio na escola que leciono. Os resultados dessa pesquisa revelam que os alunos tiveram grande dificuldade na manipulação da operação da divisão, concebem na sua maioria a divisibilidade por meio de ações, algoritmos, procedimentos. Não souberam deduzir relações, informações, ou seja, principalmente não compreenderam que a representação em fatores primos é uma forma muito importante para relacionar os conceitos de múltiplo e divisor. Os sujeitos não conseguiram aplicar os conceitos citados acima numa situação contextualizada em uma situação do cotidiano. Desta forma conclui que é necessário dar uma ênfase maior para os assuntos básicos da Teoria Elementar dos Números no ensino da matemáticaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23718/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoDivisibilidadeTeoria elementar dos númerosConcepçãoTeoria APOSDivisibilityElementary theory of numbersConceptionTheory APOSCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAConcepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Aposinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.txtRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.txtExtracted texttext/plain192472https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/3/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.txt021454d7c73f9c0f0faf7f328da8eb3dMD53ORIGINALRogerio Osvaldo Chaparin.pdfapplication/pdf2644934https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/1/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdfc8a8cb59aa59e9acbc623f18e66cbb61MD51THUMBNAILRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.jpgRogerio Osvaldo Chaparin.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3802https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/2/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.jpgeefb903f253c57076854bbc5c8e183b7MD52handle/108532022-04-28 06:39:03.47oai:repositorio.pucsp.br:handle/10853Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:39:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
title |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
spellingShingle |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos Chaparin, Rogério Osvaldo Divisibilidade Teoria elementar dos números Concepção Teoria APOS Divisibility Elementary theory of numbers Conception Theory APOS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
title_full |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
title_fullStr |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
title_full_unstemmed |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
title_sort |
Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos |
author |
Chaparin, Rogério Osvaldo |
author_facet |
Chaparin, Rogério Osvaldo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4203931Y8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaparin, Rogério Osvaldo |
contributor_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Divisibilidade Teoria elementar dos números Concepção Teoria APOS |
topic |
Divisibilidade Teoria elementar dos números Concepção Teoria APOS Divisibility Elementary theory of numbers Conception Theory APOS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Divisibility Elementary theory of numbers Conception Theory APOS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This study aims to investigate the students' conceptions of a first year high school on the concept of divisibility of natural numbers. The relevance of this study is the importance that, according to Campbell and Zazkis (1996) and Resende (2007), has the divisibility concepts relevant in the development of mathematical thinking, in research activities at any level of education, identification and pattern recognition, in the formulation of conjectures and especially in solving problems. To achieve this I used as the theoretical APOS Theory to analyze the protocols, Sfard in formulating the idea of design and research Rina Zazkis building activities. To collect the data I have chosen a didactic sequence consists of four activities performed in pairs of first year students of high school I teach at school. These survey results show that students had great difficulty in handling the operation of the division, designing mostly divisibility through actions, algorithms, and procedures. They did not know deduce relations, information, ie, mainly not understand that the representation in prime factors is a very important way to relate the concepts of multiple and divisor. The students were unable to apply the concepts mentioned above in a situation contextualized in a situation of daily life. Thus concludes that it is necessary to give greater emphasis to basic issues of the Elementary Theory of Numbers in the teaching of mathematics |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-08 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Chaparin, Rogério Osvaldo. Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853 |
identifier_str_mv |
Chaparin, Rogério Osvaldo. Concepções de divisibilidade de alunos do 1º ano do ensino médio sob o ponto de vista da Teoria Apos. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10853 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/3/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/1/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10853/2/Rogerio%20Osvaldo%20Chaparin.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
021454d7c73f9c0f0faf7f328da8eb3d c8a8cb59aa59e9acbc623f18e66cbb61 eefb903f253c57076854bbc5c8e183b7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277787700199424 |