José, esposo de Maria, o justo a serviço do Reino (cf. Mt 1,19a): uma reflexão sobre a prática da justiça na tradição judaico-cristã
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32287 |
Resumo: | When one reads in the Gospel of Matthew that Mary's husband Joseph is called “righteous” (cf. Mt 1:19), one should not conclude that this is a random and thoughtless reference of the evangelist, despite its brevity. On the contrary, the term “righteous” points to a long tradition that runs through the entire First Testament. The Second Testament itself, in the light of Christ's saving event, will continue the reflection on who is righteous in God's eyes, a reflection that has been continued in the Church's tradition. In the Jewish scope, in turn, the rabbinical tradition also contributes to meditation on the righteous and the practice of justice. This research aims to analyze this rich tradition in three chapters and contrast it with Joseph's character, the father of Jesus, as he appears in Matthew's Gospel, in order to highlight his role in God's plan of salvation in Christ |
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Ulloa, Boris Augustin NefSilva, Jorge Augusto Candiani2023-05-30T21:03:44Z2023-05-30T21:03:44Z2021-08-19Silva, Jorge Augusto Candiani. José, esposo de Maria, o justo a serviço do Reino (cf. Mt 1,19a): uma reflexão sobre a prática da justiça na tradição judaico-cristã. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32287When one reads in the Gospel of Matthew that Mary's husband Joseph is called “righteous” (cf. Mt 1:19), one should not conclude that this is a random and thoughtless reference of the evangelist, despite its brevity. On the contrary, the term “righteous” points to a long tradition that runs through the entire First Testament. The Second Testament itself, in the light of Christ's saving event, will continue the reflection on who is righteous in God's eyes, a reflection that has been continued in the Church's tradition. In the Jewish scope, in turn, the rabbinical tradition also contributes to meditation on the righteous and the practice of justice. This research aims to analyze this rich tradition in three chapters and contrast it with Joseph's character, the father of Jesus, as he appears in Matthew's Gospel, in order to highlight his role in God's plan of salvation in ChristQuando se lê, no Evangelho segundo Mateus, que José, o esposo de Maria, é chamado “justo” (cf. Mt 1,19), não se deve, a despeito da brevidade da descrição, concluir que se trata de uma opção aleatória e irrefletida do evangelista. Ao contrário, o termo “justo” aponta para uma longa tradição que perpassa todo o Primeiro Testamento. O próprio Segundo Testamento, à luz do evento salvífico de Cristo, vai continuar a reflexão sobre quem é justo aos olhos de Deus, reflexão esta que foi continuada na tradição da Igreja. No âmbito judaico, por sua vez, a tradição rabínica também contribui com a meditação sobre o justo e a prática da justiça. O objetivo desta pesquisa é analisar toda essa rica tradição em três capítulos e contrastá-la com a figura de José, pai de Jesus, tal qual aparece no Evangelho de Mateus, com o objetivo de ressaltar qual foi o seu papel no projeto salvífico de Deus em CristoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em TeologiaPUC-SPBrasilFaculdade de TeologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAJustoJustiçaSão JoséEvangelho segundo MateusReino dos CéusRighteousJusticeSaint JosephGospel of MatthewKingdom of HeavenJosé, esposo de Maria, o justo a serviço do Reino (cf. Mt 1,19a): uma reflexão sobre a prática da justiça na tradição judaico-cristãinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTCC Jorge Final_Jorge Augusto Candia.pdfapplication/pdf430129https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32287/1/TCC%20Jorge%20Final_Jorge%20Augusto%20Candia.pdf7e988c9fbfa42200ee6c47089c1f3bddMD51TEXTTCC Jorge Final_Jorge Augusto Candia.pdf.txtTCC Jorge Final_Jorge Augusto Candia.pdf.txtExtracted texttext/plain118290https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32287/2/TCC%20Jorge%20Final_Jorge%20Augusto%20Candia.pdf.txtda47caa45d20293a54ab34cca2d97b04MD52THUMBNAILTCC Jorge Final_Jorge Augusto Candia.pdf.jpgTCC Jorge Final_Jorge Augusto Candia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1221https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32287/3/TCC%20Jorge%20Final_Jorge%20Augusto%20Candia.pdf.jpg3f4e52ef88c0b8e258b77554023027a6MD53handle/322872023-05-31 01:04:10.104oai:repositorio.pucsp.br:handle/32287Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-05-31T04:04:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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