Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447 |
Resumo: | This present work has as aim to build, discuss and evaluate the construction of a HLT related to the theme Isometries. We elected as questions of research: investigate through researches in the field of Mathematical Education, how could contribute for learning organization of Isometries and also analyse the performance of teachers of Mathematics related to activities of learning planning of Isometries in a compatible way with constructivist perspective of learning. It´s been based on Simon´s researches (1995) about elaborating Hypothetical Learning Trajectories (HLT). It´s been a qualitative research that involves two teachers of Mathematics in two public schools in São Paulo State and their work close to 58 students from High School second grade. Among the found results we selected: (a) the elaboration of a HLT is a task that is more suitable to researchers than teachers; (b) the usage of researches in Mathematical Education allows teachers to elaborate activities in order to face their difficulties, however it is necessary to think about how the teachers could access them; (c) the elaboration of activities which have constructivist perspectives aren´t enough in order to make it happen according to this aspect once the performance of the teacher has a decisive role in that process; (d) the usage of new technologies reinforce the understanding of concepts but it´s been a strategy still little used for the teachers |
id |
PUC_SP-1_abcdc931d70fb49d01a140fff73ee3fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11447 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212458E5Freitas, Ana Lúcia Viveiros de2016-04-27T16:59:03Z2010-07-062010-05-11Freitas, Ana Lúcia Viveiros de. Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio. 2010. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447This present work has as aim to build, discuss and evaluate the construction of a HLT related to the theme Isometries. We elected as questions of research: investigate through researches in the field of Mathematical Education, how could contribute for learning organization of Isometries and also analyse the performance of teachers of Mathematics related to activities of learning planning of Isometries in a compatible way with constructivist perspective of learning. It´s been based on Simon´s researches (1995) about elaborating Hypothetical Learning Trajectories (HLT). It´s been a qualitative research that involves two teachers of Mathematics in two public schools in São Paulo State and their work close to 58 students from High School second grade. Among the found results we selected: (a) the elaboration of a HLT is a task that is more suitable to researchers than teachers; (b) the usage of researches in Mathematical Education allows teachers to elaborate activities in order to face their difficulties, however it is necessary to think about how the teachers could access them; (c) the elaboration of activities which have constructivist perspectives aren´t enough in order to make it happen according to this aspect once the performance of the teacher has a decisive role in that process; (d) the usage of new technologies reinforce the understanding of concepts but it´s been a strategy still little used for the teachersO presente trabalho tem por objetivo construir, discutir e avaliar a construção de uma THA a respeito do tema Isometrias. Elegemos como questões de pesquisa: investigar como compatibilizar perspectivas construtivistas de aprendizagem com o planejamento do ensino das Isometrias, investigar como as pesquisas, na área da Educação Matemática, contribuem para a organização do ensino deste tema e analisar a atuação de professores de Matemática, no que se refere às atividades de planejamento, de forma compatível com uma perspectiva construtivista de aprendizagem. Fundamenta-se nos trabalhos de Simon (1995) sobre a elaboração de Trajetórias Hipotéticas de Aprendizagem (THA). Trata-se de uma pesquisa qualitativa que envolve dois professores de Matemática de duas escolas públicas do Estado de São Paulo e sua atuação junto a 58 alunos da 2ª série do Ensino Médio. Dentre os resultados encontrados destacamos: (a) a elaboração de uma THA é uma tarefa mais condizente aos pesquisadores que aos professores; (b) a utilização de pesquisas em Educação Matemática permite aos professores elaborar atividades que possibilitem aos alunos enfrentar suas dificuldades, porém é preciso pensar em maneiras para que os professores tenham acesso a elas; (c) a elaboração de atividades que tenham perspectivas construtivistas não é suficiente para que a aprendizagem ocorra segundo esse aspecto, pois a atuação do professor tem papel decisivo neste processo; (d) o uso de novas tecnologias potencializa a compreensão de conceitos, mas é, ainda, uma estratégia pouco utilizada pelos professoresSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23883/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometriaEducação matemáticaCurrículo de matemáticaAprendizagemMatematica (Ensino medio) -- Estudo e ensinoIsometrias (Matematica)IsometriesGeometryCurriculum of mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEnsinar e aprender transformações isométricas no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.txtAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain323808https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/3/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.txtd2273a74772e7c55a10d65928f5acee2MD53ORIGINALAna Lucia Viveiros de Freitas.pdfapplication/pdf7508140https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/1/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdfc3be62a7bc0d9ef704133597c8662940MD51THUMBNAILAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.jpgAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/2/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/114472022-04-27 12:52:36.349oai:repositorio.pucsp.br:handle/11447Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:52:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
title |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
spellingShingle |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio Freitas, Ana Lúcia Viveiros de Geometria Educação matemática Currículo de matemática Aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino Isometrias (Matematica) Isometries Geometry Curriculum of mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
title_full |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
title_fullStr |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
title_sort |
Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio |
author |
Freitas, Ana Lúcia Viveiros de |
author_facet |
Freitas, Ana Lúcia Viveiros de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212458E5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Ana Lúcia Viveiros de |
contributor_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Educação matemática Currículo de matemática Aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino Isometrias (Matematica) |
topic |
Geometria Educação matemática Currículo de matemática Aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino Isometrias (Matematica) Isometries Geometry Curriculum of mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Isometries Geometry Curriculum of mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This present work has as aim to build, discuss and evaluate the construction of a HLT related to the theme Isometries. We elected as questions of research: investigate through researches in the field of Mathematical Education, how could contribute for learning organization of Isometries and also analyse the performance of teachers of Mathematics related to activities of learning planning of Isometries in a compatible way with constructivist perspective of learning. It´s been based on Simon´s researches (1995) about elaborating Hypothetical Learning Trajectories (HLT). It´s been a qualitative research that involves two teachers of Mathematics in two public schools in São Paulo State and their work close to 58 students from High School second grade. Among the found results we selected: (a) the elaboration of a HLT is a task that is more suitable to researchers than teachers; (b) the usage of researches in Mathematical Education allows teachers to elaborate activities in order to face their difficulties, however it is necessary to think about how the teachers could access them; (c) the elaboration of activities which have constructivist perspectives aren´t enough in order to make it happen according to this aspect once the performance of the teacher has a decisive role in that process; (d) the usage of new technologies reinforce the understanding of concepts but it´s been a strategy still little used for the teachers |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-06 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:59:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Freitas, Ana Lúcia Viveiros de. Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio. 2010. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447 |
identifier_str_mv |
Freitas, Ana Lúcia Viveiros de. Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio. 2010. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/3/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/1/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/2/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d2273a74772e7c55a10d65928f5acee2 c3be62a7bc0d9ef704133597c8662940 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277779076710400 |