Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Ana Lúcia Viveiros de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447
Resumo: This present work has as aim to build, discuss and evaluate the construction of a HLT related to the theme Isometries. We elected as questions of research: investigate through researches in the field of Mathematical Education, how could contribute for learning organization of Isometries and also analyse the performance of teachers of Mathematics related to activities of learning planning of Isometries in a compatible way with constructivist perspective of learning. It´s been based on Simon´s researches (1995) about elaborating Hypothetical Learning Trajectories (HLT). It´s been a qualitative research that involves two teachers of Mathematics in two public schools in São Paulo State and their work close to 58 students from High School second grade. Among the found results we selected: (a) the elaboration of a HLT is a task that is more suitable to researchers than teachers; (b) the usage of researches in Mathematical Education allows teachers to elaborate activities in order to face their difficulties, however it is necessary to think about how the teachers could access them; (c) the elaboration of activities which have constructivist perspectives aren´t enough in order to make it happen according to this aspect once the performance of the teacher has a decisive role in that process; (d) the usage of new technologies reinforce the understanding of concepts but it´s been a strategy still little used for the teachers
id PUC_SP-1_abcdc931d70fb49d01a140fff73ee3fb
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11447
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212458E5Freitas, Ana Lúcia Viveiros de2016-04-27T16:59:03Z2010-07-062010-05-11Freitas, Ana Lúcia Viveiros de. Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio. 2010. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447This present work has as aim to build, discuss and evaluate the construction of a HLT related to the theme Isometries. We elected as questions of research: investigate through researches in the field of Mathematical Education, how could contribute for learning organization of Isometries and also analyse the performance of teachers of Mathematics related to activities of learning planning of Isometries in a compatible way with constructivist perspective of learning. It´s been based on Simon´s researches (1995) about elaborating Hypothetical Learning Trajectories (HLT). It´s been a qualitative research that involves two teachers of Mathematics in two public schools in São Paulo State and their work close to 58 students from High School second grade. Among the found results we selected: (a) the elaboration of a HLT is a task that is more suitable to researchers than teachers; (b) the usage of researches in Mathematical Education allows teachers to elaborate activities in order to face their difficulties, however it is necessary to think about how the teachers could access them; (c) the elaboration of activities which have constructivist perspectives aren´t enough in order to make it happen according to this aspect once the performance of the teacher has a decisive role in that process; (d) the usage of new technologies reinforce the understanding of concepts but it´s been a strategy still little used for the teachersO presente trabalho tem por objetivo construir, discutir e avaliar a construção de uma THA a respeito do tema Isometrias. Elegemos como questões de pesquisa: investigar como compatibilizar perspectivas construtivistas de aprendizagem com o planejamento do ensino das Isometrias, investigar como as pesquisas, na área da Educação Matemática, contribuem para a organização do ensino deste tema e analisar a atuação de professores de Matemática, no que se refere às atividades de planejamento, de forma compatível com uma perspectiva construtivista de aprendizagem. Fundamenta-se nos trabalhos de Simon (1995) sobre a elaboração de Trajetórias Hipotéticas de Aprendizagem (THA). Trata-se de uma pesquisa qualitativa que envolve dois professores de Matemática de duas escolas públicas do Estado de São Paulo e sua atuação junto a 58 alunos da 2ª série do Ensino Médio. Dentre os resultados encontrados destacamos: (a) a elaboração de uma THA é uma tarefa mais condizente aos pesquisadores que aos professores; (b) a utilização de pesquisas em Educação Matemática permite aos professores elaborar atividades que possibilitem aos alunos enfrentar suas dificuldades, porém é preciso pensar em maneiras para que os professores tenham acesso a elas; (c) a elaboração de atividades que tenham perspectivas construtivistas não é suficiente para que a aprendizagem ocorra segundo esse aspecto, pois a atuação do professor tem papel decisivo neste processo; (d) o uso de novas tecnologias potencializa a compreensão de conceitos, mas é, ainda, uma estratégia pouco utilizada pelos professoresSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23883/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometriaEducação matemáticaCurrículo de matemáticaAprendizagemMatematica (Ensino medio) -- Estudo e ensinoIsometrias (Matematica)IsometriesGeometryCurriculum of mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEnsinar e aprender transformações isométricas no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.txtAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain323808https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/3/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.txtd2273a74772e7c55a10d65928f5acee2MD53ORIGINALAna Lucia Viveiros de Freitas.pdfapplication/pdf7508140https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/1/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdfc3be62a7bc0d9ef704133597c8662940MD51THUMBNAILAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.jpgAna Lucia Viveiros de Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/2/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/114472022-04-27 12:52:36.349oai:repositorio.pucsp.br:handle/11447Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:52:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
title Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
spellingShingle Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
Freitas, Ana Lúcia Viveiros de
Geometria
Educação matemática
Currículo de matemática
Aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Isometrias (Matematica)
Isometries
Geometry
Curriculum of mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
title_full Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
title_fullStr Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
title_full_unstemmed Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
title_sort Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio
author Freitas, Ana Lúcia Viveiros de
author_facet Freitas, Ana Lúcia Viveiros de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212458E5
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Ana Lúcia Viveiros de
contributor_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Educação matemática
Currículo de matemática
Aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Isometrias (Matematica)
topic Geometria
Educação matemática
Currículo de matemática
Aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Isometrias (Matematica)
Isometries
Geometry
Curriculum of mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Isometries
Geometry
Curriculum of mathematics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This present work has as aim to build, discuss and evaluate the construction of a HLT related to the theme Isometries. We elected as questions of research: investigate through researches in the field of Mathematical Education, how could contribute for learning organization of Isometries and also analyse the performance of teachers of Mathematics related to activities of learning planning of Isometries in a compatible way with constructivist perspective of learning. It´s been based on Simon´s researches (1995) about elaborating Hypothetical Learning Trajectories (HLT). It´s been a qualitative research that involves two teachers of Mathematics in two public schools in São Paulo State and their work close to 58 students from High School second grade. Among the found results we selected: (a) the elaboration of a HLT is a task that is more suitable to researchers than teachers; (b) the usage of researches in Mathematical Education allows teachers to elaborate activities in order to face their difficulties, however it is necessary to think about how the teachers could access them; (c) the elaboration of activities which have constructivist perspectives aren´t enough in order to make it happen according to this aspect once the performance of the teacher has a decisive role in that process; (d) the usage of new technologies reinforce the understanding of concepts but it´s been a strategy still little used for the teachers
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-07-06
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:59:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Freitas, Ana Lúcia Viveiros de. Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio. 2010. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447
identifier_str_mv Freitas, Ana Lúcia Viveiros de. Ensinar e aprender transformações isométricas no ensino médio. 2010. 232 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11447
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/3/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/1/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11447/2/Ana%20Lucia%20Viveiros%20de%20Freitas.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d2273a74772e7c55a10d65928f5acee2
c3be62a7bc0d9ef704133597c8662940
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277779076710400