Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9532 |
Resumo: | This study aims at presenting a theoretical research in which the necessity of curricular changes for the undergraduate Accounting programs are discussed as a consequence of the new accounting model adopted by the Brazilian corporate legislation, in accordance to an amendment made in 2007. The main change, in general terms, is a convergence between the Brazilian accounting standards and the international accounting standards, which their considerable divergences, particularly in relation to their principles, as compared to those adopted in Brazil. From this standpoint, this research shows the evolution of accounting rules in Brazil and abroad, finally getting into the current situation and, from the opening given by the National Curriculum Guidelines, discuss the need for changes in the curriculum of undergraduate Accounting programs, taking into consideration the curriculum content, skills and abilities to be developed in the graduates from these courses and teaching skills for the Accounting Sciences professors |
id |
PUC_SP-1_acead95007896de3f4dea4bbf503fceb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9532 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Masetto, Marcos TarcisoCarvalho, Ronaldo Fróes de2016-04-27T14:30:29Z2010-11-092010-10-14Carvalho, Ronaldo Fróes de. Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro. 2010. 147 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9532This study aims at presenting a theoretical research in which the necessity of curricular changes for the undergraduate Accounting programs are discussed as a consequence of the new accounting model adopted by the Brazilian corporate legislation, in accordance to an amendment made in 2007. The main change, in general terms, is a convergence between the Brazilian accounting standards and the international accounting standards, which their considerable divergences, particularly in relation to their principles, as compared to those adopted in Brazil. From this standpoint, this research shows the evolution of accounting rules in Brazil and abroad, finally getting into the current situation and, from the opening given by the National Curriculum Guidelines, discuss the need for changes in the curriculum of undergraduate Accounting programs, taking into consideration the curriculum content, skills and abilities to be developed in the graduates from these courses and teaching skills for the Accounting Sciences professorsEste trabalho apresenta uma pesquisa teórica em que são discutidas as necessidades de alterações curriculares nos cursos de Ciências Contábeis em função do novo modelo contábil adotado pela legislação societária brasileira, em alteração ocorrida em 2007. A principal alteração, num aspecto genérico, é a convergência das normas contábeis brasileiras às normas internacionais de contabilidade, que diferem de maneira significativa, sobretudo em relação aos seus princípios, daquelas aplicadas no Brasil. Neste sentido, este trabalho de pesquisa apresenta a evolução da regulamentação da contabilidade no Brasil e no mundo, até se chegar à situação atual e, a partir da abertura dada pelas Diretrizes Curriculares Nacionais, discute-se as necessidades de alterações no Currículo dos cursos superiores de Ciências Contábeis, tendo como eixos os Conteúdos Curriculares, as Competências e Habilidades a serem desenvolvidas nos egressos destes cursos e a Competência Pedagógica dos Professores de Ciências ContábeisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22499/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoEnsino superiorCiências contábeisNormas internacionais de contabilidadeNovo modelo contábil brasileiroCurriculumHigher educationAccountingInternational accounting standardsThe new brazilian accounting modelCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRonaldo Froes de Carvalho.pdf.txtRonaldo Froes de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain316672https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9532/3/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf.txt65c175d49f105935841c2fa9609ace1eMD53ORIGINALRonaldo Froes de Carvalho.pdfapplication/pdf795759https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9532/1/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf0d893b68529bfc906c21a2492a7cc0a6MD51THUMBNAILRonaldo Froes de Carvalho.pdf.jpgRonaldo Froes de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9532/2/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/95322022-04-19 16:00:39.668oai:repositorio.pucsp.br:handle/9532Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
title |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
spellingShingle |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro Carvalho, Ronaldo Fróes de Currículo Ensino superior Ciências contábeis Normas internacionais de contabilidade Novo modelo contábil brasileiro Curriculum Higher education Accounting International accounting standards The new brazilian accounting model CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
title_full |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
title_fullStr |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
title_full_unstemmed |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
title_sort |
Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro |
author |
Carvalho, Ronaldo Fróes de |
author_facet |
Carvalho, Ronaldo Fróes de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Masetto, Marcos Tarciso |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Ronaldo Fróes de |
contributor_str_mv |
Masetto, Marcos Tarciso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Ensino superior Ciências contábeis Normas internacionais de contabilidade Novo modelo contábil brasileiro |
topic |
Currículo Ensino superior Ciências contábeis Normas internacionais de contabilidade Novo modelo contábil brasileiro Curriculum Higher education Accounting International accounting standards The new brazilian accounting model CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Higher education Accounting International accounting standards The new brazilian accounting model |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aims at presenting a theoretical research in which the necessity of curricular changes for the undergraduate Accounting programs are discussed as a consequence of the new accounting model adopted by the Brazilian corporate legislation, in accordance to an amendment made in 2007. The main change, in general terms, is a convergence between the Brazilian accounting standards and the international accounting standards, which their considerable divergences, particularly in relation to their principles, as compared to those adopted in Brazil. From this standpoint, this research shows the evolution of accounting rules in Brazil and abroad, finally getting into the current situation and, from the opening given by the National Curriculum Guidelines, discuss the need for changes in the curriculum of undergraduate Accounting programs, taking into consideration the curriculum content, skills and abilities to be developed in the graduates from these courses and teaching skills for the Accounting Sciences professors |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-11-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:30:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Carvalho, Ronaldo Fróes de. Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro. 2010. 147 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9532 |
identifier_str_mv |
Carvalho, Ronaldo Fróes de. Currículo de ciências contábeis: desafios para adoção ao novo modelo contábil brasileiro. 2010. 147 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9532 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9532/3/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9532/1/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9532/2/Ronaldo%20Froes%20de%20Carvalho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
65c175d49f105935841c2fa9609ace1e 0d893b68529bfc906c21a2492a7cc0a6 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278009973145600 |