Corpo e mente: uma relação de sucesso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Silvia Pereira Barretto
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755
Resumo: This paper aims to show the importance of physical activity in the training of individuals from early childhood, urging people to live more active, healthy and balanced. We used a theoretical research, which consisted in the reconstruction of theories, frameworks, and explanatory conditions of reality, polemics and discussions relevant. This theoretical research does not require immediate intervention in reality, but nonetheless still important, since their role is crucial in creating the conditions for intervention. The theorists underlying this research were: Henri Wallon, Jean Piaget, Joao Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean LeBoulch. It was concluded that we cannot treat children as a fragmented being, where the head and body are worked at separate times. We must look at children as a individuals with body, cognitive, emotional and social areas. Since the body is the vehicle that carries this whole individual. If this vehicle is dominated by the individual and appropriated, any experience is more easily absorbed. Children who have its body awareness believe in the power of your own body, has the confidence to experiment and explore the world
id PUC_SP-1_ad3837ff117df1114015ead2551908c1
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28755
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Hessel, Ana Maria Di Gradohttp://lattes.cnpq.br/2150241303883701Guimarães, Silvia Pereira Barretto2022-10-11T11:48:20Z2022-10-11T11:48:20Z2011-11-23Guimarães, Silvia Pereira Barretto. Corpo e mente: uma relação de sucesso. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755This paper aims to show the importance of physical activity in the training of individuals from early childhood, urging people to live more active, healthy and balanced. We used a theoretical research, which consisted in the reconstruction of theories, frameworks, and explanatory conditions of reality, polemics and discussions relevant. This theoretical research does not require immediate intervention in reality, but nonetheless still important, since their role is crucial in creating the conditions for intervention. The theorists underlying this research were: Henri Wallon, Jean Piaget, Joao Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean LeBoulch. It was concluded that we cannot treat children as a fragmented being, where the head and body are worked at separate times. We must look at children as a individuals with body, cognitive, emotional and social areas. Since the body is the vehicle that carries this whole individual. If this vehicle is dominated by the individual and appropriated, any experience is more easily absorbed. Children who have its body awareness believe in the power of your own body, has the confidence to experiment and explore the worldEste trabalho tem por objetivo, mostrar a importância da atividade física na formação dos indivíduos desde a primeira infância, incentivando a população a uma vida mais ativa, saudável e equilibrada. Utilizou-se uma pesquisa teórica a qual se constituiu na reconstrução de teorias, quadros de referência, condições explicativas da realidade, polêmicas e discussões pertinentes. Esta pesquisa teórica não implica imediata intervenção na realidade, mas nem por isso deixa de ser importante, pois seu papel é decisivo na criação de condições para a intervenção. Os teóricos que fundamentam esta pesquisa foram: Henri Wallon, Jean Piaget, João Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean Le Boulch. Concluiu-se que não podemos tratar as crianças como um ser fragmentado, onde a cabeça e o corpo são trabalhados em momentos separados. Temos que olhar para as crianças como um sujeito corporal, cognitivo, emocional e social. Sendo que o corpo é o veiculo que carrega todo este sujeito. Se este veiculo é dominado e apropriado pelo sujeito, qualquer experiência é absorvida com mais facilidade. As crianças que tem domínio e acreditam na capacidade do seu próprio corpo, tem segurança para se experimentar e explorar o mundoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtividade físicaCriançaDomino corporalEquilibrioPhysical activityChildDomino body balanceCorpo e mente: uma relação de sucessoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdfapplication/pdf291780https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/1/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf5f392ba3fcb0dde327b62bfffc20232fMD51TEXTSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.txtSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain41394https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/2/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.txt32697000043f4284d393c0a1a25fdbefMD52THUMBNAILSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.jpgSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/3/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.jpgcb8723a2fbf2cfad46566459f98ca30cMD53handle/287552022-10-12 01:04:08.116oai:repositorio.pucsp.br:handle/28755Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Corpo e mente: uma relação de sucesso
title Corpo e mente: uma relação de sucesso
spellingShingle Corpo e mente: uma relação de sucesso
Guimarães, Silvia Pereira Barretto
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Atividade física
Criança
Domino corporal
Equilibrio
Physical activity
Child
Domino body balance
title_short Corpo e mente: uma relação de sucesso
title_full Corpo e mente: uma relação de sucesso
title_fullStr Corpo e mente: uma relação de sucesso
title_full_unstemmed Corpo e mente: uma relação de sucesso
title_sort Corpo e mente: uma relação de sucesso
author Guimarães, Silvia Pereira Barretto
author_facet Guimarães, Silvia Pereira Barretto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hessel, Ana Maria Di Grado
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2150241303883701
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Silvia Pereira Barretto
contributor_str_mv Hessel, Ana Maria Di Grado
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Atividade física
Criança
Domino corporal
Equilibrio
Physical activity
Child
Domino body balance
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade física
Criança
Domino corporal
Equilibrio
dc.subject.eng.fl_str_mv Physical activity
Child
Domino body balance
description This paper aims to show the importance of physical activity in the training of individuals from early childhood, urging people to live more active, healthy and balanced. We used a theoretical research, which consisted in the reconstruction of theories, frameworks, and explanatory conditions of reality, polemics and discussions relevant. This theoretical research does not require immediate intervention in reality, but nonetheless still important, since their role is crucial in creating the conditions for intervention. The theorists underlying this research were: Henri Wallon, Jean Piaget, Joao Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean LeBoulch. It was concluded that we cannot treat children as a fragmented being, where the head and body are worked at separate times. We must look at children as a individuals with body, cognitive, emotional and social areas. Since the body is the vehicle that carries this whole individual. If this vehicle is dominated by the individual and appropriated, any experience is more easily absorbed. Children who have its body awareness believe in the power of your own body, has the confidence to experiment and explore the world
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-11-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:20Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Guimarães, Silvia Pereira Barretto. Corpo e mente: uma relação de sucesso. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755
identifier_str_mv Guimarães, Silvia Pereira Barretto. Corpo e mente: uma relação de sucesso. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/1/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/2/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/3/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5f392ba3fcb0dde327b62bfffc20232f
32697000043f4284d393c0a1a25fdbef
cb8723a2fbf2cfad46566459f98ca30c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796251678474240